مسیر سلامت

در انجام پانسمان زخم به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتخاب و استفاده از پانسمان های نوین آخرین مرحله در فرایند درمان زخم است و باید براساس یک ارزیابی جامع از بیمار و زخم آنان باشد و دستیابی به مجموعه اهداف کنترلی را که بعنوان بخشی از ارزیابی زخم هستند، تسهیل نمایند.

جهت دستیابی به اهداف درمانی تعیین شده در راستای درمان زخم، درک صحیح از نحوه ی عملکرد و استفاده از هرپانسمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

هنگام انتخاب پانسمان لطفا به موارد زیر توجه فرمائید:

  • موارد مصرف ؛ تمام پانسمان‏ها با بروشور موارد مصرف همراه هستند که جهت تضمین مصرف درست و پیشگیری از خطرات در مورد بهداشت و سلامت بیماران، خواندن آن ضروری می‏باشد.
  • شکل پذیری؛ ۸۰% از تمام زخم‏ها، کمتر از ۲ سانتی متر عمق دارند. با استفاده از پانسمانی که شکل بستر زخم را به خود می گیرد، می‏توان فضای مرده ی بین پانسمان و بستر زخم را از بین برد. با انجام این کار، ضرورت استفاده از پرکننده ها از بین رفته و در نتیجه هزینه درمان کاهش می یابد. پیشگیری از ایجاد فضای مرده همچنین می تواند باعث کاهش خطر پیدایش عفونت شود.
  • کنترل اگزودا؛ پانسمان باید براساس ظرفیت کنترل اگزودا انتخاب شود تا جهت بهبود بهینه، سطح مناسبی از رطوبت را در بستر زخم ایجاد کند. این کار بدان معنی است که مقدار اگزودا باید دقیقا ارزیابی گردد و پانسمان باید مطابق با آن انتخاب شود. استفاده از پانسمان های دارای خاصیت جذب عمودی و توانایی در نگه داشتن اگزودا، ترجیحا حتی تحت فشار توصیه می‏شود چرا که آن پانسمان ها می‏توانند خطر خیس خوردگی لبه‏ی زخم و پوست اطراف زخم را که منجر به تأخیر در بهبودی می‏گردند، کاهش دهند.
  • مواد تشکیل دهنده‏ی فعال؛ برخی از پانسمان ها حاوی مواد فعالی نظیر عوامل ضد میکروبی و ضد التهابی هستند. انتخاب پانسمان باید براساس درک دقیقی از مواد فعال باشد تا نتایج درمان بیمار را بهبود ببخشد. علاوه بر این، محصولاتی با مواد فعال، معمولا گران‏تر بوده و استفاده‏ی نادرست نه تنها سلامت بیمار را ممکن است به خطر بیاندازد بلکه باعث هدر رفت منابع مالی نیز می شود.
  • استفاده صحیح؛ معمولا در بروشور موارد مصرف وجود دارد، اگر وجود نداشت با نمایندگان شرکت جهت آموزش صحیح تماس بگیرید. استفاده مناسب باعث کاهش خطرات سلامت برای بیماران شده و بهره وری از پانسمان ها را بهبود می بخشد و در نتیجه موجب صرفه جویی در هزینه های درمان می شود.
  • مطمئن شوید که بیمار راحت و بدون درد باشد (اگر نیاز شد مسکن تجویز کنید) و سپس شروع به بکارگیری پانسمان جدید کنید.
  • همیشه پانسمان (هایی) را که استفاده می‏کنید و دلیلِ انتخاب آن (ها) را ثبت کنید.

تهیه و تنظیم: مرضیه ساداتی

مدیر آموزش شرکت ایلیا درمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا