مسیر سلامت

تبدیل اجساد مردگان به الماس های جاویدان

مَرگ یا وفات یا درگذشت در زیست‌شناسی پایان زندگی موجودات زنده و در پزشکی به معنای توقف برگشت‌ناپذیر علائم حیاتی است. در کشورهای پیشرفته، عامل اصلی مرگ انسان‌ها، پیری و بیماری‌های مربوط به کهولت است.

سنت‌ها و اعتقادات در رابطه با مرگ، یکی از مهم‌ترین فرازهای فرهنگ انسان‌ها محسوب می‌شود.

دفتر تحقیقات جمعیت در آمریکا طی محاسباتی تقریبا باورپذیر، جمعیت انسانهای متوفی را از ۵۰ هزار سال پیش تا امروز ۱۰۷ میلیارد نفر برآورد کرده است.

با افزایش روزافزون جمعیت انسانها و تنگ تر شدن تدریجی اراضی کشورها، قبرستان های جهان، حجم قابل توجهی از محیط زیست کره زمین را به خود اختصاص داده اند.

تولید الماس از خاکستر مردگان

شرکت آمریکایی Life Gem و شرکت سوئیسی Algordanza با توجه به نیاز روحی انسانها به تکریم درگذشتگان و احترام به نیاکان، پیرو درخواست بستگان فرد متوفی، از خاکستر مردگان آنان الماس می سازند و این سنگ های زیبا را به نشانه یادبود در اختیار بازماندگان قرار می دهند.

ابتدا اجساد مردگان در کوره ای پیشرفته با دقت سوزانده می شود  و تمامی خاکستر به جا مانده به دستگاهی دیگر انتقال می یابد. در دستگاه دوم خاکستر به کربن خالص تبدیل  شده و آنگاه ماده به دست امده را هفته ها در دمایی برابر با ۲۷۰۰ درجه فارنهایت و فشاری معادل ۸۷۰ هزار پوند بر اینچ مربع قرار می دهند. حاصل چنین اقداماتی، تولید الماس صنعتی از خاکستر شخص متوفی است.

اگر این فرایند صنعتی با روند طبیعی ساخت الماس مقایسه شود، معلوم می شود حداقل هفتصد میلیون سال صرفه جویی زمانی انجام گرفته است.

هزینه این خدمات از ۵۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ دلار متغیر است و این به کیفیت سفارش بازمی گردد. برخی از خاکستر متوفی انتظار تولید چندین الماس را دارند یا می خواهند در تراش و شکل آن تغییراتی ایجاد شود که تعیین کننده سطح مخارج نهایی خواهد بود.

رینالدو ویلی مدیرعامل شرکت الگوردانزا در سوئیس مدعی است که به دلیل استقبال فراوان مشتریان از خدمات آنها، دهها نمایندگی در کشورهای مختلف جهان دائر کرده اند اما همچنان ۲۵ درصد سفارشات آنها در راستای تبدیل مردگان به الماس از کشور ژاپن به ثبت می رسد که سه ماه پس از تحویل جسد به شرکت، ما به آنها الماسهایی در رنگ های آبی، سفید، زرد و سیاه ارائه می کنیم که می توانند آن را در جعبه هایی زیبا یا هر جای دیگری که دوست دارند نگهداری کنند.

ویلی می گوید بیشتر الماس های به دست آمده از اجساد مردگان به رنگ آبی هستند که این می تواند به دلیل مقادیر کمی از بور موجود در بدن انسان باشد، عنصری که ممکن است در تشکیل استخوان ها نقش داشته باشند. گاهی اوقات، یک الماس به رنگ زرد، سفید یا نزدیک به سیاه روشن می شود، پدیده ای که مدیرعامل شرکت الگوردانزا نمی تواند آن را توضیح دهد. ویلی می گوید: «الماس به دست آمده از خاکستر یک جسد با الماس تولید شده از جسدی دیگر تفاوت هایی دارد که آن را همواره متمایز می سازد.»

شرکتهای یاد شده، با توجه به علاقه ویژه برخی افراد ثروتمند به اجساد حیوانات خانگی خود، طی اطلاع رسانی در سایت، برای تبدیل خاکستر این حیوانات خانگی به الماس، آمادگی خود را اعلام کرده اند. آنها علاوه بر این می توانند الماس تولید شده را به عنوان نگین در انگشتری یا گردنبند تعبیه کرده و به سفارش دهنده ارائه کنند.

ویلی می گوید: در این فرایند هرچه فرصت بیشتری به ما داده شود، الماس درخشان تر و بزرگتری تولید می شود. الماسهای به دست آمده تراش نخورده هستند و بعد از سرد شدن برش داده می شوند تا به شکل مورد انتظار برسند. بعضی اوقات، آنها بنا به سفارش با لیزر حکاکی می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا