اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

درمان تنبلی چشم با نگریستن به نمایشگر

عارضه آمبلوپی Amblyopia یا تنبلی چشم ۳٪ از کل جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده و گرفتاران را نهایتا در معرض خطر از دست دادن بینایی قرار می دهد.

درمان تنبلی چشم معمولاً به صورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل است. این درمان ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد که البته چشم سالم باید به تناوب باز شود. معمولا کودکان از درمان سنتی تنبلی چشم دچار نگرانی می شوند و بسته شدن یکی از چشمها به مدت طولانی، مزاحمتی برای بازی و فعالیتهای روزمره آنها به حساب می آید.

اخیرا پژوهشگران درمان موفقیت‌آمیزی ارائه داده اند که تنها با روزی یک ساعت چشم دوختن به یک نمایشگر خاص از پشت عینکی هوشمند محقق می‌شود.

کیورسایت افکت

دانشمندان نام کیورسایت افکت effect CureSight را بر سیستم درمانی خود گذاشته اند. در این نوع از درمان دیگر نیازی به پد برچسب‌دار مربوط به مداوای سنتی تنبلی چشم  وجود ندارد. این نمایشگر و عینک مخصوص، محتوایی نمایشی را برای تماشا به کودک ارائه می‌دهد و چشم آسیب‌دیده را مجبور به کار می‌کند و همزمان امکان استراحت چشم سالم را نیز به وجود می‌آورد.

سیستم CureSight effect با تکیه بر هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها، اثر درمانی مورد نظر را بر کودک گذاشته و با برخی تنظیمات خودکار روند مداوا را دنبال می کند. این سیستم از طریق برنامه ای اختصاصی، گزارشهای پیشرفت کار را به متخصصین مراقبت چشم و والدین عرضه می دارد.

در این سیستم درمانی تازه، کودک با عینکی مشابه عینک فیلم های سه بعدی به تصاویر نمایشی مونیتور نگاه می کند و چشمها از لنزهای آبی و قرمز عینک، دو تصویر متفاوت دریافت می کند. در این حالت فقط یکی از دو تصویر، یک دایره تار را در بر دارد. نمایشگر، از یک حسگر داخلی ردیابی چشم استفاده می‌کند تا محل قرار گرفتن دایره را مشخص کند. این کار موجب می‌شود که چشم دیگر هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

ویژگی این روش درمانی، تقلیل زمان مداوا به یک ساعت در روز است. از سویی دیگر کودک فقط با نگاه کردن به تصویر و فیلم در حال نمایش، معالجه می شود و رنج بسته شدن چشم به مدت طولانی دیگر به او تحمیل نمی شود.

سنسورهای تصویر نوری موقعیت لحظه به لحظه چشمهای بیمار را ۹۰ بار در ثانیه ردیابی و ضبط می کنند. برنامه به عنوان هوش مصنوعی ناظر، حرکات چشم کودک را به الگوریتم ها و داده های قابل تجزیه و تحلیل تبدیل می سازد تا به درمان شخصی شده بیمار، اشراف یابد و با رویه ای متفاوت مداوای کودک را انجام دهد.

پژوهشگران یاد شده در وب سایت اختصاصی این درمان ابداعی، انیمیشن هایی را در دسترس مخاطبین گذاشته اند که جزئیات مداوا را تشریح می کند.  در سایت، آمار کودکانی که در کارآزمایی های بالینی شرکت کرده اند و همچنین نتایج آن، نمودارها و جداول مربوط به نحوه درمان به علاقمندان عرضه شده است.

https://nova-sight.com سایت عرضه کننده کیورسایت افکت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا