اخبار پزشکی جهانمسیر سلامت

درخشش زردچوبه به قیمت اضافه کردن مجرمانه سرب

تمایل مشتریان به زردچوبه هایی با رنگ روشن باعث آغاز تجارت مرگباری گردیده که رد آن فعلا در کشور بنگلادش پیدا شده است.  

یک گزارش جدید حاکی از افزودن رنگدانه های زرد آغشته به کرومات سرب به محصولات زردچوبه در شرکتهای بنگلادشی است.

کرومات سرب، یک ترکیب شیمیایی شامل سرب و کروم است که رنگدانه ای زرد را پدید می آورد که می تواند درخشندگی یک ماده را تقویت کند. این ماده کاملا سمی است و هنگامی که انسان آن را بخورد یا استنشاق کند، به عنوان یک نوروتوکسین عمل خواهد کرد.

در آسیا از زردچوبه به طور وسیعی به عنوان یک ادویه رنگ و طعم دهنده در غذا استفاده می شود. طب سنتی نیز از آن به عنوان ماده ای آرام بخش و ضد درد در مصدومیت ها، پاک کننده خون، خشک کننده زخم و بهبود دهنده بسیاری از اختلالات استفاده می شود.

در این دهه دانشمندان مراکز پژوهشی زیادی آن را آنتی اکسیدانی بی نظیر با ماده موثره کورکومین در پاکسازی سلول ها معرفی می کنند و برخی از دانشمندان زردچوبه را دارای اثرات ضد سرطان عنوان کرده اند.

به گزارش ماهنامه آفتاب سلامت به نقل از واحد خبری دانشگاه استنفورد Stanford News به دنبال آلودگی مشکوک زردچوبه ها، پژوهشگران دانشگاه استنفورد بررسی هایی را آغاز کردند تا علت این سمی شدن غیرعادی را مشخص سازند.

پس از آزمایش زردچوبه های کشور بنگلادش، میزان سرب موجود در این ماده غذایی بسیار بالاتر از حد طبیعی تشخیص داده شد. در برخی از نقاط روستایی بنگلادش، بدن نیمی از اهالی مقادیر بالایی از این سم عصبی را در خود داشت. تیمی از محققین دانشگاه استفنورد از سال ۲۰۱۴، ماموریت یافتند تا عامل این رویداد نگران کننده را معلوم سازند.

جینا فورسایت Jenna Forsyth ، پژوهشگر ارشد دانشگاه استنفورد عنوان کرد: احتمال اینکه شاید منبع آلودگی محیط کاشت باشد را بطور همه جانبه بررسی کردیم. ابتدا به بررسی نمونه‌های خاک و آب محل کاشت بوته های گیاه زردچوبه پرداختیم. به دنبال لوله های آبیاری آلوده به سرب گشتیم. با کشاورزان و تولید کنندگان زردچوبه مصاحبه انجام دادیم.

آنجا فاجعه ای در حال وقوع بود. درواقع مصرف کنندگان بیگناه با استفاده از زردچوبه، سرب را به عنوان یک سم به غذا اضافه می کردند چون میزان آلودگی این ماده غذایی به ۵۰۰ برابر حد مجاز  رسیده بود و چنین اقدام مستمری واقعا فاجعه بار بود.

آنان مناطق اصلی کاشت، برداشت و تولید زردچوبه در بنگلادش را مورد بازدید قرار دادند. با تولید کنندگان و مصرف کنندگان زردچوبه مصاحبه انجام دادند. افزون بر این نمونه‌هایی از زردچوبه، رنگدانه‌ها و مواد مرتبط دیگر را هم از مراکز فروش جمع‌آوری کردند.

آنان با آزمایش نمونه ها دریافتند از ۹ منطقه‌ی مورد بازرسی، در ۷ منطقه، رنگدانه ها‌ی زرد حاوی سرب (کرومات سرب) به زردچوبه ها اضافه شده بود. در این بین بهترین روش تعیین آلودگی، تجزیه ‌و‌تحلیل ایزوتوپی بود. این روش پیشرفته به دنبال کردن یک امضای شیمیایی یا اثر انگشت شیمیایی شهرت یافته است. ایزوتوپ سربی که محققین در زردچوبه های مورد نظر کشف کردند، با ایزوتوپ‌های سرب موجود در خون مردم مشترک بودند.

طی مصاحبه های انجام شده روشن شد روال اضافه کردن کرومات سرب به زردچوبه بیش از ۳۰ سال قدمت دارد و به دلیل علاقه مشتری به زردچوبه های با رنگ درخشان این اقدام آلوده سازی همچنان ادامه دارد.

وجود سطوح بالای سم سرب در خون مردم بنگلادش باید علت یابی می شد و سرانجام  پس از ۵ سال تحقیق و بررسی، آغشته سازی عامدانه این ادویه به سم سرب، بیانیه ای بود که پژوهشگران استنفورد در پایان تحقیقات خود منتشر ساختند.

 در بخشی از نتایج منتشر شده پژوهشگران چنین عنوان گردید:

توصیه ما دخالت فوری در جهت اصلاح روال فعلی است تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زردچوبه در راستای حل این بحران سلامتی عمومی، وارد عمل شوند و این مهم، تضمین کننده تولید زردچوبه ها‌ی بدون سرب در آینده باشد.

سرب به هر میزانی عامل مسمومیت مغز و بدن است و موجب نقصان بهره‌ی هوشی و اختلال در رشد طبیعی بالاخص در میان کودکان خواهد شد. گروه دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۸ تحقیقی مستقل را در ادامه پژوهشهای پیشین توسعه داد. به دنبال این تحقیق تازه، پس از معاینه و آزمایش ۴۳۰ زن باردار ساکن در مناطق روستایی بنگلادش، معلوم شد بیشتر از ۳۰ درصد از زنان یاد شده مقادیر بالایی از سرب را در خون خود دارند.

استفان لوبی Stephen Luby پژوهشگر دانشگاه استنفورد به دنبال این مستندات تاسف بار اظهار داشت:

اگر در خون کودکان و زنان باردار امریکایی، چنین میزانی از سم سرب پیدا شود، هیاهویی به پا خواهد شد.

از سال ۲۰۱۱، بیشتر از دهها برند تجاری زردچوبه از سوی کشورهای بنگلادش و هند صادر شده است که به علت میزان بالای آلودگی ادویه به سم سرب، بازگردانده شده اند.

اگر کشور فقیر یا سهل انگاری نتواند یا نخواهد زردچوبه آلوده را برگشت دهد، عواقب استفاده از چنین محصولات آلوده ای فاجعه بار خواهد بود.

سیستم ضعیف بازرسی سازمان های غذا و دارو شاید بتوانند تنها بخشی از این محصولات آلوده را شناسایی و حذف کنند. آلوده کنندگان زردچوبه ها به سم سرب باید بدانند مصرف رنگدانه های سمی توسط مشتریان ادویه تا چه اندازه خطرناک و مرگبار خواهد بود.

علاقمندان برای مطالعه گزارش کامل این تحقیق می توانند به دوهفته نامه Stanford Science Digest و یا مجله‌ی Environmental Research مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا