اکسیر سلامتنوآوری های پزشکی

تریکوژن مسیری از عمق دانش تا اوج معجزه

ریزش مو یکی از شایعترین بیماریهای پوستی است که درصد بالایی از علل مراجعه بیماران به مطب متخصصین درماتولوژیست را بخود اختصاص داده است.

متاسفانه علیرغم پیشرفتهای شگرفی که در علوم پزشکی شاهد آن بوده ایم بازیابی موهای از دست رفته همچنان سوالی بی پاسخ بوده است. موی انسان در سه مرحله به نام آناژن، کاتاژن و تلوژن رشد می­کند. طاسی معمولی مو یا آلوپسی آندروژنتیک (AGA) شایع‌ترین علت کم شدن مو در خانم­ها و آقایان است که با مینیاتوری شدن فولیکول‌های مو وکوتاه شدن فاز رشد مو همراه است.

آناژن، مرحله فعال و مرحله رشد مو است که ممکن است بین ۲ تا ۶ سال طول بکشد و حدود ۹۰ درصد موهای سر به طور طبیعی در این مرحله قرار دارند. کاتاژن مرحله استراحت فولیکول مو در حالت طبیعی است و شامل تنها حدود یک درصد از موهاست؛ که حدود ۳ هفته به طول می‌انجامد. تلوژن مرحله ریزش مو است و در حالت رشد فولیکول موی جدید، مو قدیمی به طور کامل از سر جدا می‌شود.

از علل ریزش مو می­توان به بیماری­های سیستمیک، رژیم غذایی نامناسب، مسائل ژنتیکی، سابقه خانوادگی، تغییرات هورمونی (بارداری و بلوغ یا یائسگی) و استرس شدید، اشاره کرد.

تستوسترون، هورمون مردانه اصلی در بدن است و تبدیل شدن تستوسترون بهDHT به واسطه آنزیمی به نام ۵-آلفا  ردوکتاز انجام می­شود. در واقع دی هیدروتستوسترون(DHT) از طریق تأثیر بر فرآیندهای شیمیایی پیچیده  باعث آلوپسی آندروژنتیک چه در خانم­ها و چه در آقایان می‌شود.

درمانهای دارویی ریزش مو از قبیل ماینوکسیدیل و یا فیناستراید نتوانسته اند پاسخ پایدار و مناسبی ایجاد کرده و بعضا خود عوارض جانبی ناخوشایندی بر جای گذاشته اند. ماینوکسیدیل دوره درمان دارویی چند ساله داشته و بیمار در ۳-۴ ماه نخست مصرف ریزش شدید مو را تجربه میکند که بسیار ناخوشایند است.

قرص فیناستراید هم علاوه بر ایجاد دوجنسیتی کاذب در جنین بانوان باردار که مصرف آن را بسیار خطرناک میکند میتواند باعث بروز  مشکلات جنسی در آقایان شود.

استفاده از روشهای درمانی غیر دارویی شامل  PRP ، مزوتراپی و Low level laser therapy  هم گرچه در ابتدا بنظر موثر می امدند ولی مطالعات بالینی تاثیر این روشها را محدود و غیر قابل اعتماد تشخیص داد.

پیوند مو روشی قابل توجه با تاثیری جالب در پوشش قسمتهای خالی از مو بود ولی متاسفانه این روش سه ایراد اساسی دارد نخست آنکه موهای پیوند شده به مرور زمان میریزند. از سوی دیگر برخی افراد ذخیره و بانک موی مناسبی برای پیوند ندارند و نهایتا این عمل علاوه بر دردناک بودن گاها همراه با عفونت شدید پوست و فولیکولیت حاد و ریزش سریع موها بوده است.

شرکت داروسازی نیوان فارمد پس از ۹ سال تحقیق مستمر و با تکیه بر مکانیسمهای ملکولی که وجه مشترک پاتولوژی انواع ریزش مو بوده توانسته محلول موضعی ضد ریزش مو و تقویت کننده موی خود را با نام تریکوژن راهی بازار نماید.

مبنای علمی طراحی این محصول این واقعیت بوده که مویی که در فاز رشد و یا آناژن است صرفا تحت تاثیر فاکتوری بنام Transforming Growth Factor beta 1 (1β TGF ) وارد فاز کاتاژن میشود و مهار این فاکتور باعث باقیماندن موها در فاز آناژن شده و رشد مو ادامه میابد.

همچنین موهایی که در فاز تلوژن یا خواب هستند می بایست توسط فاکتور Insulin Like Growth Factor  یا همان IGF 1  تحریک و وارد فاز آناژن شوند تریکوژن® توانسته با دخالت در هر دو مسیر باعث باقی ماندن موها در فاز آناژن شده نتیجتا” باعث رشد مدام مو و پرپشتی موها بشود در حالیکه میتواند از ریزش مجدد موها نیز جلوگیری کند.

تریکوژن® علاوه بر این با جلوگیری از روند اکسیداسیون مخرب درون سلولی از تبدیل موهای ترمینال به Vellus جلوگیری کرده و افزایش ضخامت مو در روند مصرف در طی دوره درمان مشهود است.

در آزمونهای بالینی متعددی که بر روی این محصول انجام شده مشخص شده که این محلول میتواند در مدتی بسیار کوتاه نسبت موهای فعال در دوره رشد ( آناژن) به موهای غیر فعال (تلوژن) را بشدت افزایش دهد. عدم استفاده از ملکولهای دارویی در فرمولاسیون این محصول استفاده از این محصول را بهمراه ماینوکسیدیل و یا فیناستراید بعنوان عامل سینرژیستیک درمان امکانپذیر مینماید.

فرمولاسیون فوق پیشرفته این محصول نفوذ مواد موثره به درون سلولهای فولیکول مو را امکانپذیر نموده و ماحصل این معجزه فارماکودینامیکی و فارماکو کینتیکی فرایندی است که باعث پر پشت شدن موها میگردد.

مصرف این محصول بعد از PRP  و درمان با لیزر Low Level Laser Therapy  تاثیر این روشهای درمانی را بشدت بالا میبرد. در موارد پیوند مو مصرف این فراورده بعد از التیام زخم تاثیر به سزایی در حفظ و  سلامت موهای منتقل شده خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده عکسهای مصرف کنندگان این محصول صفحه محصول در اینستاگرام به آدرس Trichogen.ir را ملاحظه بفرمایید.

نمایندگی انحصاری تریکوژن: بهین داروی شرق خاورمیانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا