سلول های بنیادی و مهندسی ژنتیکنقد کاربردی

تداوم کابوس ها پس از بیداری

اندکی پس از بسته شدن یک پرونده باز چند دهه ای مربوط به دستگیری قاتلی تحت تعقیب، مراکز قدرت در امریکا با مطرح کردن مسائل امنیتی، حریصانه به بانک های ژنتیکی هجوم آورده و اطلاعات ژنتیکی افراد را ضبط کردند. بطور مثال در یکی از موارد اف. بی. آی طی احضاریه‌ای برای مسئولین یک شرکت، خواستار داده های ژنتیکی یک میلیون نفر در بانک شرکت FamilyTreeDNA شدند تا بتوانند هویت هر کاربر که ژنتیک آن با ژنتیک مورد نظرشان یکی است را شناسایی کنند.

پس از چهل سال ناکامی پلیس و مراکز امنیتی امریکا در دستگیری قاتل زنجیره ای معروف به آدمکش گلدن استیت Golden State سرانجام، بانک های ژنتیک متعاقب مجوزهای امنیتی در اختیار پلیس قرار گرفت و با همکاری ژنتیک دان ها، طی زمانی بسیار کوتاه، هیولایی بهت زده و ناباور به نام جوزف جیمز دآنجلوJoseph James DeAngelo در ۲۴ آوریل ۲۰۱۸ دست و پای خود را در قل و زنجیرهای پلیس دید. دآنجلو، عامل ۱۲ فقره قتل ، بیش از پنجاه مورد تجاوز و دهها سرقت از طریق پایگاه نسل شناسی “GEDmatch” شناسایی شد.

پس از مورد گلدن استیت، جنب و جوشی در بسیاری از کشورها برای تهیه بانک اطلاعات ژنتیکی دیده می شود. سوال اساسی این است که صاحبین اطلاعات از کجا بدانند تجسس های ژنتیکی به موارد پلیسی و جنایی محدود خواهد شد؟ بسیاری از افراد اطلاعات ژنتیکی خود را با هدف توسعه دانش پزشکی و رمز گشایی از نحوه مبارزه با بیماریها، به بانکهای ژنتیکی سپرده اند. اینک با به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات آنان و افزایش دسترسی به بانک ژنتیکی، آنان از کجا بدانند مراکز سیاسی، بیمه ها، مراکز آموزشی، متولیان مهاجرت و بسیاری بنگاهها با توجیهاتی همچون ضرورت بحران اقتصادی، اجتماعی، سیاست های ملی و غیره به مطالعه پرونده ژنتیکی افراد روی نخواهند آورد؟ آیا این سنگ بنای آغاز تبعیض و ظلم به فرد با فاش شدن اسرار ژنتیکی آنان نیست؟

مواردی همچون استخدام، بهره مندی از پوشش بیمه ها، گزینش در مراکز آموزشی، مهاجرت ، اقبال در پذیرش های اجتماعی می تواند پس از افشای اطلاعات ژنتیکی به محرومیت بیانجامد.

بطور مثال بیمه ها به عنوان یکی از انواع فعالیتهای تجاری، کسی را که مستعد بیماری های پر خرج باشد، بیمه نخواهند کرد. دانشگاههای برجسته در جستجوی ژن برتر و هوش ژنتیکی خواهند بود. در بحث همسر گزینی، آژانسی را تجسم کنید که پرونده ژنتیکی زن یا مرد مورد نظر را برای شخص علاقمند باز می کند و گیرنده اطلاعات پس از آگاهی از اطلاعات ژنتیکی فرد مورد نظر، در تصمیم خود تجدید نظر می کند. این مثالها در زمینه های بسیاری، پیامدهای شگفت آوری خواهند داشت که هیچ یک با اخلاق تعریف شده پزشکی تناسبی ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا