اخبار پزشکی جهانتفسیر سلامتنوآوری های پزشکی

تبدیل غضروف زنده بدن به خمیر مجسمه سازی

به گزارش آفتاب سلامت دانشمندان موفق شدند با عبور دادن جریان ضعیف و بی ضرری از الکتریسیته به مقدار ۲ ولت، باعث انعطاف پذیری و نرمی موقت در غضروف بینی و گوش شوند. آنها حتی این قابلیت را بر قرنیه و بافت کروی چشم خرگوش آزمودند و توانستند نتایجی کاربردی و تامل برانگیز به دست آورند. حاصل این مطالعه علمی بی سابقه می تواند در جراحی های پلاستیک و زیبایی و همچنین در چشم پزشکی و زمینه های دیگر درمانی کاربردهای گسترده ای داشته باشد. گزارش مبسوط این موفقیت پزشکی در گردهمایی سالانه انجمن شیمی امریکا American Chemical Society مورد تحسین و استقبال شرکت کنندگان مرتبط نشست قرار گرفت.

برایان وانگ ‏Brian Wong‏ ، جراح سر و گردن در دانشگاه ‏کالیفرنیا، در جستجوی روشی بود که در راستای ‏تغییر شکل غضروف با سطح تهاجم کمتر ، جایگزینی برای روش های فعلی جراحی بیابد. ‏او ابتدا سعی کرد از لیزر مادون قرمز برای گرم کردن و انعطاف پذیری غضروف استفاده کند اما اگرچه این رویکرد کار می کرد، ولی گرمای لیزر باعث آسیب وارد آمدن به برخی بافت ها و تخریب آنها میشد. برایان پس از آن سعی کرد جریان الکتریکی را در این آزمایش مورد استفاده قرار دهد اما عدم تسلط او در به کارگیری بهینه از الکتریسیته باعث شد به دنبال همکار ماهری باشد که آزمایشات را با سرعت بیشتری به نتیجه مطلوب هدایت کند. به این ترتیب بود که او با مایکل هیل  Michael Hill، یک شیمیدان در کالج Occidental در لس آنجلس وارد همکاری شد.

با ورود مایکل هیل به تیم پژوهشی، آنها توانستند ظرف مدت چهار الی پنج دقیقه، پروسه نرم سازی ، تغییر شکل غضروف و نهایتا سفت و سخت سازی مجدد غضروف را با موفقیت به انجام برسانند.

مایکل کاررون Michael Carron ، رئیس بخش جراحی پلاستیک و ترمیمی در دانشگاه ایالتی وین در دیترویت، می گوید:” کشف این تیم پژوهشی مورد ساده ای نیست. موفقیتی که آنها در تغییر شکل غضروف خرگوش و انعطاف پذیری قرنیه چشم حیوان به دست آورده اند انقلابی را در جراحی های زیبایی و چشم پزشکی به دنبال خواهد داشت. آنها به شیمی غضروف رخنه کرده اند.”

مایکل هیل در ارتباط با این کشف اظهار داشت: ” غضروف از آب، کلاژن، الاستین و موادی تشکیل شده که دارای پروتئین هایی با بار منفی و یون هایی با بار مثبت هستند. همزمان با عبور جریان الکتریکی، غضروف موقتا انعطاف پذیر می شود که در این  حالت می توان با قرار دادن قالب های مورد نظر بر اندام، جریان الکتریکی را قطع کرد تا غضروف در شکل جدید به سختی گذشته بازگردد.”

هیل گفت: ما هیچ آزمون انسانی انجام نداده ایم و با توجه به مراحلی که پیش پای این یافته علمی قرار دارد، بعید است به این زودی ها شاهد این نوع از درمان در مطب پزشک خانوادگی خود باشید اما در آینده، چاقوی جراحی از بسیاری عمل های زیبایی حذف خواهد شد و درمانهای اصلاح دید با  لیزر کنار گذاشته می شوند. استفاده از لیزر در همه چشمها به درمان مورد انتظار نمی انجامد و می تواند ضعف بینایی بعد از مدتی دوباره بازگردد.

کاررون می گوید امیدوار است که این روش هر چه بیشتر جایگزین روش های تهاجمی شود زیرا بافت های غنی از کلاژن در سراسر بدن یافت می شوند. او می گوید: من فکر می کنم موارد زیادی برای استفاده از این تکنیک وجود دارد.

جراحی های زیبایی و تغییر شکل غضروف معمولا شامل برش و دوختن است که علاوه بر دردناک بودن ، زخم ها بطور معمول آثاری از خود به جا می گذارند.

دکتر مایکل هیل عنوان داشت: “ما این تکنیک جدید را به عنوان روشی کم هزینه انجام می دهیم که تحت بی حسی موضعی انجام می شود و کل پروسه حدود پنج دقیقه طول خواهد کشید.”

این تکنیک توسط “الکترولیز کردن” آب داخل غضروف عمل می کند.  در این روش مولکول های آب به گازهای هیدروژن و اکسیژن تقسیم می شوند و بار الکتریکی داخل غضروف تغییر می کند. پس از آن بافت سختی خود را از دست داده و قابل انعطاف می شود.

این تیم پس از عبور دادن الکتریسیته ضعیف از گوش خرگوش، یک قالب سه بعدی چاپ شده را روی غضروف نرم شده قرار دادند و بدون درد و زخم یکی از گوش های خرگوش را به شکلی جدید تغییر دادند.

در این تکنیک سوزن های کوچکی به داخل غضروف وارد می شوند تا وظیفه به جریان انداختن الکتریسیته خفیف را برعهده گیرند. محققان نام این تکنیک نوظهور را جراحی مولکولی Molecular Surgery”” نام گذاری کرده اند.

محققان این پروژه اعلام کردند آماده هستند تا کشفیات خود را به شرکت های دستگاههای پزشکی عرضه کرده و از توانایی مالی و امکاناتی آنها در کاربردی کردن این تکنیک درمانی بی سابقه استفاده کنند.

ماهنامه آفتاب سلامت با توجه به سطح علمی مراکز پژوهشی ایران و ابتکار عمل های دانشمندان ایرانی، آماده است تا بازآزمایی این آزمایش بی ضرر را در فاز حیوانی در مراکز تحقیقاتی مجاز ایران به طور مبسوط در دو زمینه تصویر و محتوا به زبان فارسی و انگلیسی در مجله و سایت پزشکی خود پوشش داده و با ارتباطات خوبی که با مسئولین و مدیران عامل دارد، درصدد جلب حمایت های لازم برآید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا