مطالب ویژهنقد کاربردی

جای نفرین به تاریکی

چندی پیش شبکه خبری France 24 گزارشی با ضمائم فیلم و عکس منتشرساخت و خبر داد یک شرکت دانش بنیان به نام BiomiTech فناوری ابداعی خود را پس از تایید مراکز اثبات کارآیی و کیفیت، درخیابان های شهرهای آلوده مستقرکرده است. عرضه این خدمت از سوی BiomiTech به جوایزی انجامیده که مراکز رصد کننده و غیرذینفع به فناوری مذکور اهدا کرده اند.

شرکت یادشده این فناوری را درخت BioUrban نام گذاری کرده است و با ارائه مستنداتی عنوان داشته این دستگاه با کارآیی ۳۶۸ درخت بالغ، هوای آلوده اطراف خود را به اکسیژن پاک تبدیل می کند و اثری سودمند و فوق العاده بر محیط زیست اطراف خود دارد.

در بخشی از معرفی شرکت یاد شده در وب سایت BiomiTech چنین می خوانیم:

«این شرکت دانش بنیان، آلودگی ها را در سطح جهانی رصد کرده است و از پیامدهای آلودگی هوا بر تغییرات اقلیمی آگاه است و تلاش می کند در راستای حفظ و بهبود سلامت مردم، راه‌حل‌های فن‌آورانه با الهام گیری از طبیعت برای کاهش آلودگی‌های محیطی و تبدیل هوای شهرهای آلوده به فضایی سالم  گام بردارد.»

BioUrban یک سیستم قابل بهره برداری درمحیط شهری است که با فناوری سبز توسعه یافته است و برای پاکسازی آلاینده هایی مانند CO2، NOx، PM 2.5 و PM 10 و همچنین کل ذرات معلق آلوده ساز و تبدیل آنها به هوای اکسیژن دار و زیست توده ساخته شده و این فرایند پاکسازی از طریق فتوسنتز واقعی انجام می پذیرد.

پیش از این یک شرکت آلمانی تلاش کرده بود تا چنین فن آوری را عرضه دارد اما به دلیل قدرت کم و ناپایداری دستگاه، مورد حمایت مراکز بازرسی و تایید کیفیت قرار نگرفت.

اگر بخواهیم ۳۶۸ درخت را به طور انبوه در قطعه زمینی بکاریم به حداقل یک هکتار زمین نیاز خواهیم داشت در حالیکه این فن آوری از لحاظ قطر به اندازه فقط یک درخت تناور و طول آن چهار متر است. درختان بخاطر نیاز طبیعی به مصرف اکسیژن، بیشتر از یک دوم اکسیژن تولید شده خود را دوباره مصرف می کنند در حالی که درخت مصنوعی بیوربان نیازی به مصرف اکسیژن ندارد.

از این رو به راحتی می توان در شهرهای آلوده بر سر هر چهارراه یکی از آنها را مستقر ساخت و بجای درددل و گلایه از هوای ناسالم، اقدامی اثر گذار در راستای مقابله با آلودگی انجام داد.

با خریداری چند نمونه از این فن آوری و انتقال آن به دانشگاههای صنعتی مانند شریف و امیرکبیر و بومی سازی این دستگاه به تولیدی بسیار ارزانتر دسترسی خواهیم داشت.

داروسازی های کشور می توانند به عنوان رفتار سرمشقی برای سایر  صنایع، با خریداری و نصب یکی دو درخت روبوتیک مذکور و درج اسم شرکت داروسازی بر پوسته بیرونی این ماشین، بخشی از آلودگی هایی که صنعت برای محیط زیست ایجاد می کند را به این شکل جبران کرده و از آن سو خیرخواهی خود برای شهروندان را بطور عملی و عینی به آنان ابراز کنند.

اگر این حرکت از سوی سایر صنایع تقلید و تکرار شود، تاریخچه مندرج بر تابلوی درخت روبوتیک گواهی خواهد داد که شما اولین پیشگامان پاکسازی هوای آلوده در کلان شهرها بودید.

کبری حسینی- مدیر مسئول

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا