اخبار پزشکی جهانمسیر سلامت

تاوان سنگین نفس کشیدن در شهر آلوده

با تنفس در هوای شهری آلوده انگار روزی یک پاکت سیگار می کشید

اگر می خواهید بدانید هوای آلوده یک شهر بزرگ چه میزان به سلامتی شما آسیب می زند، به نتیجه تحقیقات گسترده تیم دانشگاه واشنگتن توجه فرمایید.

این محققان در پژوهشی ۱۸ ساله دریافتند تنفس بلند مدت در شهرهای آلوده به اندازه کشیدن یک پاکت سیگار در روز برای سلامتی زیانبار است.

پژوهشگران نتایج تحقیق خود را در مجله پزشکی JAMA منتشر کرده اند، در این تحقیق وضعیت سلامت ۷۰۷۴ داوطلب بالغ از ۴۵ تا ۸۴ سال بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ در شش شهر بزرگ آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. شیکاگو، بالتیمور ، لس آنجلس ، سنت پا، نیویورک و وینستون سالم به عنوان آلوده ترین شهرهای امریکا در این تحقیق انتخاب شده بودند.

دانشمندان به دنبال ابتلای افراد غیرسیگاری به بیماری های ریوی،  در جستجوی علتی بودند که این عارضه غیرقابل پیش بینی را در افراد عادی موجب شده بود.

پژوهشگران در این تحقیق به جای تمرکز بر یک عامل مضر در هوا، تأثیر همه مواد زیانبار موجود در هوا را روی ریه مطالعه کردند. آنها در طول مدت تحقیق بیش از ۱۵ هزار اسکن ریه را مورد بررسی قرار دادند و نتایج این مطالعه پزشکان را شگفت زده کرد.

در این گزارش آمده است: میزان پیشرفت عارضه انسداد ریه در شرکت کنندگان آزمون، شبیه معتادی بود که در طول ۲۹ سال روزی یک پاکت سیگار کشیده است.

دکتر جوئل کافمن Joel Kaufman از دانشگاه واشنگتن می گوید:

«میزان بیماری های مزمن ریه در این کشور رو به افزایش است و هر روز تعداد بیشتری از شهروندان مناطق آلوده را درگیر می کند و شگفتا که این بیماری در افراد غیر سیگاری تشخیص داده می شود.»

آلاینده های هوا مانند ازون Ozone ، ذرات میکروسکوپی معلق، اکسید نیتروژن و دوده زمانی که در کنار هم قرار می گیرند، تهدید جدی تری را متوجه سلامتی می کنند در حالیکه این مواد به تنهایی زیان کمتری دارند.

اوزون از واکنش با مواد شیمیایی آلوده‌کننده‌ای که در سطح زمین، تولید و متصاعد شده‌اند، دوباره وارد تروپسفرTroposphere می‌شود و به سطح زمین می‌رسد. در این حالت، ازون نقش مخرب و مضری ایفا می کند. اوزون همراه با مواد شیمیایی دیگر به بافت‌های حیاتی کلیه موجودات زنده بشدت آسیب می زند.

ازون، در ارتفاع کم از سطح زمین، همراه دود و بخار موجود در هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی جهان، موجب تشدید آلودگی می‌گردد. ازون در نقاط پایین اتمسفر یعنی تروپسفر، مانند گازهای گلخانه‌ای عمل می‌کند و افزایش تراکم آن در این ناحیه در بالا بردن گرمای غیر طبیعی کره زمین مؤثر است.

آلودگی هوا یکی از موثرترین عوامل سرطان ریه است. سالانه حدود ۹ میلیون نفر در دنیا به دلیل تنفس هوای آلوده در کلان شهرها می میرند. تنها در ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰۷ هزار نفر به دلیل تنفس هوای آلوده جان خود را از دست دادند.

مطالعه تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن نشان داد تنفس در هوای آلوده به طور خاص به آمفیزم منجر می شود. وضعیتی که تخریب کیسه های هوا در ریه ها را موجب می گردد. این بیماری می تواند باعث ایجاد خس خس ، سرفه، تنگی نفس و همچنین مطرح شدن خطر مرگ شود.

جوئل کافمن در این ارتباط اظهار داشت:

«ما واقعاً باید درک کنیم چه عواملی باعث بروز بیماری مزمن ریه می شود ، و به نظر می رسد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند نقش مهمی داشته باشد.»

محققان می گویند این نخستین مطالعه تاثیر آلاینده ها بر یک جمعیت ۷۰۰۰ نفری است که در مدتی طولانی تحت نظر قرار داشته اند. در این مطالعه ضمن نظارت بر سلامتی شرکت کنندگان آزمون، بیش از ۱۵،۰۰۰ سی تی اسکن از ریه های داوطلبین ، مورد بررسی دانشمندان قرار گرفته است.

به تازگی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که اکثر کودکان جهان مجبور به تنفس هوای آلوده و خطرناک هستند و تبعات تنفس هوای ناپاک، مشکلات بهداشتی خواهد بود که گریبان آنان و افراد خانواده شان را خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا