اکسیر سلامت

جایگاه بسته بندی دارو در صنعت دارو

همچنان که صنایع بسته بندی دارویی دنیا در حال به روز کردن تجهیزات و توانایی های خود هستند تا خدمات بهتری به مردم و شرکتهای تولیدکننده ارائه کنند، صنعت داروسازی ایران نیز می بایست با رصد کردن پیشرفت های مرتبط با سونامی کرونا، به ارتقاء استطاعت خود در این حوزه توجه داشته باشد.

بسته بندی جزء ضروری هر محصولی است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد.

باید این واقعیت درک شود که طراحی بسته ‌بندی یک علم است.

دانش و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و به‌ کارگیری آن باید به گونه ‌ای باشد که از سویی کمترین آسیب در هنگام تولید تا مصرف به محتوای محصول و از سوی دیگر به محیط‌ زیست وارد گردد.

در صنعت داروسازی، بسته بندی نقشی اساسی در حفاظت و تثبیت پایداری دارو در طول حمل و نقل، نگهداری و استفاده دارد.

صنعت داروسازی شاهد افزایش تقاضا برای مواد بسته‌بندی اولیه مؤثر بر پایه پلیمر، شیشه، آلومینیوم، لاستیک و کاغذ است. بطری‌ها، بسته‌های پانسمان و نواری، آمپول‌ها و ویال‌ها، سرنگ‌های از پیش پرشده، کارتریج‌ها، لوله‌ها، قوطی‌ها، درپوش‌ها و درب‌ها و ساشه‌ها در این زمره اند که می‌توانند از آلودگی دارو جلوگیری کنند و انطباق بیمار را افزایش دهند.

پژوهشگاه Allied Market Research در جدیدترین مطالعه میدانی خود گزارشی مبسوط را منتشر ساخته مبنی بر اینکه بازار جهانی تجهیزات بسته‌بندی دارویی تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰٫۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

ارزش فعالیت کلیدی یاد شده  در سال ۲۰۲۰ تقریباً ۷٫۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

مطالعه Allied Market Research نشان می دهد رشد بسته بندی دارویی در موازات رشد سریع بازارهای ژنریک و بیودارویی همزمانی دارد.

افزایش فروش داروهای بدون نسخه (OTC)؛ نیاز به نصب تجهیزات بسته بندی انعطاف پذیر و یکپارچه و معرفی استانداردهای نظارتی در بسته بندی و هنجارهای سختگیرانه در برابر جعل مواردی است که صنعت دارو برآن متمرکز است.

مطالعه متفاوتی که توسط Global Industry Analysts Inc انجام شده است عنوان می کند شرکت‌هایی که بنا به ضرورت درمانی بر توسعه واکسن‌های کووید-۱۹ متمرکز هستند، در راستای بسته‌بندی واکسن‌های تولیدشده نیازمند سرنگ‌ها، ویال‌ها و بسته‌بندی مناسب هستند و در راستای برآوردن این نیاز، در حال امضای قراردادهایی با شرکت‌های بسته بندی هستند که سیل سفارش های این چنینی محرک اصلی رشد تجهیزات بسته‌بندی های دارویی است تا آنها را قادر سازد پاسخگوی نیازهای رو به فزونی بازار باشند.

در این بحث می توان قرارداد Moderna با Catalent را مثال زد، تحت این قرارداد Catalent برای پر کردن ویال و بسته بندی سفارش ۱۰۰ میلیون دوز واکسن، از تأسیسات خود در ایندیانا استفاده خواهد کرد.

انتظار می‌رود این شرکت سالانه حدود ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دوز را از سال ۲۰۲۱ از طریق مشارکت استراتژیک با Lonza عملیاتی سازد.

در گزارش  Global Industry Analysts Inc آمده است که متناسب سازی شرایط بسته بندی با سفارش های رو به گسترش نیازمند راه حل های نوآورانه در ارتقاء تجهیزات بسته بندی است.

در حال حاضر حدود ۱۴۲ واکسن آزمایشی قابل اعتنا، در دست توسعه هستند که پس از آماده عرضه شدن، صنعت بسته بندی گسترش طیف متنوعی از فناوری‌ها را انتظار می کشد.

مهندس علی منصوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا