اخبار وزارتخانه ها و سازمان غذا و دارومسیر سلامتمطالب ویژهنقد کاربردی

تصدی گری می کنید اما صلاحیت ندارید

مهندس «محمدرضا اسدآبادی» مدیرعاملی که هم در شرکت های پخش بزرگ ‏دولتی و نیز در مراکز خصوصی سکان مدیریت را در دست داشته طی یادداشتی ‏از ضرورت اجتناب ناپذیر تحول در مکانیزم قیمت گذاری دارو به ‏بحث پرداخته است.
مورد توجه قرار دادن این نقطه نظرات از سوی ‏متولیان دارو و مدیران صنعت به این خاطر ضروری است که تا این مشکلات لاینحل ‏پیش پای صنعت داروسازی است، قهرمانی پای به زنجیر است که نمی تواند مهارت و قدرت خود را به نمایش بگذارد.

بررسی رد پای مراکز مرتبط با دارو و تجهیزات پزشکی در یک سیکل بسته و تکراری گواه آن است که امروز صنعت داروسازی ایران بیشتر از هر زمان دیگری به مهندسی مسیر و ساختار نیازمند است. به یاد دارم مجله آفتاب سلامت در نخستین شماره های خود در راستای آسیب شناسی از صنعت دارو، حرکتهای در خور تحسینی انجام داده بود که می شود از آنها در تشریح همین مبحث استفاده کرد.

مجله آفتاب سلامت با سلسله مصاحبه هایی متفاوت در سیستم تولید و توزیع آن سوی مرزهای ایران کار شگفتی کرد. خبرنگار این مجله به سراغ صنعت داروسازی آلمان رفت و از یک داروخانه دار در شهر هامبورگ سوالاتی پرسید که پاسخهای حرفه ای آنها نشان می داد صنعت داروسازی آلمان متشکل از شرکتها و سازمانهایی است که در حال تجارتی مفید و بی منت هستند.

داروسازیها، تامین کننده ها، پخش و داروخانه ها در آلمان مانند چرخ دنده های بی عیب و نقص یک ساعت الگویی، شب و روز در حال کار و تولید و خدمت رسانی هستند و در ازای این فعالیتها برای خود انتفاع مالی و منفعت و توسعه و ترقی تعریف کرده اند. انگیزه هایی که بدون تعارف، همه ما آنها را دنبال می کنیم و در فقدان آن انگیزه های قدرتمند هیچکس حاضر نیست تن به خلاقیت و تلاش و کار دهد. شوروی سابق نمونه شکست خورده و عبرت آموزی از اقتصادهای دولتی تصدی گرا است که تا زمان فروپاشی کامل، حاضر نشدند قوانین بازرگانی و اقتصاد را بیاموزند و به کار ببندند.

یک رفتار متعصبانه و غیرقابل توضیح در روند قیمت گذاری دارو موجب شده است صنعت داروسازی ایران از میدان رقابت با داروهای خارجی به بیرون آورده شود. ورزشکاران موسیاهی را در نظر آورید که آماده اند تا رقابتی شانه به شانه با ورزشکاران موطلایی را به نمایش بگذارند اما مربی و متولی فاقد خودباوری ملی، ورزشکار خودی را از میدان رقابت خارج می کند.

صنعت داروی ایران ثابت کرده است که می تواند به تولید پیچیده ترین داروها همت گمارد و وارد رقابت با سرشناس ترین برندها شود اما مگر می شود با قیمت های حال حاضر و با روند بیمار عدم بازگشت نقدینگی در رکورد زمانی متعارف و هزار و یک مشکل دیگر به رقابت با جهان پیشرفته داروسازی پرداخت؟

آن وقت مراکز تولید مواد غذایی مختار هستند تا قیمت خواروبار و اقلام غذایی را به طور روزانه به نسبت تورم افسار گسیخته تغییر دهند. برای راستی آزمایی این ادعا، بهای خوار و بار را در بازه زمانی یک سال گذشته در سایتهای قیمت گذاری مورد بررسی قرار دهید. گله از این نیست که چرا مراکز تولید موادغذایی متناسب با رشد تورم، محصولات خود را قیمت گذاری می کنند. مشکل اینجاست که متولیان دارو عنوان می کنند صنعت داخلی دارو اعتنایی به تورم نداشته باشد و کمافی سابق با تولید و عرضه محصولات با همان قیمت ها ادامه دهد.

آیا عربده ها و تهدیدهای دونالد ترامپ علیه داروسازی های آمریکایی را بخاطر می آورید؟ او از داروسازیها می خواست تا برای خوشحال کردن رای دهندگان خود، بی توجه به شرایط بازرگانی و اقتصادی تن به ضرر داده و قیمتها را پایین آورند. اما اقتصاد قوانین خود را دنبال می کند و بازرگانی تمایلی ندارد با ساز سیاستمداران برقصد و روشهای مبتنی بر دانش قیمت گذاری بر بازار حاکم است. حاشیه سود مناسب و میزان سود خالص یک شرکت، اولین معیاری است که بیشتر سرمایه‌گذاران در رابطه با سوددهی شرکت، مدنظر قرار می‌دهند و قرار نیست که مدیرعاملان توسعه شرکت خود را قربانی مناسبات پر نوسان سیاسی کنند. بلکه هر کس باید کار درست و تخصصی خود را انجام دهد و از دخالت های غیراصولی در امور تخصصی پرهیز کنند.

مهندس محمدرضا اسدآبادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا