اخبار وزارتخانه ها و سازمان غذا و دارومسیر سلامتمطالب ویژه

برپایی یک مرکز پیگیری کننده تا تاسیس FDA آسیا

چندی پیش طرح تاسیس سازمان غذا و داروی آسیا با جزئیات اجرایی و حتی تدوین پیش نویس اساسنامه به مراجع مربوطه ارائه شد تا قاره آسیا نیز در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی برای خود سازمانی تاسیس کند که موانع رشد و توسعه را از سر راه صنعت دارو در کشورهای آسیایی بردارد.

برخی درباره طرح سازمان غذا و داروی آسیا می گویند مگر می شود کشورهای مختلف آسیایی با گرایش های متنوع سیاسی را زیر یک چتر جمع کرد؟

ماهیت اوپک یا سازمان کشورهای صادرکننده نفت مثال خوبی برای پاسخ به این پرسش است.

در این سازمان هم کشورهای دوست و هم کشورهایی که روابط خوبی ندارند، برای حفظ حق رای و حقوق و منافع خود به سرعت در آن عضو شده اند.

مجمع اقتصادی اوراسیا را هم می توان به عنوان مورد موفق دیگری در این راستا مثال زد که آغاز راه یک اتحادیه اقتصادی جوان به حساب می آید و می توان در سناریوی اجرایی سازمان غذا و داروی آسیا  آن را یک الگوی موفق اجرا شده به حساب آورد.

وقتی سازمانی پرفایده تاسیس شود، کارکرد و منافع آن از سوی کشورهای آسیایی رصد خواهد شد و به دنبال دیده شدن اولین نشانه های توسعه، کشورها برای عضویت و حضور در آن از یکدیگر سبقت خواهند گرفت.

سوال اصلی این است که در برهه ظهور مشکلات محدود کننده در کشورمان چگونه می توانیم منافع چنین سازمان مفید قاره ای را به کشورهای آسیایی بشناسانیم تا آنان دور هم جمع شده و شاهد اولین اجلاس های تاسیس این تشکیلات غذا و داروی قاره ای باشیم؟

قدر مسلم شرح وظایف سازمان غذا و داروی ایران و یا حتی وزارت بهداشت، ارتباط گیری های دیپلماتیک با کشورهای دیگر نیست. حتی وزارت امور خارجه کشورمان نیز نمی تواند محتوای تخصصی تاثیر گذار را با مراجع هدف به اشتراک بگذارد.

پیشنهاد من تاسیس موقت یک سازمان پیگیری کننده است که از دو وزارتخانه بهداشت و امور خارجه کسب قدرت کرده و ماموریت تخصصی و معین شده خود را دنبال کند.اساسنامه ای هم برای این مرکز تدوین گردیده که بر اساس آن تمام امور مربوط به تولید محتوای تخصصی، ارتباط گیری ها و هماهنگی ها را انجام دهد و تا تاسیس سازمان غذا و داروی آسیا به انجام امور مقرر شده در اساسنامه خود ادامه دهد.

اخبار تدوین این پروژه در خبرگزاری ها و مطبوعات داخل کشور بازتاب وسیعی داشت و بسیاری از تحلیل گران رویدادهای پزشکی و دارویی اجرای چنین طرحی را یک اقدام مثبت بزرگ در راستای منافع صنعتی کشورهای آسیایی تفسیر کردند.

قاره ها مرزهای طبیعی خاصی ندارند و تقسیم بندی های موجود براساس قواعد تعریف شده تاریخی و فرهنگی بنا نهاده شده است. این قواعد، مهیا کننده زمینه هایی هستند که برای برخی از کشورها توسعه و فراوانی و برای برخی دیگر، موانع رشد و پیشرفت را رقم زده است و شاهد هستیم که سیاستمداران حاذق، برای رفع تبعیض و خارج کردن اهرم های قدرت از دست همتایان تمامیت خواه خود، دست به اقداماتی در جهت منافع ملتهای خود می زنند.

یک نمونه الگویی در خارج شدن از صف متکدیان غیرخودی اتحادیه اروپا ، تاسیس مجمع اقتصادی اوراسیا Eurasian Economic Community است. اتحادیه اقتصادی یاد شده در زمره تمهیدات خوش فکرانه ای است که روسیه پس از تحمل تبعیض های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا در تاسیس آن مشارکت ورزید و مبادلات اقتصادی بدیعی را در آن تعریف کرد که اتحادیه اروپا را دچار نگرانی و شگفتی ساخت.

نویسنده: دکتر سید روح الله حسینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا