مسیر سلامتمطالب ویژهگفت و گو

حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی حفظ امنیت استراتژیک داروست

اقدامات و عملیات مالی جزو اساسی­ ترین اموری است که در دنیای اقتصادی امروز شرکت ­ها با آن روبرو هستند.
کلیه فعالیت­های یک شرکت وابسته به امور مالی آن است و در صورتی که یک بنگاه اقتصادی از نظر امور مالی با بحران مواجه شود، بودن یا نبودن سازمان مطرح خواهد شد.
از این جهت، هر سازمانها برای نیل به اهداف عالی همچون توسعه و سوددهی خود به واحد مالی ماهر و مسلط نیازمندند. در این مجال به سراغ معاونت مالی شرکت سرشناس اسوه آقای کامبیز خادمی رفتیم و با طرح سوالاتی مفید برای مخاطبین از پاسخ ­های این مدیر مطرح استفاده کردیم.
لطفا خود را برای مخاطبین ماهنامه آفتاب سلامت معرفی بفرمایید؟

کامبیز خادمی، عضو هیئت مدیره و معاونت مالی شرکت داروسازی اسوه نزدیک به دو سال و نیم است که افتخار همکاری با شرکت داروسازی اسوه را دارم.

از مهم ترین سوابق کاری می ­توان به عضویت کمیته حسابرسی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، معاونت مالی و پشتیبانی هلدینگ آینده پویا (متعلق به بانک ملی) رئیس هیات مدیره شرکت ساختمانی ملی مسکن و صنایع ساختمانی، معاونت مالی شرکت پترو فراوران و مدیر بودجه و ارزیابی عملکرد گروه مالی ملت، مدیر تصفیه شرکت بین المللی نفت و گاز کیش و خدمات بیمه ­ای پوشش ملت و ……. اشاره کرد. دارای مدارک تحصیلی لیسانس حسابداری،حسابرس داخلی حرفه ای و مدیریت تخصصی کسب و کار (MBA و DBA ) می ­باشم.

تهیه و ارائه اطلاعات بموقع و دقیق به مدیرعامل، سهامداران و سرمایه­گذاران چه تاثیری در تصمیم­ گیری های استراتژیک شرکت ­های داروسازی دارد؟

ارائه اطلاعات دقیق و به موقع به ذینفعان مستلزم آگاهی از اخبار اقتصادی و نیز آخرین ابلاغیه­ های نهادهای مرتبط با صنعت می­ باشد.

کلیه اخبار موضوع صنعت داروسازی از جمله سیاست های ارزی بانک مرکزی در خصوص نوسانات نرخ ارز (تغییر نرخ های مرجع به نیمایی و یا آزاد)، آخرین قوانین مربوط به جزئیات واردات و صادرات کالا از سوی وزارت صمت، ابلاغیه ­وزارت بهداشت و یا سازمان غذا و دارو در خصوص چگونگی امکان تولید محصولات با توجه به آخرین استانداردهای GMP موجود در صنعت، اطلاع آنلاین از وضعیت فروش محصولات و کشش بازار محصولات در بازار رقابتی، بررسی وضعیت نقدینگی و اعتبار سنجی شرکت های پخش طرف قرارداد از حیث پرداخت دیون و چگونگی اخذ تسهیلات از بانک ها از جمله اخباری هستند که ما برای توفیق در وظیفه خود موظف هستیم لحظه به لحظه رصد نموده و نسبت به ارائه اطلاعاتی قابل اتکاء و به موقع (با توجه به عدم ثبات اقتصادی) جهت تصمیم گیری ذینفعان ارائه نماییم.

چه اقداماتی را موجب اعتلای هر چه بیشتر واحد مالی شرکت­ های داروسازی می بینید؟

وجود سه رکن مهم در واحد مالی ضرورت دارد.

نیروی انسانی

رکن اول نیروی انسانی است که از سرمایه­ های هر سازمان می ­باشد. نیروی متخصص و متعهد می ­تواند سازمان را به اهدافی که برای آن برنامه ریزی کرده برساند. همچنین جانشین پروری و ایجاد انگیزه در کارکنان موجب اعتلای روز افزون آن خواهد گردید.

نرم افزار مناسب

رکن دوم استفاده از نرم افزاری است که در دسترس بوده و امکان اخذ هر گونه گزارش از آن به سهولت انجام پذیرد. نرم افزار مناسب باعث افزایش کارایی در ارائه به موقع اطلاعات و اثر بخشی واحد مالی خواهد بود.

محیط مناسب

رکن سوم فراهم نمودن محیطی مناسب همراه با آرامش برای پرسنل است. با توجه به این مطلب که تمام فرایند کاری یک سازمان در قالب اعداد و ارقام به واحد مالی سازمان ختم می­ گردد، تمرکز و آرامش پرسنل جهت تحقق این مهم بسیار ضروری می­ باشد.

با توجه به نظرات مختلفی که در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح می شود نظر شما در این باره چیست؟

حذف ارز مرجع بدترین تأثیر را در حوزه بهداشت و درمان و دارو می­ گذارد چون در شرایطی که تورم وجود داشته قیمت ها افزایش می­ یابند و این امر باعث کاهش قدرت خرید حقوق بگیران، کوچک تر شدن سفره فقرا و تشدید اختلاف طبقاتی می­ شود.

البته طبق آخرین اخبار واصله مقرر شده در عوض حذف ارز ترجیحی اعتباراتی به سازمان های بیمه ­گر تزریق شود تا داروی ارزان به بیمار که مصرف کننده اصلی داروست اختصاص ­یابد و دیگر قاچاق دارو صورت نپذیرد.

از طرفی نیاز شرکت های دارویی به نقدینگی یا تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی حداقل ۷ برابر بیشتر خواهد شد و این امر شرکت ها را برای تأمین سرمایه در گردش به سمت بانک ها سوق خواهد داد و هزینه مالی مترتب بر این موضوع متوجه شرکت ها خواهد شد.

نقش واحد مالی در مجاب سازی حسابرس و بازرس قانونی، بانک­ها، ادارات دولتی، مدیریت و سایر ذینفعان چیست؟

در صورتی که کلیه اطلاعات و گزارشات ارائه شده از سوی واحد مالی شفاف و با دقت کافی تهیه و صورت های مالی بدون ابهام و همراه با عملکرد مثبت انعکاس یابد دیگر نیازی به مجاب کردن نهادهای نظارتی نمی­ باشد.

شرکت اسوه بعنوان یک شرکت بورسی تحت نظارت مستقیم نهادهای نظارتی از جمله سازمان حسابرسی، سازمان بورس، سازمان امور مالیاتی و بیمه می ­باشد که با اطلاع از آخرین قوانین و مقررات موضوعه و رعایت آن سعی در ارائه اطلاعاتی شفاف به ذینفعان می ­باشیم.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا