اکسیر سلامت

حلول روح شعبان بی مخ در کالبد دونالد ترامپ

دولت ترامپ با تمام قوا تلاش می کند با ایجاد قحطی غذا و دارو در ایران، زمینه ساز بحران ها و ناامنی های مختلف شود. باند ترامپ علاوه بر نادیده گرفتن آرای مراجع قضایی بین المللی همچون لاهه حتی حاضر نیستند از مجلس قانون گزاری آمریکا حرفی در راستای رعایت قوانین حقوق بشر نسبت به ایران بشنوند.

دبیر کل سازمان ملل در گزارش اخیر خود در باره ایران تصریح کرد: نهادهای حقوق بشری ابراز نگرانی کرده‌اند که تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی ایران ممکن است به طور غیرقانونی بر تولید، دسترسی و توزیع داروها، تجهیزات و لوازم پزشکی در ایران تأثیر بگذارد.

گوترش تاکید کرد: افزایش چشمگیر قیمت داروها و کاهش سهام موجود، همراه با افزایش خطر فساد و موانع توسعه صنعت داروسازی، همچنان بر بخش بهداشت و درمان ایران تأثیر خواهد گذاشت که این امر می تواند منجر به افزایش مرگ و میر قابل پیشگیری و تأثیر منفی بر بهره‌مند شدن مردم از حق سلامت شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اظهارات مقامات ایران که ۹۷ درصد داروها در ایران تولید می شود اما به مواد اولیه وارداتی متکی است، گفت: داروهای خارجی به ویژه داروهای تخصصی مورد نیاز برای درمان بیماریهای صعب العلاج همچون سرطان، بیماری های قلبی، تالاسمی و ام اس یا بیماری‌های نادر از اوایل سال ۲۰۱۸ در ایران کمیاب شده‌اند.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با کمبود ۸۰ مورد دارویی مواجه است و بیمارستان ها کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای مصرفی را تجربه می کنند.

برخی اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده از دولت واشنگتن خواستار فراهم شدن امکان دسترسی آسیب پذیرترین شهروندان ایران به داروهای حیاتی شده اند.

 ۱۷ نماینده در نامه ای به استیو منوچین وزیر خرانه داری (دارایی) ایالات متحده، با اشاره به نتایج منفی تحریم های دولت دونالد ترامپ بر زندگی ایرانیان، خواستار ایجاد تغییراتی در آنها به گونه ای شده اند که مردم ایران بتوانند به داروهای مورد نیاز و حیاتی دست یابند.

دادگاه لاهه با رای صریح خود عنوان کرد: دولت ایالات متحده ملزم است طبق تعهدات بین المللی خود وفق عهدنامه ۱۳۳۴ مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی، موانع ناشی از اقداماتش به موجب تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) در ارتباط با صادرات اقلام زیر به جمهوری اسلامی ایران را برطرف نماید:

–   دارو و تجهیزات پزشکی؛

–   اقلام غذایی و کشاورزی؛

–   قطعات و تجهیزات هواپیما وخدمات تامین و نگهداری لازم برای ایمنی هواپیمایی.

–  دیوان هم چنین در قرار خود ایالات متحده آمریکا را ملزم کرده است تضمین نماید تا مجوزهای لازم برای موارد مشمول در بند فوق را صادر و پرداخت ها و معاملات مربوط به آنها انجام شود.

اما دولت ترامپ با مرور تاریخ مبارزه آمریکا با دولت های مورد تنفر خود، کمبود غذا و دارو در کشورها را به عنوان سلاحی بسیار موثر و قدرتمند می شناسد و حاضر نیست چنین سلاح ویرانگری را بر زمین گذاشته تا به عنوان رژیمی رعایت کننده حقوق بشر شناخته شود.

آنها در محاسباتی شیطانی، مدام وقت کشی می کنند و ترجیح می دهند در پشت تریبون ها از حقوق بشر بگویند اما در میدان عمل نه تنها به تحریم های ظالمانه ادامه دهند بلکه با تهدید کشورهای دیگر، آنها را از هرگونه معامله با ایران منع کرده و سایرین را هم در زیرپا گذاشتن قوانین حقوق بشری با خود همراه می سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا