مسیر سلامتمطالب ویژهگفت و گو

داروسازی جابرابن ­حیان و گذر مقتدرانه از پیچ و خم های تحریم

در شرایط بحرانی، مدیران برجسته با رهبری،کنترل، سازماندهی، به کار گماردن کارکنان گره ­گشا و برنامه­ ریزی های تلاطم­ گریزانه، سازمان تحت مدیریت خود را از سقوط و حذف نجات می ­دهند. داروسازی جابرابن­ حیان در تحمیلات تحریم و هم­چنین تبعات ناخجسته شیوع بیماری کرونا موفق شده است ضمن دور زدن بی رونقی و ورشکستگی به توسعه فعالیت ها، افزایش سود و بالندگی قابل توجهی دست یابد که این توفیقات با هدایت و راهبری دکتر «مصطفی صفاری»، یکی از جوان ترین مدیران «هلدینگ شفادارو» رقم خورده است.
لطفا مخاطبین «آفتاب سلامت» را با خود و  سوابق کاری تان آشنا بفرمایید.

مصطفی صفاری فارغ التحصیل PHD فارماسیوتیکس و عضو هیئت علمی گروه فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی آزاد تهران هستم. حضور من در صنعت دارو به حدود یک دهه قبل برمی گردد و به صورت رسمی در شرکت­های باریج اسانس، فارماشیمی، کیمیدارو، راموفارمین و جابرابن­ حیان در سمت­ های مدیر تحقیقات و پژوهش، مدیر تولید، عضو هیئت مدیره، مشاور مدیرعامل، معاون بهره برداری و مدیر عامل موظف خدمت کردم. در حال حاضر نیز در هلدینگ شفادارو در حال خدمت به داروسازی جابرابن­حیان هستم.

شرکت داروسازی جابرابن­ حیان را چطور به مخاطبین معرفی می­کنید؟

داروسازی جابرابن­ حیان در تهران مستقر بوده و در گروه بزرگ­ترین شرکت­های دارویی طبقه ­بندی می­ شود. این داروسازی از ۶۰ سال گذشته تا کنون با خوشنامی به کار و خدمت گذاری مشغول بوده است و مدیران و نیروهای فعال در این شرکت با پتانسیلی بسیار بالا تمام تلاش خود را به کار بستند تا هم­چنان در منحنی رشد رقابتی در زمره پیشتازان باشیم. تنوع بالای سبد محصولات در بین شرکت­های دارویی یکی از نشانه­ های تشریک مساعی موفق ما است.

جابرابن­ حیان سهامدار سه شرکت داروسازی دانا، راموفارمین و شرکت پخش رازی است و با توجه به تنوع سبد محصولات یکی از شرکت­های موفق قدیمی و ریشه ­دار صنعت دارویی کشور به شمار می­ رود.

این داروسازی خوش ­سابقه­ ترین و بزرگ­ترین تولیدکننده آنتی­ بیوتیک در کشور است و این توفیق را داشته بخش عمده­ ای از نیازهای کشور را به­ خصوص در بخش محصولات آنتی ­بیوتیک در طی این سال­ها برآورده کند.

توسعه شرکت هدفی بود که در طول این سال­ها هم­چنان مجدانه پی گرفته می­ شد و در این راستا پروژه ­هایی نیز در دستور کار قرار داده شده است که می­ توان به ایجاد خط محصولات پنم و آنتی ­بیوتیک ­های بتالاکتام اشاره کرد. برخی از محصولات اصلی این شرکت به دلایل مختلف از چرخه تولید خارج شده بودند که خوشبختانه با اهتمامی عالی مجددا به چرخه بازگشته­ اند.

هم­چنین نوسازی خطوط پنی­ سیلین در موازات برنامه­ های توسعه جزو توفیقاتی است که می­ توان از آن نام برد. خط پنی‌سیلین خوراکی داروسازی جابرابن‌حیان یکی از خطوط استراتژیک تولید دارو در کشور است و در پی بازدید سازمان غذا و دارو از خطوط استاندارد داروسازی جابرابن­حیان، به دریافت گواهینامه GMP نائل آمدیم.

شرکت داروسازی جابرابن­ حیان چه رویدادهایی را در عرصه داروسازی کشور رقم زده و مراکزی که ترجیح می ­دهند با این شرکت کار کنند تحت تاثیر چه نقاط قوت و ویژگی‌هایی هستند؟

شاخص­ترین ویژگی شرکت داروسازی جابرابن ­حیان، کیفیت بالای محصولات آن است. سخت ­گیری در حفظ کیفیت چه در فاز تولید و چه در فاز کنترل کیفی همیشه جزو امور اجتناب­ ناپذیر مدیران این شرکت بوده و وظیفه یاد شده امروز هم بیش از پیش یادآوری و پیگیری می­ شود.

داروسازی جابر هرچند که یک بنگاه اقتصادی است اما با توجه به اهتمام در دنبال کردن رسالت اجتماعی، هرگز انتفاع مالی را در اولویت قرار نداده است. با چنین رویکردی هم در داخل و هم در خارج از کشور به خوشنامی شهرت یافته­ ایم و شاهد این مدعا، صادرات موفق محصولات داروسازی جابرابن­ حیان به بیش از ۱۴ کشور دنیاست.

برای مثال جابر یکی از دو تولیدکننده عمده کشور در اسپری­ های دهانی به شمار می­ رود ضمن این که کیفیت خط تولید این اسپری­ ها از تمام محصولات شرکت­های هندی که حتی تاییدیه FDA هم دارند برتر است.

GMP کف انتظارات برای تولید داروست و در داروسازی جابر سطح کیفیت ­ها همیشه برتر از GMP در نظر گرفته شده است. به گونه­ ای که اگر خانواده من در شرایطی به دارو نیاز داشته باشد با اطمینان خاطر و خیال راحت محصولات تولید شده در جابر را استفاده می­کنم. چون می­دانم که استانداردها از حداقل­ها بسیار فراتر رعایت شده است.

امروزه شرکت های زیادی هستند که با توسل به راهکارهای مضر مارکتینگی به صنعت دارو آسیب می­ رسانند اگر چه شاید بتوانند سهمی از بازار بگیرند اما این اقدام­ شان مانند پرتاب نارنجک انفجاری درون دریاچه­ ای آرام با هدف صید ماهی است. داروسازی جابرابن ­حیان معتقد به مارکتینگ سالم و متعارف است و برای رقابت به سود کم و کیفیت بالا متوسل می­ شود و حاضر نیست خوشنامی خود را قربانی رقابت­های مارکتینگی ناسالم سازد. سعی ما این است که هر روز گام­های جدیدی در راستای کیفیت بیشتر و  خوشنامی برداریم.

آیا به تولیدات خود بسنده می­ کنید یا از بیرون هم پیشنهاد تولید دارو می پذیرید؟

هم اکنون بسیاری از محصولات شرکت های دانش بنیان به صورت تولید قراردادی در داروسازی جابر در حال تولید است. این یک اقدام تعاملی و در عین حال افزایش توان تولید و توسعه محسوب می­ شود.

بدیهی است رعایت استانداردها و کنترل کیفی در شرکت جابرابن­ حیان موجب افزایش هزینه­ های تولید می­ شود و شرکت­ هایی که متقاضی تولید داروهای باکیفیت هستند به دلیل همین ویژگی به سراغ این شرکت می­ آیند و بعضا که از قیمت بالای تولید می­ گویند پاسخ ما این است که جابرابن ­حیان هیچ مماشاتی در مورد کیفیت محصولات ندارد؛ شاید در دیگر شرکت­ ها تولید این محصول ارزان­ تر تمام شود اما اگر خواهان کیفیتی هم­چون کیفیت محصولات جابرابن­ حیان هستید قیمت تولید ما دربرگیرنده استانداردهای هزینه­ ساز است و اگر غیر از این می­ خواهید ما اصراری بر تولید محصول شما نداریم. باید اضافه کنم این حساسیت در مورد محصولات «های تک» چند برابر هم می­ شود.

در حال حاضر تمام خطوط تولید ما متعاقب انعقاد قرارداد با شرکت­ های دانش بنیان پر است و بسیاری از درخواست­ ها به دلیل فعالیت بی­ وقفه خط تولید، یا به آینده موکول می­ شود و یا از سوی ما رد می­ شود. ما با واقعی کردن شعار تعامل سازنده صنعت و دانشگاه، توانستیم از همکاری بسیاری از اساتید برگزیده دانشگاه ­های مختلف برخوردار گردیم.

یکی از اهداف داروسازی جابر بومی ­سازی و تولید محصولاتی است که هم اینک در فهرست واردات دارویی قرار دارند. این جزو دغدغه ­های دانشگاهی من است و از آن­جا که به دلیل استمرار فعالیت­های آکادمیک هم­چنان خود را دانشگاهی می­ دانم علاقه به استقلال دارویی کشور را مجدانه دنبال می­ کنم.

از جمله محصولات جدید این شرکت می‌توان به اسپری PHR160 اشاره کرد.

تولید محصولات پیشرفته­ای در این سطح با اتکا به تلاش و همت متخصصین داخلی شرکت جابرابن­ حیان و بدون استفاده از متخصصین خارجی و واسپاری به مجموعه های بیرونی انجام شده است. داروسازی جابرابن­ حیان در سال پیش رو نیز پروژه­ های توسعه­ ای دیگری را برای بهره برداری مدنظر دارد.

تولید محصولاتی که شاید برای اولین بار در دنیا و در کشور اتفاق می­ افتد که البته اجرایی شدن این تولیدات به استمرار تلاش ­های ستودنی دانشمندان و کارکنان ساعی جابربن­ حیان محتاج است. این گروه مصمم و متخصص، سرمایه­ های اصلی شرکت ما هستند و با چنین یارانی این قدرت را داریم که با نشان کردن هر محصولی در هر کجای دنیا، نمونه ایرانی­اش را بدون هیچ تفاوت کیفیت، تولید و روانه بازار کنیم. مجموعه این رویدادهای کاری نشان می ­دهد که ما برای شرکت جابرابن­ حیان، افق پیشرفتی در نظر گرفته ­ایم که حاصل آن متنوع ­تر شدن سبد توسعه شرکت خواهد بود.

تبریک دکتر صفاری به مخاطبین آفتاب سلامت

برای دست اندرکاران آفتاب سلامت و تمام کسانی که مخاطب آن هستند، هم­چنین برای تمام مردم ایران آرزوی سال بسیار خوب و سرشار از سلامتی، ثروت، آرامش و عاقبت به خیری دارم. آرزو دارم در سال جدید بر مشکلی که برای دنیا پیش آمده فائق آییم و ماسک­ها را برداریم و به زندگی عادی برگردیم. مهربان­تر و دوست­تر در فضایی شادتر سال و قرن جدید را شروع کنیم. دریک فضای صلح آمیز با اعتماد به نفسی بالاتر و بدون تحریم به استقبال قرن جدید برویم. تا انشالله در قرن جدید شکوفایی کامل همه فعالیت­ها را شاهد باشیم. هر روز از رسانه­ ها اخبار خوب و خوش دریافت کنیم. مردم از زندگی لذت ببرند و ما نیز با قدرت بیشتر زیرسایه آرامش به خدمت­ رسانی ادامه دهیم.

با توجه به این که من داروساز هستم شرایطی را آرزو می­ کنم که هیچ داروسازی برای پیشرفت بیشتر تصمیم به مهاجرت نگیرد و همه آن­چه که از آن­سوی مرزها جستجو دارد در همین کشور برایش محقق شود تا صنعت پرنیاز داروسازی ایران از این توانایی ها برخوردار گردد.  آرزو می­کنم شرایطی مهیا شود که نه تنها مهاجرت داروساز نداشته باشیم بلکه از اقصی نقاط دنیا داروسازان برجسته به دعوت ما پاسخ مثبت داده و به جمع متخصصین ما بپیوندند و هر روز شاهد شکوفایی بیش از بیش صنعت دارو در کشور باشیم.

برای شما مدیرمسئول محترم آفتاب سلامت نیز آرزوی بهترین­ ها را دارم و از حضور بی ­واسطه برای مصاحبه متشکرم.

امیدوارم در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ و هم­چنین در آغاز قرن شمسی جدید شاهد عالی ترین رویدادهای توسعه بخش در زندگی خود و کار ارزشمندتان باشید. سلامتی و خوشدلی یار همواره و همیشه شما و عزیزان­تان باد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. Its like you read my mind! You seem to know so much about this,
    like you wrote the book in it or something. I think that you can do with a few pics to drive the message home a bit, but instead of that, this
    is excellent blog. An excellent read. I will certainly be back.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا