اخبار پزشکی جهانمسیر سلامت

تحقیق درباره مکانیزم یک داروی دیابت با قابلیت بهبود نارسایی قلبی

آفتاب سلامت: به دنبال گزارشات پزشکی از بیمارانی که داروی امپاگلیفلوزین empagliflozin را برای کنترل قند خون در مدیریت دیابت مصرف می کردند و همزمان نشانه هایی از بهبود نارسایی های قلبی در آنها دیده می شد، تولیدکنندگان این دارو را بر آن داشت تا این ویژگی ثبت نشده در مجوز FDA مربوط به  سال ۲۰۱۴ را در بروشورهای برندهای مختلف این دارو ذکر کنند. سازمان غذا و داروی امریکا امپاگلیفلوزین را به عنوان متعادل کننده قند خون پس از آزمون در هفت آزمایش کلینیکی و با شرکت ۴۵۰۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار داد و متعاقب مثبت بودن نتایج آزمایشات با نام تجاری JARDIANCE در سال ۲۰۱۴ به  آن مجوز درمانی اعطا کرد و ماموریت درمانی این دارو را کنترل قند خون اعلام داشت در حالیکه پس از گذشت چند سال و دیده شدن برخی توانایی های دیگر، تولیدکنندگان در بروشور برندهای مخنلف این دارو، درمان بیماری های قلبی را نیز در زمره ویژگی های آن برمی شمرند.

مدرسه پزشکی آیکان Icahn School of Medicine واقع در ناحیه منهتن نیویورک، یکی از مراکز مطرح در تحقیقات اثرگذار، اخیرا پژوهشی را منتشر ساخته که در آن نشان می دهند

امپاگلیفلوزین می تواند پیشرفت نارسایی قلبی را در مدل های حیوانی غیر دیابتی درمان و معکوس کند. مطالعه آنها همچنین نشان می دهد که مصرف این دارو می تواند تولید انرژی بیشتر و کارکرد موثرتری برای قلب به دنبال داشته باشد. گزارش یاد شده به صورت مبسوط در شماره آوریل ۲۰۱۹ مجله کالج قلب آمریکا JACC  (Journal of the American College of Cardiology ) انتشار یافته است .

دکتر Juan Badimon سرپرست این تیم تحقیقاتی عنوان داشت: “این دارو می تواند درمان قطعی برای نارسایی قلب در بیماران غیر دیابتی و حتی دیابتی باشد .” Badimon گفت: “نتایج تحقیقات ما می تواند به درمان در انسان منجر شود، زندگی ها را نجات دهد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.”

گزارشات و مطالعات پیشین نشان داده اند دیابتی هایی که امپاگلیفلوزین مصرف می کنند، به طور معمول نارسایی قلبی ندارند. این در حالی است که در بسیاری موارد، استمرار دیابت، ناراحتی های قلبی و کلیوی را به دنبال دارد. مشاهدات بهبود نارسایی های قلبی پس از مصرف امپاگلیفلوزین ، گروهی از محققان را به سمت بررسی مکانیسم امپاگلیفلوزین هدایت کرد.

محققان با القای نارسایی قلبی در ۱۴ خوک غیردیابتی، آزمایش مهمی را انجام دادند. آنان  مدت دو ماه، به نیمی از حیوانات بیمار شده، داروی امپاگلیفلوزین و به گروه دیگر، دارونمای پلاسبو placebo خوراندند.

طی این دو ماه، حیوانات بیمار در گروه تحت درمان با امپاگلیفلوزین، بهبود یافتند و نارسایی قلبی در آنان معالجه شد

  Badimon درباره نتایج تحقیق تیم اظهار داشت: ” مطالعه ما تأیید می کند امپاگلیفلوزین یک درمان مؤثر برای نارسایی قلبی است و تنها یک داروی ضد دیابت نیست.

این مطالعه یک استراتژی درمانی جدید را در مواجهه با نارسایی قلبی ارائه می دهد؛ چیزی که به شدت مورد نیاز است؛ داروهای جدید و موثر برای نارسایی قلبی از دهه ۱۹۹۰ به این سو ساخته نشده است.

دانشمندان تیم یاد شده اکنون به دنبال مجوزهایی هستند تا داروی امپاگلیفلوزین را بر روی افراد غیر دیابتی که دچار نارسایی های قلبی هستند با آزمایشات بالینی بیازمایند.

به مطلب درج شده در بروشور این دارو از سوی تولید کننده ای سوئدی پیش از این گزارش علمی انتشار یافته توجه فرمایید:

JARDIANCE یا empagliflozin دارویی است که جهت درمان دیابت نوع ۲ از سوی بزرگسالانی مصرف میشود که از رژیم غذایی، ورزش یا سایر داروها نتیجه کافی نگرفته اند.

روش اثرگذاری JARDIANCE چگونه است؟

در دیابت نوع ۲ به سبب تأثیر ماده ای به نام  SGLT2در کلیه ها، بدن قند اضافی را انباشت میکند.

  • JARDIANCE تأثیر SGLT2 را بگونه ای متوقف میکند که قند اضافی (به طور متوسط ۷۸ گرم در روز) از طریق ادرار دفع شود. این کار کنترل قند خون را آسانتر می سازد.
  • در صورتی که بیماری قلبی عروقی دارید، JARDIANCE خطر رخدادهای جدید قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی و نیز مرگ را کاهش میدهد.
  • همچنین ممکن است JARDIANCE موجب کاهش وزن شود (با این حال JARDIANCE دارویی نیست که به منظور کاهش وزن مصرف شود).

آیا درمان از طریق این دارو با عوارض جانبی همراه است؟

هر دارویی ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشد، با این

حال لزوما همه افراد این عوارض جانبی را تجربه نمی کنند. شایعترین واکنشهای منفی به داروی JARDIANCE عبارتند از:

  • عفونت قارچی دستگاه تناسلی (قرمزی، خارش و سوزش).
  • عفونت مجرای ادراری (درد همراه با سوزش در هنگام ادرار، مات شدن رنگ ادرار، پر ادراری، درد در ناحیه لگن ویا پشت).

این عوارض جانبی در بین زنان شایعتر است، و در بیشتر موارد خفیف یا ملایم بوده و پس از درمان توسط پزشک به ندرت تکرار میشود.

  • افزایش تدریجی نیاز به ادرار کردن نیز یکی از عوارض شایع

JARDIANCE است.

در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی ناشی از درمان باید همیشه به پزشک مراجعه نمایید. قبل از صحبت کردن با پزشک خود، مصرف JARDIANCE را متوقف نکنید.

در خصوص هیپوگلیسمی (افت غیر طبیعی قند خون)

JARDIANCE به ندرت موجب افت غیرطبیعی قند خون میشود، با این حال مصرف همزمان آن با سایر داروهای درمان دیابت میتواند موجب هیپوگلیسمی شود. در صورت بروز علائمی

مانند رعشه، عرق کردن، لکنت، سرگیجه یا سردرد، بهتر است یک قرص دکستروز ، یک لیوان آب میوه یا شیر مصرف کنید. اندکی استراحت کنید و پس از آن چیزی مانند میوه یا ساندویچ بخورید. در صورت عدم رفع مشکل یا شدت یافتن آن، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا