اکسیر سلامت

بسته بندی دارویی و آینده فراروی آن

به طور سنتی، اکثر داروها (۵۱٪) به صورت خوراکی مانند قرص ها یا کپسول ها مصرف می شوند که یا در بسته های تاول (بسیار رایج در اروپا و آسیا) بسته بندی می شوند یا در بطری های پلاستیکی دارویی مورد استفاده قرار می گیرند.

پودرها، پاستیل ها و مایعات نیز بخشی از مصرف داروی خوراکی را تشکیل می دهند. با این حال، روش های دیگر برای مصرف دارو در حال حاضر به طور گسترده ای در حال متداول شدن هستند. این روش ها شامل مواردی مانند روش های داخل وریدی (۲۹%)، استنشاقی (۱۷%) و ترانس درمال (۳%) است.

این تغییرات تأثیر زیادی بر صنعت بسته بندی گذاشته است و نیاز روزافزونی به ارائه راه حل های بسته بندی متناسب و فردی ایجاد کرده است تا موجب اثربخشی بهتر داروها شود.

رشد بازار محصولات ژنریک برای افزایش تقاضا، افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی، معرفی داروهای جدید و شیوع روزافزون بیماری های مزمن، همگی عامل تولید داروهای بیشتر هستند.

علاوه بر این، بسیاری از داروهای پرفروش نیز اخیراً از حق ثبت اختراع خارج شده‌اند و به طبع از سوی تولیدکنندگان محصولات ارزانتر دنبال خواهند شد.

در نتیجه، فرصت‌ها برای تولیدکنندگان داروهای ژنریک در حال گسترش است و این رویداد قیمت های پیشین را کاهش و احتمالاً حجم داروهای فروخته شده را افزایش می‌دهد.

انتظار می‌رود این رشد در حجم تولید، موجب رونق بازار تجهیزات بسته‌بندی داروهای ژنریک شود و در کشورهایی با امکانات تولید ارزان‌قیمت در آسیا، آمریکای لاتین و اقیانوسیه، بیشتر از هر جای دیگر با استقبال مواجه شود.

تجهیزات نوسازی شده به ابزارهای جدید ترجیح داده می شود زیرا قربانی شدن زمان و هزینه برای تولیدکنندگان نگران کننده است.

این امر به‌ویژه در جغرافیای تولیدات کم‌هزینه در منطقه آسیا و اقیانوسیه مشهود است، جایی که دستورالعمل‌های نظارتی نسبتاً ملایم هستند. تولیدکنندگان دارو اعتقاد دارند خرید تجهیزات بازسازی شده می تواند تا ۴۵ درصد از خرید ماشین آلات جدید کم هزینه تر باشد.

در حال حاضر حجم قابل توجهی از ماشین آلات بسته بندی بازسازی شده در عرصه تولید جهانی دارو وجود دارد که اغلب توسط واسطه های کوچک ارائه می شود و ارائه طیف گسترده ای از خدمات پیش و پس از فروش برای تجهیزات فروخته شده موجب رضایت خاطر خریداران آنها است.

نمایش سوابق تجهیزات و ماندگاری سرویس ارائه شده، نصب، آزمایش ماشین‌ها در محل، برنامه‌های نگهداری پیشگیرانه و اثربخشی کلی تجهیزات (OEE) و غیره جزو مواردی است که واسطه ها عرضه می کنند.

عدم قطعیت در استانداردهای سریال سازی و مقررات، از جمله موانع اجرای قوانین جدید است که رعایت آن را به چالشی برای سازندگان تجهیزات بسته بندی در سراسر جهان تبدیل کرده است.

در نتیجه نگرانی های مربوط به استانداردهای سریال سازی، بسیاری از فعالان این عرصه استراتژی های تهیه تجهیزات بسته بندی خود را کند کرده یا به تاخیر انداخته اند.

در حالی که برچسب های دارویی فعلی نیاز به شماره محصول و تاریخ انقضا دارند و سازمان غذا و داروی امریکا تاکید دارد تولیدکنندگان با اضافه کردن کدهای منحصر به فرد بیشتری به بسته های خود برای افزایش کنترل بر زنجیره تامین از قوانین تدوین شده پیروی کنند.

برخی از تولیدکنندگان برای رعایت تغییرات در مقررات برچسب‌گذاری، شروع به ادغام یک سیستم برچسب‌گذاری اختصاصی کرده‌اند.

این مکانیزم طراحی شده تا استانداردهای GMP به طور جدی مورد ارزیابی قرار گیرد و سهل انگاری ها در برچسب گذاری را قبل از تبدیل شدن به یک مسئله سیستمی متوقف سازند.

برخی از عرضه کنندگان تجهیزات بسته بندی دارویی عبارتند از Syntegon Technology، IMA SpA، Körber AG، Uhlmann Group، OPTIMA Packaging Group، Romaco Holding، Marchesini Group، ACG Worldwide، Coesia SpA و MULTIVAC Group.

سید علی منصوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا