تفسیر سلامت

بلید رانر/ Blade Runner

در سال ۲۰۴۹ ، سکونت انسان هایی موسوم به repicants مدل نکسوس ۶ بر روی زمین غیر قانونی اعلام شد. این نوع از انسانها مخلوق مهندسی زیستی بوده و برای بیگاری در سیارات دیگر از سوی شرکت تایرل تولید شده بودند.

مدیران امنیتی پس از وقوع یک ناآرامی از سوی رپلیکانت ها در سیاره استخراج مواد معدنی، اعلام کردند که وجود این نوع از آدم نماها برای امنیت انسانها خطرناک تشخیص داده شده است.

اداره پلیس لس آنجلس با بکارگیری انسان های مصنوعی جدیدتر ماموریت شناسایی و قتل رپلیکانت های قدیمی را به این انسانهای موسوم به Blade Runner محول می کند.

در یکی از واحدهای پلیس، افسری به نام Joshi یک بلیدرانر موسوم به مامور کی را به سراغ رپلیکانت شناسایی شده در یک مزرعه تولید پروتئین می فرستد.

مامور کی موفق می شود پس از درگیری با رپلیکانت، انسان نمای مورد نظر را از بین برده و اصلاحا  او را بازنشسته کند. مامور کی در اسکن هوایی مزرعه توسط پهباد، متوجه وجود جعبه ای در زیر درخت می شود. با گشودن جعبه استخوان های زنی رپلیکانت کشف می شود که ظاهرا در حین وضع حمل جان خود را از دست داده است.

حامله شدن و به دنیاآوردن یک همنوع، از سوی رپلیکانت، قابلیتی بود که می توانست به یک جنجال سیاسی و اجتماعی مبدل شود.

اینکه رپلیکانت ها بتوانند به صورت بیولوژیکی تولید مثل کنند، قبلاً غیرممکن می نمود. به همین خاطر از مامور کی خواستند تا در اقدامی فوری و بی سر و صدا، پس از نابود سازی همه مدارک، فرزند تولد یافته رپلیکانت را پیدا کرده و بدون به جا گذاشتن ردی از بین ببرد.

مامور کی بعد از دنبال کردن نشانه ها به این نتیجه می رسد که فرزند تولد یافته از رپلیکانت متوفی خود اوست و برای پیدا کردن مردی به نام دکارد که پدر خود تصور می کند، به پنهان کاری اقدامات بعدی خود از روسای پلیس روی می آورد.

والاس مدیرعامل قدرتمند شرکت تولید انسان های مصنوعی، انسان نمایی به نام لوو را برای پاکسازی رد پاها مامور می کند. لوو به اداره پلیس رفته و افسر جوشی را به قتل می رساند و سپس به تعقیب مامور کی و دکارد می پردازد.

مامور کی خاطرات ذهنی خود را برای یک مهندس خاطره ساز تعریف می کند تا دریابد که آیا این ذهنیات جزو خاطرات کاشته شده شرکت انسان سازی است یا اینکه او واقعا در این خاطرات زندگی کرده است.

ولی به زودی متوجه می شود با اینکه خاطرات او واقعی هستند اما این خاطرات تجربیات شخص دیگری است و صرفا کپی آنها در مغز وی قرار داده شده است. او درمی یابد که فرزند به دنیا آمده، از مادری رپلیکانت و پدری انسان شکل گرفته و در واقع دو رگه محسوب می شود.

مامور کی پس از دشواری های زیاد با دکارد ملاقات می کند اما مورد حمله لوو و مامورین وی قرار می گیرند.

آنها مامور کی را مضروب کرده و دکارد را با خود می برند اما مامور کی با تعقیب آنان موفق می شود پس از قتل لوو، دکارد را با دختر دو رگه اش روبرو کند اما در پایان این راه، زندگی خود را هزینه می کند.

Blade Runner 2049

Directed by  Denis Villeneuve

Screenplay by Hampton Fancher

Michael Green

Story by Hampton Fancher

Based on      Characters from Do Androids Dream of Electric Sheep?

by Philip K. Dick

Starring

Ryan Gosling

Harrison Ford

Ana de Armas

Sylvia Hoeks

Robin Wright

Mackenzie Davis

Carla Juri

Lennie James

Dave Bautista

Jared Leto

Music by Benjamin Wallfisch

Hans Zimmer

Cinematography  Roger Deakins

Edited by      Joe Walker

Running time 163 minutes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا