اخبار داروخانهاخبار صنفیاخبار وزارتخانه ها و سازمان غذا و داروضوابط و مقررات غذا و دارومطالب ویژهنقد کاربردی

تشکیل سازمان غذا و داروی مشترک با کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی

مدت ها بود بنا بر وظایفی که به مولفین و مترجمین مجله دارویی و پزشکی آفتاب سلامت واگذار می کردم، با پژوهش ها و نتایج تحقیقاتی مواجه می شدم که جمع بندی آنها نشان می داد آژانس دارویی اروپا و FDA آمریکا و مراکز آمار و پژوهشی برپا شده از سوی دولت های اروپایی و آمریکایی، چند هدف ثابت و اصلی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده اند.

ایجاد فرصت های شغلی برای مردم کشورشان، افزایش بیش از پیش درآمد حاصل از صادرات دارو و تجهیزات پزشکی و توسعه حاکمیت شرکت های خودی که روز به روز افزایش می یافت.

علاوه بر این آنها تمام تلاش خود را متمرکز کرده بودند تا با تدوین بوروکراسی های بیشتر و سختگیرانه تر برای شرکت های خارجی و غیرخودی، مانع از حضور آنها در نمایشگاه های بین المللی شوند و از توسعه و پیشرفت شرکت های آسیایی جلوگیری کرده و مصرف کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی را از مصرف محصولات شرکت های کشور خودشان برحذر دارند.

این تبعیض آشکار در وضعیتی روی می داد که درهای کشورهای قاره آسیا، سخاوتمندانه به روی محصولات شرکت های اروپایی وآمریکایی باز گذاشته شده و با اعتماد نزدیک به صددرصدی نسبت به تاییدیه های رگولاتوری اخذ شده از متولیان کشور صادر کننده، محصولات غربی را به مصرف کنندگان کشور خود عرضه می کردند.

جمع بندی و نتیجه گیری از آسیب شناسی در صنعت و قوانین مدون حاکم بر آن هم در ایران و هم در کشورهای آسیایی منجر به خلق ایده تاسیس ‏سازمان غذا و داروی آسیا شد.

پس از پی گیری های ‏طاقت فرسای 5 ساله و جنگ با هیولای توقف پرست دیوان سالاری، همین هدف را در قطعی ‏کوچکتر در سازمان همکاری های اقتصادی اکو دنبال کردیم که برخلاف تصور با ‏استقبال چشمگیر خارجی ها مواجه شدیم.‏

آنها آن قدر تحت تاثیر طرح ما قرار گرفتند که روز بعد خبر مصور آن به زبان انگلیسی در وب سایت اکو قرار گرفت. این وبسایت خارجی به طور مرتب از سوی سازمان ملل مورد بازدید قرار می گیرد.

چند هفته بعد از درج خبر جلسه هیئت ایرانی در اکو برای تاسیس FDA آسیا، سازمان ملل خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه سازمان بهداشت جهانی قصد دارد در جهت تاسیس سازمان غذا و داروی آفریقا، کشورهای این قاره را به انجام این رسالت مهم تشویق نماید.

البته این باعث خوشحالی است که ملت های محروم قاره ای تاراج شده تحت لوای سازمان غذا و داروی آفریقا از داروهای استاندارد و بهداشت و درمان ارتقا یافته بهره مند شوند اما یک دلشکستگی بزرگ باقی می ماند و آن اینکه بیشتر از 5 سال پیش اتاق فکر ماهنامه آفتاب سلامت طرح FDA آسیا را همراه با اساسنامه اولیه آن به وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه کشورمان پیشنهاد کرده است و حتی روش اجرایی آن را با پیشنهاد دائر کردن یک واحد کوچک پیگیر به مسئولین و متولیان هجی نمود اما تا امروز که این مطلب را مکتوب می کنم، طرح تاسیس سازمان غذا و داروی آسیا همچون کشتی به گل نشسته ای در انتظار به دریا تبدیل شدن مرداب بوروکراسی است.

تجمع مثبت کشورهای عضو اکو برای همکاری های اقتصادی، بستر بسیار مناسبی برای آغاز یک همکاری در زمینه تاسیس FDA مشترک در منطقه برای کشورهای عضو است.

این سازمان مشترک می تواند علاوه بر ارتقا سطح رگولاتوری سازمان های کشورهای عضو، تاییدیه هایی صادر کند که شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی را از وابستگی به قاره های اروپا و آمریکا بی نیاز ساخته و موجب رشد و توسعه شرکت های داروسازی و تجهیزات پزشکی منطقه شود. اهداف کوتاه مدت و بلندمدت زیر پس از تاسیس سازمان FDA مشترک در منطقه قابل اجرا و پیگیری است:

تاسیس کارخانه های داروسازی با برند اکو برای بهره برداری در کشورهای عضو

تاسیس کارخانه های محصولات تجهیزات پزشکی با برند اکو برای بهره برداری در کشورهای عضو

تاسیس کارخانه های تولید محصولات آرايشي و بهداشتي با برند اکو برای بهره برداری در کشورهای عضو

برپا کردن سازمان نظارتی غذا و دارو در سطح منطقه برای افزایش سطح استاندارد محصولات و صدور مجوزهای معتبر قاره ای و فراقاره ای

برگزاری نمایشگاههای داروسازی و محصولات پزشکی زیر چتر اکو برای به نمایش گذاشتن قدرت و اقتدار تولیدات شرکت های منطقه با دعوت از نمایندگان شرکتهای وارداتی جهان برای بازدید از محصولات کشورهای خودی

سياستگذاري، برنامه ريزي و نظارت به منظور تدوين دستورالعمل هاي نظارت بر توليد، واردات، توزيع و صادرات محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین آرايشي و بهداشتي.

سياستگذاري برای ارتقا سطح رگولاتوری سازمانهای غذا و داروی کشورهای عضو

سياستگذاري برای انتقال فن آوری های تولید دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین ارتقا سطح استانداردهای تولید

نویسنده: کبری حسینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا