اخبار داروخانهاکسیر سلامت

بررسی رابطه تبخال و زوال عقل

در پژوهشی تازه، دانشمندان دانشگاه اوپسالا در سوئد، روی هزار فرد ۷۰ ساله آزمایشات دقیقی انجام دادند و نتایج این مطالعه را در مجله بیماری آلزایمر منتشر کردند، بر این اساس احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که مبتلا به تبخال دهان شده‌اند، دو برابر بیشتر از افرادی است که این عارضه را تجربه نکرده‌اند.

علت تبخال، آلودگی و عفونت با «ویروس هرپس سیمپلکس» (HSV) است.

ویروس هرپس سیمپلکس ۱، موجب تب‌خال لب و ویروس هرپس سیمپلکس ۲، موجب تب‌خال تناسلی می‌شود و معمولاً از طریق رابطه جنسی انتقال می یابد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، سالانه نزدیک به ۵۷۲ هزار نفر به عفونت 2-HSV مبتلا می‌شوند.

کسی که مبتلا به تبخال می‌شود تا پایان عمر این ویروس را همراه خود دارد. حدود ۶۷ درصد از افراد زیر ۵۰ سال در سراسر جهان به عفونت 1-HSV، و تقریبا ۱۳ درصد آنها به عفونت 2-HSV مبتلا هستند. البته اکثر افراد مبتلا به 2-HSV ممکن است ندانند که به آن مبتلا هستند.

ویروس تبخال باعث ایجاد زخم یا تاول در داخل یا اطراف دهان یا اندام تناسلی می‌شود. ویروس‌های هرپس سیمپلکس می‌توانند مناطق گوناگونی از بدن را آلوده سازند. ضایعات در دهان و گلو، التهاب قرنیه و ملتحمه چشم (کراتوکونژکتیویت)، تب خال‌های پوستی و انسفالیت می توانند جزو شواهد فعال شدن این ویروس در بدن باشند.

 هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد اما مدیریت علائم و کاهش احتمال انتقال به شریک زندگی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

محققان می‌گویند که احتمالا عامل اصلی ارتباط تبخال با زوال عقل باید ویروس 1-HSV باشد که معمولاً ناحیه دهان را آلوده می‌کند.

البته اگرچه شیوع 1-HSV و 2-HSV در میان مردم بسیار زیاد است (تا ۸۰ درصد)، ولی میزان ابتلا به زوال عقل ناشی از این دو ویروس خوشبختانه بسیار کمتر است و این موضوع نباید نگرانی چندانی را موجب شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا