اخبار پزشکی جهاننوآوری های پزشکی

تولد نوزاد از تخمک‌های منجمدشده بیمار سرطانی

برای اولین بار در جهان بچه‌ای از تخمک رشدیافته زنی در آزمایشگاه متولد شد. از این تخمک در وضعیت انجماد نگهداری می شد.

پزشکان فرانسوی متخصص باروری طی مقاله ای در نشریه تخصصی Annals of Oncology عنوان کردند این نوزاد فرزند زنی ۳۴ ساله است که پنج سال پیش تخمک‌ها را از او گرفته‌اند.

بیمار در ۲۹ سالگی به علت ابتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی بود.

متخصصانی که در این رویداد پزشکی شرکت داشتند وضعیت بیمار را در زمان تخمک گیری نامناسب عنوان کردند. این زن به علت عوارض درمانی، زمان کافی برای مصرف هورمون‌های تحریک تخمک‌گذاری نداشت که بدنش بتواند تخمک‌های بالغی تولید کند تا بتوان آن‌ها را منجمد کرد. در نتیجه این شرایط، دانشمندان هفت تخمک نارس را از تخمدان‌هایش استخراج کردند. سپس به روشی موسوم به بلوغ‌رسانی درو‌ن‌تنی (in vitro IVM) تخمک‌ها را در آزمایشگاه به بلوغ رساندند.

وقتی تخمک‌ها به حد کافی رشد یافتند، آن‌ها را با فرایندی موسوم به «شیشه‌ای شدن» منجمد کردند.

در روش شیشه‌ای شدن، دمای تخمک یا جنین را سریع پایین می‌آورند، و با این کار احتمال تشکیل بلور یخ و آسیب دیدن سلول مورد نظر را کاهش می‌دهند.

پس از درمان سرطان پستان، این زن به مدت پنج سال مشکلی نداشت، تا آن که به او گفتند نازا شده است.

دانشمندان از میان آن هفت تخمکی که از او دریافت شده و اقدامات بلوغ‌رسانی و منجمد سازی بر آنها اعمال شده بود، پنج تا را با موفقیت به دمای عادی رسانده و بارور کردند.

سپس جنینی را به رحم او انتقال دادند و او آبستن شد و روز ۶ ژوییه ۲۰۱۹، پسری به نام ژول به دنیا آورد.

مایکل گرینبرگ Michael Grynberg ، استاد تمام و رئیس بخش طب تولیدمثل و حفظ باروری در بیمارستان دانشگاه آنتوان بکلیر Antoine Beclere University ، گفت: «خوشحالیم که بیمار بی‌دردسر آبستن شد و بچه‌اش را سالم و سروقت به دنیا آورد.»

«من و همکارانم معتقد بودیم وقتی تحریک به تخمک‌گذاری ممکن نباشد، روش «آی‌وی‌ام» کارساز است.»

استاد گرینبرگ گفت، کار آنان «نشان از پیشرفت در عرصه حفظ ویژگی باروری دارد.»

او گفت: «با روش آی‌وی‌ام در شرایط اضطراری یا وقتی تحریک به تخمک‌گذاری برای بیمار خطرناک باشد، می‌توان تخمک‌ یا جنین را منجمد کرد. علاوه بر آن، استفاده از این روش خطر بازگشت سرطان را به همراه ندارد.»

این دانشمند توضیح داد که او و گروه همکارانش می‌دانند که «تخمک‌هایی که در آزمایشگاه بلوغ‌رسانی شده‌اند، در مقایسه با آن‌‌هایی که پس از تحریک تخمک‌گذاری استخراج شده‌اند، کیفیت پایین‌تری دارند.»

او افزود: «اما موفقیتی که در مورد ژول داشتیم، نشان می‌دهد که باید این گزینه را برای حفظ ویژگی باروری زنان عملی بدانیم. البته بهترین حالت آن است که همراه این روش، بافت تخمدانی را نیز منجمد کنیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا