اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

دانشجوی داروسازی با یک نمایش شیمی دختر شایسته ۲۰۲۰ آمریکا شد

کامیلا شرایر Camille Schrier بیوشیمیست (زیست شیمیدان) ساکن ویرجینیا، برخلاف کلیشه‌های رایج، پس از انجام یک آزمایش علمی به عنوان دختر شایسته سال ۲۰۲۰ آمریکا انتخاب شد.

خانم شرایر، ۲۴ ساله، در رقابت با پنجاه شرکت کننده دیگر به مرحله نهایی رسید و برنده شد و یک بورسیه پنجاه هزار دلاری هم بدست آورد. وی در حال حاضر مشغول تحصیل برای اخذ درجه دکترای داروسازی است.

او در بخش نمایش هوش و استعداد با پوشیدن روپوش آزمایشگاه و انجام دادن یک آزمایش شیمی، داوران را تحت تاثیر قرار داد.

هنگامی که شریر تجزیه کاتالیزوری پراکسید هیدروژن را به نمایش گذاشت، جمعیت متحیر شدند.

زیست‌شیمی یا بیوشیمی یا شیمی‌حیات Biochemistry or Biological Chemistry مطالعهٔ فرایندهای شیمیایی در سازواره‌های زیستی است.

زیست‌شیمی با ساختار و عمل‌کرد اجزای سلولی مثل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، لیپیدها، اسیدهای‌نوکلئیک، و انواع دیگر زیست‌مولکول‌ها سر و کار دارد.

هدف زیست‌شناسی شیمیایی پاسخ دادن به سؤال‌هایی است که از زیست‌شیمی ناشی می‌شوند.

دانش زیست‌شیمی که در آن از روش‌های شیمی‌دانان برای درک و شناخت فرایندهای زیستی که درون موجودات‌زنده روی می‌دهد استفاده می‌شود، دارای اهمیت روزافزونی است؛ تمام گیاهان و جانوران از ترکیب‌های شیمیایی ساخته‌شده‌اند و وظیفهٔ زیست‌شیمی‌دان‌ها آن است که ساختمان این مواد و نقش آن‌ها را در حیات موجودات زنده بررسی و شناسایی کنند.

کربوهیدرات‌ها، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک مانند دی‌ان‌ای فقط تعدادی از مولکول‌های شیمیایی هستند که موضوع مطالعهٔ زیست شیمی‌دان‌ها به‌شمار می‌آیند.

در یکی از شاخه‌های این علم از این مطالعات برای تولید واکسن‌های مقابله‌کننده با بیماری‌های ویروسی نظیر اوریون استفاده می‌شود. زیست‌شیمی‌دان‌ها در زمینهٔ درمان بیماری‌هایی چون ایدز و سرطان نیز کار می‌کند.

خانم شرایر پس از انتخابش به عنوان دختر شایسته ابراز امیدواری کرد که «در سال ٢٠٢٠ کلیشه‌های رایج درمورد معنای دختر شایسته در آمریکا» بشکند.

انتظار می‌رود پیروزی خانم شرایر، گامی دیگر در دور شدن از سنت‌های رایج انتخاب دختر شایسته باشد.

از سال ۲۰۱۸، تلاش شده تا تصویری دیگر از این مسابقه ارائه شود، از جمله بخش پوشیدن لباس شنا و معیارهای داوری بر مبنای ویژگی‌های ظاهری کنار گذاشته شده‌اند. در عوض شرکت کنندگان استعدادهای خود را به نمایش می‌گذارند و در مورد احساسات، هوش و درکشان مصاحبه می‌شوند.

گریچین کارلسون، دختر شایسته سال گذشته که روند اصلاحات را اعلام کرد، در تشریح تغییرات چنین می گوید: «دیگر شرکت کنندگان براساس ظاهر جسمانی قضاوت نمی‌شوند. این تغییری بزرگ است.»

سازمان دهندگان این مسابقات می‌گویند که این تغییرات خانم‌های جوان بیشتری را به شرکت در این مسابقه ترغیب می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا