اخبار وزارتخانه ها و سازمان غذا و دارومطالب ویژهگفت و گو

تاسیس ‏FDA‏ آسیا فرصتی بی سابقه برای تسهیم عادلانه بازار

نقطه نظر دکتر هاله حامدی فر درباره تاسیس اف دی ای آسیا
چندی پیش، بیل گیتس متعاقب حضور در وزارت بهداشت چین، طی مصاحبه با بلومبرگ، بحث ناکارآمدی FDA آمریکا را مطرح کرد و نوید داد تا در تاسیس سازمانی جایگزین، به چین یاری رسانده تا از ظرفیت­ های خود در راستای تولید داروهای مورد نیاز بیماران استفاده کند.دکتر سید روح الله حسینی یکی از مدیران فعال در صنعت دارویی، طی مصاحبه­ ای که در قریب به اتفاق خبرگزاری­های داخلی منعکس شد، یک سال پیش از بیل گیتس پیشنهاد تاسیس FDA آسیا با مشارکت چین، هند و روسیه را داده بود. به نظر شما چنین اقدامی چه دستاوردهایی برای داروسازی­های آسیایی دارد؟

به نظرم تاسیس FDA آسیا ایده بسیار خوبی است.

این رویداد می­ تواند جوابی به قلدرمآبی FDA آمریکا باشد.

یکی از انگیزه ­های اخذ تاییدیه FDA آمریکا ورود محصولات به بازار آمریکاست و مثل ایزو صرفا به تقاضای شرکت ها داده نمی شود.

اگر دارویی قصد ورود به بازار آمریکا داشته باشد وارد فرآیند گواهینامه FDA می شود. اگر دولت­ ها به این توافق برسند که تاییدیه FDA آسیا را قبول داشته باشند و بتوان با اخذ این تاییدیه محصول را در بازار هند و چین و روسیه و …. عرضه کرد، این رویداد جدید یک نقطه عطف برای تولید کنندگان قاره آسیا است و اعضا برای خودشان یک بازار بزرگ مهیا می­کنند و می­ توانند از آن به عنوان یک امتیاز استراتژیک هم استفاده کنند و اگر تولیدکننده ­ای از منطقه­ ای دیگر بخواهد ورود داشته باشد باید ابتدا از این سازمان مجوز بگیرد.

اما من تصور می­ کنم در حال حاضر هندی­ ها و چینی­ ها با ما سریک میز نمی­ نشینند. روسیه شاید به دلیل این که خودش به نوعی تحریم است بپذیرد اما هند و چین به دلیل این که دربازار آمریکا حضور دارند منافع چندانی برای حضور در این سازمان ندارند. این طرح در شرایط دیپلماتیک قوی قابلیت اجرا دارد. در شرایطی که ما دکتر ظریفی داشته باشیم که مواضع قوی­ تری اتخاذ کند چون در حال حاضر از همه سو به ایشان می­ تازند.

به نظرم ایشان می ­تواند با بالفعل کردن مهارت­ های بالقوه خود، دنبال این کار خوب را بگیرند. دلائل منطقی بودن این اقدام را با وزرای امور خارجه چین و هند و روسیه در میان بگذارند.

برگزاری اجلاس سران آسیا برای تشریح همه جانبه ابعاد اجرایی شدن طرح FDA آسیا

چه اشکالی دارد برای اجرایی شدن چنین طرحی یک اجلاس برگزار شود؟

وزرای بهداشت کشورهای ذینفع را به جلسات توجیهی دعوت کنند و منافع مسلم آنان را با اجرایی شدن این طرح به آنان یادآور شوند. به نظرم تاسیس FDA آسیا ایده­ ی فوق العاده ­ای است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا