اخبار پزشکی جهانمسیر سلامت

بررسی ارتباط مسواک زدن و سلامت قلب در جمعیتی کثیر

نتایج تحقیق بر سطح سلامت ۱۶۱ هزار داوطلب نشان داد که مسواک زدن به طور منظم و پیوسته می‌تواند خطر ابتلا به نارسایی‌ و ایست قلبی را به طور قابل توجهی کاهش دهد. در دهان همه ما باکتری‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند وارد جریان خون شوند.

حفظ بهداشت دهان و دندان بر سلامت بدن تأثیرگذار است. مسواک زدن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را کاهش دهد.

نتایج تحقیق یاد شده در مجله تخصصی «ژورنال اروپایی پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق» انتشار یافته است، محققین اظهار داشتند افرادی که حداقل سه بار در روز دندانهای خود را مسواک می‌زنند، کمتر به نارسایی‌های قلبی مبتلا خواهند شد.

ارتباط میان بهداشت دندان و بیماری‌هایی مانند نارسایی های ریه و قلب، حملات قلبی و سکته مغزی از پیش شناخته شده بود.

تعداد زیاد باکتری های داخل دهان با هیچ جای دیگری از بدن انسان قابل مقایسه نیست. پاکیزه نگاه‌داشتن دهان و دندان‌ها مانع فعالیت باکتری‌های مضر و التهاب در حفره دهان می‌شود. بروز چنین التهابی می‌تواند از مسیر دستگاه عصبی و رگ‌های خونی در تمام بدن منتشر شود.

پژوهشگران دانشگاه زنان Ewha در کره‌ جنوبی با استفاده از اطلاعات ثبت شده در پایگاه سیستم ملی بیمه سلامت کره جنوبی، پرونده ۱۶۱ هزار نفر در فاصله سنی ۴۰ تا ۷۹ سال را بررسی کردند که سابقه بیماری قلبی نداشتند.

در این مطالعه داده‌هایی در مورد قد، وزن، آزمایش خون، نوع بیماری‌ها، سبک زندگی و بهداشت دهان و دندان بررسی شده است. آنها ده سال بعد این مطالعه را تکرار کردند و متوجه شدند که فقط ۷۹۰۰ نفر، یعنی حدود ۵ درصد از آنان دچارنارسایی قلبی شدند.

در برخی مطالعات، باکتریهای دهانی در لخته های خون افرادی که تحت درمان اضطراری سکته مغزی قرار داشتند، یافته اند و به همین دلیل بیماری های شدید لثه را با خطر قابل توجهی از فشار خون بالا مرتبط می دانند.

پژوهشگران می‌گویند برای آنها جالب توجه بوده که افرادی که روزانه سه بار یا بیشتر مسواک می‌زدند، ۱۲ درصد کمتر از سایرین در خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار داشتند.

مراجعه به پزشک و تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها نیز تأثیر مثبتی بر سلامت آنان داشته است. این نتیجه مستقل از عواملی مانند سن، جنس، وضعیت اقتصادی، فعالیت بدنی منظم، مصرف الکل، وزن و سایر عوامل مانند فشار خون بالا بوده است.

اما اینکه دقیقأ چه عاملی موجب این تأثیر مثبت شده است، هنوز روشن نیست. پژوهشگران حدس می‌زنند با تمیز کردن مرتب دندان‌‌ها باکتری‌های کمتری در حفره‌های میان دندان و لثه خانه می‌کنند و به این ترتیب باکتری‌های بیماری‌زای کمتری وارد جریان خون می‌شوند.

پژوهشگران تأکید دارند که نتیجه بدست آمده در تحقیق آنها بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها در یک کشور است و باید تحقیقات بیشتری در سایر کشورها انجام پذیرد. آنها همزمان خاطر نشان کردند نقطه قوت تحقیق آنها، بررسی اطلاعات یک گروه بزرگ در دوره زمانی طولانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا