مسیر سلامت

حمله درخت های روباتی به هیولای آلودگی

براساس گزارش شبکه خبری فرانس ۲۴ دانشمندان کارکرد یک درخت روباتیک تحت عنوان بیوربان BioUrban را برای کنترل سطح آلودگی در شهرهای بزرگ، بسیار مثبت ارزیابی کردند.

کارکرد یک درخت روبوتیک به اندازه ۳۶۸ درخت طبیعی است

این درخت روبوتیک می تواند به اندازه ۳۶۸ درخت طبیعی دی اکسید کربن و سایر آلاینده های محیط را به طور شبانه روزی جذب کرده و به اکسیژن خالص تبدیل کند. هیچ موجود طبیعی در پاکسازی هوای شهرهای آلوده توان رقابت با این ماشین حیات بخش را ندارد.

یک مسئول شهری برای رقابت با فقط یک روبات بیوربان مجبور خواهد بود ده هزار متر فضای سبز را به یک خیابان آلوده آورده و در آن ۳۶۸ درخت بزرگ و پر برگ و بار بکارد که با تجسم چنین اقدامی، غیرممکن بودن آن معلوم خواهد شد.

جیمی فرر Jaime Ferrer، از دست اندرکاران شرکت سازنده این درخت مصنوعی با نام بیومی تچ BiomiTech ، در تشریح کارکرد این اختراع اظهار داشت:

«آنچه این سیستم پاکسازی مبتنی بر فناوری انجام می دهد، تنفس هوای آلوده و استفاده از بیولوژی برای انجام فرآیند طبیعی فتوسنتز است».

عملکرد موفقیت آمیز درخت روبوتیک

این ماشین پاکسازی هوا، علی رغم کارکرد فوق العاده ای که  نشان داده است، فضایی به اندازه فقط یک درخت اشغال می کند و استفاده از آنها برای محیط های شهری و نقاط شلوغ و پر رفت و آمد بسیار مناسب است.

شرکت بیومی تچ هزینه تولید هر یک از این درخت ها را ۵۰ هزار دلار اعلام کرده است.

ریزجلبک هایی داخل دستگاه بیوربان به کار گرفته شده که قادر به جذب دی اکسیدکربن و دیگر آلودگی های زیست محیطی هوا و تبدیل آنها به اکسیژن خالص است. این درخت های مصنوعی در مکزیکو سیتی، کلمبیا و پاناما نصب شده و عملکرد موفقیت آمیز آنها مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است.

درختان در طبیعت از بهترین دوستان هوای زمین هستند اما محدودیت های خاصی دارند به طور مثال برای رشد به زمان کافی و مکان مناسب نیاز دارند و این شاخص ها مواردی هستند که کلان شهرهای آلوده از آن محروم اند. در چنین موقعیت بغرنجی که زمانی برای آلودگی زدایی و مکانی برای توسعه فضای سبز باقی نمانده، مستقر کردن تعداد مناسبی از این ماشین های پاکسازی هوا در فضای شهری می تواند اقدام اثربخشی در کنار سایر اقدامات محسوب شود.

ضرورت استفاده از درخت روبوتیک

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۷ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

فرر می گوید: «ما تصمیم گرفتیم با آلودگی هوا مقابله کنیم. ما نمی توانستیم فقط تماشاگر این اوضاع باشیم و اجازه دهیم مردم با عامل آلودگی هوا جان خود را از دست بدهند.»

فرر تاکید می کند ایده BioUrban جایگزین درختان طبیعی نیست بلکه تکمیل عملکرد درختان در مناطقی است که امکانات کاشت یک جنگل را ندارند.

ماریا خوزه یکی از دانشجویانی که از کنار درخت بیوربان  می گذرد و به دانشگاهی در آن نزدیکی می رود، عنوان کرد:

«این فناوری برای کمک به محیط زیست ساخته شده است. این همان چیزی است که ما در حال حاضر در شهرهای آلوده به آن احتیاج داریم. »

مکزیکو سیتی به عنوان یکی از مراکز نصب این سیستم ضد آلودگی، با بیش از ۲۱ میلیون نفر جمعیت پراکنده و هشدارهای پی در پی آلودگی هوا بخاطر ۵ میلیون اتومبیل در پایتخت و همچنین نزدیکی آن به کوه آتشفشان کوکوکاتپتل Popocatepetl از کلان شهرهایی بود که بیشتر از هر شهر دیگری در مکزیک، محتاج توجه مسئولین برای انجام اقدامات موثر در راستای مبارزه با آلاینده های شهری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا