نقد کاربردی

“بهبود خواستن برای همه”

چندی پیش، وزیر بهداشت موقع افتتاح تعدادی پروژه بهداشتی، درباره رسالت رسانه ها سخنرانی کرد. وزرای پیش از ایشان هم در تشریح نقش رسانه ها، مطالب فراوانی بیان کرده اند که با تنظیماتی ساده در جستجوگر، می توان به آنها در آرشیوهای اینترنتی دسترسی پیدا کرد. من خودم شخصا با هر مسئول و متولی دولتی یا مدیرعامل دارویی که مصاحبه انجام دادم، اکثرا در بخشی از صحبت ها، درباره وظایف حساس رسانه ها در راستای منافع مجموعه تحت مدیریت خود اظهاراتی مطرح کرده و حول و حوش واجب و مستحب خبرنگاران و روزنامه نگاران یا اعمال حرام رسانه ها، به اظهار نظرات تخصصی پرداخته اند.

در این مجال کاری به درست و غلط بودن بیانات یادشده نداریم چون مسیر بحث را به سمت و سوی دیگری خواهد برد. ما در این برهه شاهد از پا نشستن و تعطیلی رسانه هایی هستیم که نام حوزه فعالیت آنها دقیقا “دارویی و پزشکی” ذکر شده است. بطور مثال می توانید به صفحه شناسنامه نشریه آفتاب سلامت التفات فرموده و ملاحظه کنید که از ابتدای فعالیت نشریه تا امروز، عبارت “مجله اختصاصی دارویی و پزشکی” در معرض نگاه مخاطبین ارجمند قرار داشته و دارد. کدامیک از این مسئولین و مدیران رسالت شناس، درباره راهکارجویی برای حمایت از مطبوعات دارویی و پزشکی، پنج دقیقه وقت صرف کرده است؟

شما که از تاثیرات تورم روی فعالیت سازمانهای خود پی در پی بیانیه منتشر می کنید آیا به رسانه ای که در حال انعکاس این اظهارات است توجهی کرده اید؟ فلان معاون شما ضمن اینکه بالاترین پاداش، سود ویژه و حقوق و مزایای شخصی را از سازمان شما دریافت می کند، برای خوشحال کردن شما، گزارش می دهد که من طوری برگزار کردم که یک ریال هم بابت فلان خدمت رسانه ای به ماهنامه آفتاب سلامت پرداخت نشده است. ما مطبوعاتی ها درک می کنیم که هزینه سفرهای تفریحی معاون شما به آنتالیا، تفلیس، باتومی و اماکن دیگر افزایش یافته است ولی از معاونین صرفه جوی خود بخواهید فهرست رسانه های دارویی و پزشکی تعطیل شده را در اختیارتان بگذارند تا متوجه شوید رسانه هایی که در بررسی مشکلات صنعت با شما همراهی می کنند، واقعا اوضاع اقتصادی وخیمی دارند. از دست اندرکاران مطبوعاتی درآمد ماهیانه یک خبرنگار، گزارشگر، مترجم و مولف و همکاران رسانه ای را جویا شوید. آگهی ها و رپرتاژ آگهی ها موتور محرکه مطبوعات هستند. در شرایط چندبرابر شدن هزینه ها، از “ادامه حیات” رسانه های تخصصی صنعت دارویی کشور حمایت کنید و تضییع درآمدهای مختصر رسانه های دارویی و پزشکی را به عنوان رفتار مقتصدانه در نظر نگیرید.

کبری حسینی

مدیر مسئول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا