نقد کاربردی

تو که باری ز دوشم بر نداری میان بار سربارم چرایی

در میانه بحران هایی که زندگی و حیات همه انسانهای زمین را تهدید می کند، گروه ویژه اقدام مالی ‏FATF‏ به جای همفکری در راستای متوقف سازی اپیدمی کرونا در ایران و یاری رساندن به دستگاههای اجرایی برای تهیه مواد و ملزومات بهداشتی، ایران را در فهرست سیاه خود قرار داده و تحریمی جدید به تحریم های گذشته افزوده است. 

۲۱ فوریه ۲۰۲۰ گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی FATF‎ همه اعضای خود را ملزم کرده تا فشارهای جدیدی به ایران وارد آورند.

آقای محمود واعظی، رئیس‌ دفتر آقای حسن روحانی جمعه دوم اسفند در جمع خبرنگاران گفت: ‏‏«براساس آن چه که تا الان به من اعلام شده، عملا از تعلیقی که در آن قرار داشتیم خارج می‌شویم و به ‏شرایطی که در گذشته بودیم بازمی‌گردیم و شرایط از آن چه امروز هست، بدتر می‌شود.»‏

با توجه به اینکه احتمالا نقل و انتقال مالی و همکاری‌های مالی ایران با دیگر کشورهای جهان به مراتب ‏دشوارتر خواهد شد، صنعت داروسازی چطور نیازهای اولیه خود را فراهم خواهد کرد و چگونه باید کاروان دارویی را از ‏این گردنه اقتصادی جدید عبور داد؟

پیش از این رویداد تازه که از آن می توان به عنوان «قوز بالا قوز» یاد کرد، برخی معتادان به دروغ، ‏دشواری نقل و انتقالات مالی را به مسخره می گرفتند و می گفتند ایرانی ها دارند پیاز داغش را زیاد می کنند تا ‏اینکه دادگاه لاهه بر اساس مستندات محکمه پسند، آمریکا را مورد عتاب قرار داد تا از تهدید کشورها برای ‏معاملات غذا و دارو با ایران دست بردارد و مانع تراشی در برآوردن امور حیاتی و ضروری مردم ایران به طور رسمی و علنی ابتدا تشریح و سپس ‏محکوم شد.

مدتی بعد از آن، در مجلس قانون گذاری آمریکا نیز، نمایندگان ایالت های مختلف، دولت خود ‏را مورد سرزنش قرار دادند و از ترامپ خواستند تا روند دارو و غذا رسانی به کشور ایران را از فهرست ‏فشارهای اقتصادی خود حذف کند.

اینک گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی FATF‎ کشور ایران را در ‏فهرست سیاه خود قرار داده است. پیش از این بسیاری از شرکت‌های غیرآمریکایی با هراس از تحریم‌های ‏آمریکا از معامله با ایران خودداری می کردند و حالا که FATF کاسه داغ تر از آش شده، اعضای این گروه موظف شده اند کوچکترین معامله با ‏اشخاص حقوقی و حقیقی ایرانی را زیر نظر گرفته و به یکدیگر نیز گزارش کنند.

این باعث می شود ‏شرکتهای خارجی ریسک پذیری که پیش از این بنا به برخی ملاحظات با ایران همکاری داشتند از این پس برای دور ‏کردن خود از دردسرهای بین المللی و سیاسی، عطای معامله با صنعت دارو را به لقای آن ببخشند.

کشور سوئیس در میانه ترویج بایکوت بین ‏المللی ایران از سوی ایالات متحده، پا جلو گذاشته و معبری برای واردات مواد اولیه دارویی و اقلام ‏ناموجود دارو گشوده است.

بخاطر دارم یکی از مسئولین شروع به تحقیر این کانال تازه گشوده شده کرد و ‏آن را ناچیز و کم اهمیت قلمداد نمود.

تصور کنید چند شرور می خواهند دور ایران حصارهای بلند بکشند تا ارتباط کشور با همه جهان قطع شود و برخی از داخل کشور به آنها کارگر رایگان و مصالح مجانی برسانند تا کار دیوارسازی سریع تر انجام شود.

از این ستون تا آن ستون فرج است

ما باید با ‏سیاست «از این ستون تا آن ستون فرج است» مشغول خدمت رسانی به ملت شویم نه اینکه هر جا میکروفون و تریبون آماده دیدیم بدون رعایت قواعد دیپلماسی هر چه دل تنگ مان می خواهد، خطاب به دنیا بگوییم.

ما باید کانال هایی همچون سوئیس را غنیمت شمرده و به گسترش آن ‏همت گماریم.

تولید دارو و تجهیزات پزشکی وظیفه صنعت است و در این راستا به مواد اولیه دارویی و برخی امکانات اولیه نیاز داریم.

مسئول ‏خرید شرکت داروسازی که مهارت های آقای جیمز باند را ندارد تا مخفیانه سفارش مواد اولیه ‏دارویی بدهد.

ما باید توان خود را روی کمیت و کیفیت دارو متمرکز کنیم. از آن سو انتظار داریم اصول ‏بازرگانی در معاملات ما رعایت شود.

اهالی صنعت دارو که گناه نکرده اند سرمایه هایشان را در جهت تولید دارو به کار می گیرند. ‏

سرمایه گذارانی که در صنعت غذا، شیر و ماست و خامه تولید می کند و با توجه به تورم موجود، دستشان باز است تا ‏به تناسب هزینه های انجام شده، قیمت محصول خود را تغییر دهند.

اما به اهالی صنعت ابلاغ می شود کاری به هزینه ‏های جاری نداشته باشند و قیمت گذاری را به دولتی ها بسپارید.

از آن سو، هر کس پول لازم داشته باشد، یک ‏راست به سراغ صنعت دارو می آید و کم و کسری هایش را با سرمایه داروسازی ها برطرف می ‏کند.

به صنعت اوراق می دهند.

برگشت سرمایه را آنقدر طولانی می کنند که بسیاری از اهالی صنعت یا ورشکست ‏شده اند و یا برای نجات از ورشکستگی به فکر تغییر اساسی فعالیت خود افتاده اند.

آیا سزای صنعتی که ‏استقلال دارویی را برای کشور به ارمغان آورده، ورشکست سازی عمدی از سوی مراکز مختلف است؟

کبری حسینی لنگرودی/ مدیر مسئول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا