نقد کاربردی

جای خالی یک اتاق فکر ملی

در حالی که عقل و منطق و اخلاق و دین و پدیده های دیگر در مواجهه با مشکلات بزرگ، ما را به خرد جمعی توصیه می کنند، در راستای مقابله با ویروس کووید ۱۹خبری از تشکیل اتاق فکر ملی نیست.

نوابغ و نخبگان رشته های مختلف پزشکی مانند ویروس شناس های مولکولی، متخصصان کار با کریسپر، صاحبنظران بیوانفورماتیک و سایر زمینه ها را به صورت واحدهایی آنلاین سازماندهی کنیم و شناسنامه بین المللی ویروس کرونا را در اختیارشان بگذاریم تا هر کارگروهی راهی برای سرکوب این ویروس مشکوک پیدا کند.

این یک احتمال بدیهی است که متخصصین کریسپر بتوانند CRISPR/Cas9 را طوری برنامه ریزی کنند که کووید ۱۹را در بدن بیمار مبتلا به کرونا جستجو کرده و DNA یا RNA این ویروس را دستکاری و این میکروب مرگبار را به حجمی بی خاصیت مبدل سازند. شاید در جواب بگویند ما متخصص کریسپری در این حد نداریم.

وقتی برای سرگرم کردن مردم ورزش دوست، فوتبالیست ها و مربی های میلیاردی از خارج به کشور دعوت می کنیم چرا نباید برای سازماندهی چنین طرح حیاتی و بزرگی، متخصصین حق الزحمه ای را به این کارگروه های داخلی بیاوریم تا بر انرژی سرشار دانشمندان مان مدیریت کنند.

بطور مثال سه دانشمند چینی هی جیانکوی، ژانگ رنلی و کین جینژو به دلیل اصلاح ژنتیکی نوزادان هم اکنون در چین زندانی هستند. آیا نمی توان با دولت چین مذاکره کرد که انان با کارگروه کریسپر ایران روی پروژه ناقص سازی DNA کرونا همکاری کنند؟

توماس پیچمان، ویروس‌شناس مولکولی در مرکز پژوهش‌های عفونی تجربی و بالینی Twincore در هانوفر آلمان یافته هایی درباره کووید ۱۹را داوطلبانه منتشر کرده است.

کدهای ژنتیکی کرونا ویروس و نقشه کامل ژنوم COVID-19 منتشر شده است. بسیاری از دانشمندان دیگر جهان همزمان روی کرونا مطالعه می کنند و اگر مرکزی پزشکی از آن ها کمک بطلبد از به اشتراگ گذاری آخرین دانسته های خود دریغ نخواهند کرد.

گوگل پیش از بحران کرونا در زمینه هوش مصنوعی داروساز، مدعی دور زدن روش های زمان بر و پر خرج شده بود.

دانشگاههای هاروارد، آکسفورد، جان هاپکینز و کارولینای شمالی نیز هر یک بطور مستقل از آغاز داروسازی مبتنی بر هوش مصنوعی خبر داده بودند.

دانشمندان دانشگاه فلیندرز در جنوب استرالیا به کمک یک برنامه‌ی هوش مصنوعی داروساز به نام  SAM واکسن جدیدی برای بیماری آنفولانزا عرضه کرده بودند و نیکولای پترووسکی سرپرست این پروژه تکرار آن را در زمینه های دیگر امکان پذیر اعلام کرده بود.

برخی از متخصصان ساخت واکسن بخش‌های کوچکی از کد ژنتیکی ویروس کرونا را برداشته و در ویروس‌های کاملا بی‌آزار دیگر قرار می دهند. با این ویروس بی‌آزار می توان داوطلبی را آلوده کرد و سیستم ایمنی وی را که روش مبارزه با کرونا را یاد می گیرد زیر نظر گرفت.

برخی تکه‌هایی از کد ژنتیکی ویروس را مستقیما به بدن تزریق می‌کنند. ورود این تکه به بدن به ساخت پروتئین‌های ویروسی منجر می‌شود و دستگاه ایمنی بدن می‌تواند مبارزه با آن‌ها را یاد بگیرد.

اطلاعات تخصصی و کاربردی درباره کرونا که تا امروز مراکز متولی بهداشت و سلامت برای دانشمندان ایرانی به اشتراک گذاشته اند، چه بوده است؟

به طور مثال «دیوید لیو» David Liu و ویکسین تانگ Weixin Tang، دو پژوهشگر دانشگاه هاروارد، از دو نوع دستگاه ضبط کننده ی رویدادهای “درون سلولی” رونمایی کردند. یعنی تصاویری دیجیتالی تولید می شود که رویدادهای مولکولی و سلولی قابل مشاهده می شوند.

بنابراین می توان از فعالیت کرونا در بدن میزبان خود فایل های تصویری فوق العاده با کیفیت تهیه کرد و در اختیار کارگروهها گذاشت.

سازمان جهانی بهداشت ازتلاش در نقاط مختلف دنیا برای تولید ۲۰ واکسن ضد کرونا خبر داده است.

آیا ما از این تیم های پژوهشی اخبار علمی تهیه می کنیم و در اختیار پژوهشگران مان می گذاریم؟ بهتر است در هنگامه بروز بحران ها، تشکیل اتاق فکر ملی را یک اقدام متعارف و بدیهی بدانیم و انتظار گره گشایی از سوی چشم آبی ها و موطلایی ها را از فرهنگ مان خارج سازیم.

ما باید صورت مسئله را به شفاف ترین شکل ممکن، پیش روی کارگروه های دعوت شده بگذاریم و آنها را به حل مسئله تشویق کنیم.

شخصیت های حقوقی و حقیقی برای درمانگران کرونا جایزه تعیین کنند. مقاله مسئولیت اجتماعی شرکتی (سازمانی) را در این شماره منتشر کردیم تا آنهایی که برای رونق کسب و کار خود بنز الگانس جایزه مقتصدانه می دادند امروز نیز به مسئولیت اجتماعی خود واقف شده و جایزه های همنوع دوستانه تعیین کنند.

فریبرز روشن فکر/ سردبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا