مسیر سلامت

عقب نشینی ترامپ از تبلیغات ضد واکسیناسیونی

به گزارش آفتاب سلامت ترامپ سال ۲۰۱۴ در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت بیماری اوتیسم تحت تاثیر واکسیناسیون بروز می کند و او اعتقادی به انجام آن ندارد. ترامپ اعلام کرده کودکی دو ساله و نیمه که بسیار زیبا و سالم بوده است، پس از تزریق واکسن دچار تب شدید شده و پس از آن مبتلا به اوتیسم شده است. کارشناسان اعتقاد دارند او در خصوص فرزند خودش صحبت کرده است.

زمانی که پسر رئیس جمهور فعلی آمریکا بارون ترامپ Barron Trump، ۱۹ اسفند ۱۳۸۴ به دنیا آمد، پدرش ۶۰ سال سن داشت که در این محدوده سنی، احتمال ابتلای فرزند به بیماری‌هایی چون اوتیسم و سندروم داون به شدت بالا است.

در پی مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بسیاری از رسانه‌ها بر رفتار این کودک تمرکز و تمامی حرکات او را رصد کرده و به دلایل مختلف عنوان کردند که بارون ترامپ به احتمال قوی مبتلا به اوتیسم است و والدینش این موضوع را از عموم پنهان می‌کنند.

اظهارات ضد واکسیناسیونی ترامپ باعث شد تا برخی طرفداران وی از واکسیناسیون فرزندان شان خودداری کرده و به دنبال این اقدامات مسامحه کارانه،  در ۲۲ ایالت آمریکا نزدیک به ۷۰۰ مورد ابتلا به سرخک گزارش شده است.

پزشکان و نهادهای پزشکی، اعتبار این ادعاها را زیر سئوال برده و آن را رد کرده‌اند.همچنین سازمان جهانی بهداشت اخیرا نسبت به گسترش بیماری سرخک در جهان هشدار داده است. فشار نهادهای پزشکی باعث شد تا سرانجام ترامپ جلوی دوربین شبکه های خبری ظاهر شده و از مردم بخواهد تا واکسیناسیون را انجام دهند. ترامپ به خبرنگاران گفته است “واکسن زدن بسیار مهم است.”

سرخک در سال ۲۰۰۰ از آمریکا ریشه‌کن شده بود اما این بیماری اکنون دوباره به امریکا بازگشته است. هشدار ترامپ در زمانی مطرح شده که صدها نفر از کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌ها در لس‌آنجلس به دلیل احتمال ابتلا به این بیماری در قرنطینه قرار دارند.

مقام‌ها در منطقه راکلند در ایالت نیویورک آمریکا ۱۵۳ کودک را که واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند از آمد و شد در مراکز عمومی منع کرده‌اند.

مقامات محلی راکلند از مردم این منطقه خواسته به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری سرخک کودکانی که واکسن این بیماری را دریافت نکرده‌اند را به مدرسه، کلیسا، مراکز خرید و اماکن عمومی دیگر نبرند. بنابر این دستور عمومی خاطیان ممکن است با ۵۰۰ دلار جریمه و شش ماه زندان مواجه شوند.

بیماری سرخک طی چند ماه جدید سال ۲۰۱۹ در برخی از نقاط آمریکا به یک اپیدمی تبدیل شده به طوری که در ایالت‌های واشنگتن، کالیفرنیا، تگزاس و ایلینوی مقام‌ها از وقوع یک همه‌گیری گسترده خبر داده‌اند.

بازرسان بهداشتی که برای بررسی وضعیت سلامتی به در منازل در راکلند مراجعه کرده‌اند با مقاومت ساکنان روبرو شده‌اند؛ رفتاری که مقامات آن را “غیرقابل قبول و غیرمسئولانه” توصیف کرده اند.

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده فعالیت های ضد واکسیناسیون یکی از تهدیدهای اصلی بهداشت در سراسر جهان محسوب می‌شوند.

ترامپ پیش از این اظهارات غیر مسئولانه دیگری نیز درباره مسائل مهم علمی ابراز داشته که بعد از مدتی پس از فشار افکار عمومی از موضع خود عقب نشینی کرده است. به طور مثال کم اثر بودن آلاینده ها بر طبیعت، ضرورت تعطیل شدن سازمان محیط زیست، شایعه عنوان کردن گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در زمره این مجموعه اظهارات قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا