مسیر سلامت

بارداری مبتلایان ام اس (اسکلروز چندگانه)

 

ام اس (Multiple Sclerosis)، نوعی بیماری سیستم عصبی است که می­تواند بر مغز، نخاع و اعصاب بینایی موجود در چشم­های انسان تاثیر تخریبی داشته باشد. این عارضه پس از سرایت عامل ظهور مشکلات بینایی، تعادلی، کنترل ماهیچه­ای و دیگر عملکردهای اصلی بدن می­گردد.

نشانه­ها و عملکرد ام اس برای مبتلایان این بیماری یکسان نیست. گروهی از بیماران علایم ملایمی دارند و نیازی به مداخله درمانی وجود ندارد. برخی دیگر، به مشکلاتی در راه رفتن و انجام کارهای روزمره دچار می­شوند که در مورد ایشان مداخله پزشکی ضرورت پیدا می­کند.

ام اس یا (اسکلروز چندگانه) بیشتر در زنان و حدودا از سن۳۰ سالگی آغاز می­شود. بسیاری از کسانی که به این بیماری دچار می­شوند زنان در سال های ایده­آل برای بارداری هستند. در این دوره داروهای درمانی و کنترلی بسیاری برای ام اس وجود دارد. پرسشی که اغلب برای بیماران متمایل به بارداری مطرح می­شود این است که چگونه با حملات بیماری مقابله کرده و درصورت استفاده از گزینه­های دارویی چه سرنوشتی متوجه جنین خواهد شد؟

تهاجمات بیماری ام اس

زنان اغلب نگرانی خود را از عود این بیماری در صورت قطع مصرف دارو ابراز می­کنند و این که انتخاب مصرف دارو چه خطراتی را متوجه جنین شخص مبتلای به ام اس خواهد ساخت.

اما واقعیت در خور توجه این است که بارداری، حفاظتی را در ظهور حملات بیماری ایجاد می­کند. مطالعات نشان داده است نرخ تهاجمات بیماری فقط در سه ماهه سوم به میزان چشم­گیری کاهش نشان می­دهد. در دو مطالعه­ی گسترده هر یک شکل منحنی مشابهی، البته با نرخ های مختلف را به ثبت رسانده است. در یک مطالعه، ووکوزیک و همکارانش یک نرخ بازگشت ۷ دهم را در فاصله یک سال پیش از زایمان گزارش دادند که این نرخ در سه ماهه­ی اول به سطح ۵ دهم، در سه ماهه­ی دوم به ۶ دهم، و در سه ماهه­ی سوم به ۲ دهم کاهش پیدا کرد اما پس از زایمان نرخ یاد شده به ۲/۱ در سه ماهه­ی اول افزایش یافت. در مطالعه­ای دیگر، هیوز و همکاران نرخ های بازگشت سالانه ۳۲ صدم را در فاصله­ی ۲ سال پیش از زایمان، در مقایسه با ۲۵ صدم در سه ماهه­ی اول حاملگی و ۱۳ صدم در سه ماهه­ی سوم گزارش دادند. در سه ماهه­ی اول پس از زایمان این نرخ به ۶۱ صدم افزایش پیدا می­کند.

طی دوره­ای که در آن زنان قصد باردار شدن دارند، داده­ها نشان می­دهد۳۰ درصد طی ماه اول ۶۰ درصد طی سه ماه اول و ۸۰ درصد طی شش ماه و ۸۵ درصد در طی یک سالی که برای بارداری اقدام می­کنند، به توفیق می رسند. در ارتباط با سن اقدام­کنندگان، نرخ موفقیت بارداری به میزان چشم­گیری برای زنان بالای ۳۵ سال افت می­کند و با توجه به میانگین سنی آغاز ام اس که حدود ۳۰ سالگی است، اغلب زنان مبتلا به ام اس که در فکر باردار شدن هستند در گروه سنی مسن تر قرار می­گیرند. در مطالعه­ی اخیر هیوز در ۸۹۳ مورد حاملگی، قطع درمان در میانگین ۱/۷ ماه پیش از آغاز حاملگی رخ می­دهد. گذشته از این، نرخ های بالای بارداری موفق مانند موارد مذکور بر مبنای آمیزش مرتب و مکرر (دو یا سه بار در هفته) در طی دوره­ای است که در آن زن قصد باردار شدن دارد. البته، این مطالعات هم­چنین نشان داده­اند که ۴۰ تا ۸۰ درصد زنان مبتلا به ام اس کاهش فعالیت جنسی به دلایل مختلف را گزارش داده­اند. بر مبنای این اطلاعات، این احتمال وجود دارد که شمار چشم­گیری از زنان چنان­چه به منظور باردار شدن از درمان دست بکشند از مداوای تعدیل کننده­ی بیماری برای یک دوره چندین ماهه محروم می شوند.

طی گزارش مدیکال دیلی، دکتر تیل و همکاران و دکتر هربستریت و همکاران با استفاده از داده­های جمع­آوری شده از ثبت گسترده­ی نرخ بارداری در آلمان، شواهد و مدارک متقاعدکننده­ای ارائه کرده­اند مبنی بر این­که مصرف داروی بتای اینترفرون (IFNB) یا استات گلاتیرامر (GA) حداقل تا تایید بارداری برای زنان خطری در بر­ندارد. ضمن این­که از منظر علمی دلیلی برای ترس از تاثیر تراتوژنیک اینترفرون وجود نداشته است. مطالعات آزمایشی بر حیوانات، افزایش نرخ سقط خودبه­خود را نشان داده است. بالین­شناسان بسیاری توصیه کرده­اند که زنان IFNB را حداقل ۱ تا ۲ ماه پیش از اقدام به بارداری قطع کنند. مطالعه تیل و همکاران میزان قابل توجهی به دانسته­های گذشته افزوده است. (نویسندگان دیگر) که نتوانسته اند از افزایش نرخ سقط در انسان های مصرف کننده اینترفرون، حداقل در اوایل بارداری پشتیبانی کنند از اطلاعات مذکور برخوردار می­شوند. گذشته از این، در ارتباط با مصرف اینترفرون و همین طورGA، هیچ تاثیر منفی بر وزن نوزاد یا سن بارداری یافت نشد.

اطلاعات قبلی موید بی­خطر بودن مصرفGA حتی در دوران بارداری است و گمان می رود تاثیر آن در دوره­ی آسیب­پذیر پس از زایمان نیز بی­خطر باشد. گزارش­گر این تحقیق عنوان داشته وقتی زنان حق انتخاب پیدا می­کنند، اغلب تصمیم می­گیرند مصرف GA را حداقل تا زمان بارداری ادامه دهند و اکثریت چشم­گیری از این افراد درمان را در دوران بارداری نیز ادامه داده­اند، که این اقدام هیچ عواقب محسوسی در بحث نقص در تولد نداشته است.

گزارش­های تیل و همکاران و هربستریت و همکاران از تصمیم زنان، مبنی بر ادامه­ی مصرف IFNB و GAحداقل تا زمانی که می­دانند باردار شده­اند پشتیبانی می­کند. در این ارتباط پرسش مهمی باقی می­ماند. زنی که داروی خوراکی یا ناتالیزوماب مصرف می­کند چه توصیه­ای باید کرد؟ فینگولیمود، تری فلونومید، و دی متیل فومارات، داروهای خوراکی این بیماری در ایالات متحده، بخش اعظم اروپای غربی، و کشورهای زیاد دیگر، همگی ویژگی عبور از مانع جفت را به طور حتمی دارند. داروهای مذکور همگی تاثیرات تراتوژنیک در حیوانات آزمایش شده از خود نشان داده­اند و زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند باید از مصرف آنها خودداری کنند. به دلیل خروج بسیار کند تری فلونومید از بدن، توصیه می­شود که زنان مصرف­کننده­ی این دارو پیش از تلاش برای بارداری تحت پروتکل حذف سریع قرار گیرند.

تکلیف زنی که متمایل به بارداری است و از داروهای جدید تعدیل کننده­ی بیماری استفاده می کند، چیست؟ وضعیت مطلوب آن است که مشاوره بارداری با متخصص در اولویت قرار گیرد و ترجیحا زن و شوهر به­طور مشترک در این جلسه شرکت کنند. زن می­تواند پس از دریافت مشاوره­های تخصصی درباره­ی استفاده از داروهای تعدیل کننده­ی بیماری، پیش از اقدام برای بارداری تصمیم­گیری کند. گزینه­ی نخست، قطع مصرف داروی خوراکی است با این امید که بارداری به سرعت در پی این اقدام صورت پذیرد. امکان دیگر این است که پیش از اقدام برای بارداری، داروی خوراکی منع شده از سبد مصرف حذف شده و  IFNB یا GA جایگزین آن گردد. درصورت انتخاب این روند، فرد باید از ماهیت مطالعات اولیه مطلع شود این­که برای اثر­بخشی GA ممکن است ۶ تا ۹ ماه به زمان نیاز داشته باشد. با توجه به این­که برداشت در نتیجه­ی آزمایش REGARD، که بین IFNB-1a زیرپوستی سه بار در هفته و  GAبه لحاظ زمانی تا بازگشت اول بیماری تفاوتی را نشان ندادند با تردید روبرو شده است.

برای اقدام به بارداری در مبتلایان به ام اس مطلوب آن است که هر چه زودتر درباره­ی مصلحت ها و احتمالات به او مشاوره داده شود. مشاوره ها موضوعاتی هم­چون خطرات ژنتیکی برای نوزاد، مدیریت مورد انتظار زایمان (معمولا بدون تفاوت با وضعیت مربوط به زن غیرمبتلا)، تاثیر ام اس بر نتیجه بارداری (کم یا هیچ)، تاثیر بارداری و پرستاری بر روند ام اس استفاده از دارو و گاه­به­گاه مسائل مربوط به فن­اوری کمک به بارداری را شامل شود. در نهایت، در بعضی موارد، بحث صریح درباره­ی تاثیر ام اس بر توانایی جسمانی زن برای نگهداری از فرزند یا توانایی تامین اقتصادی برای فرزند موضوعات مناسبی هستند. در جمع­بندی معلوم شد که اکثریت زنان مبتلا به ام اس قادر به بارداری خواهند بود، نوزادان سالم به دنیا خواهند آورد و تاثیر ناچیزی را بردوره­ی بلند مدت بیماری شان تجربه خواهند کرد.

برای اقدام به بارداری در مبتلایان به ام اس مطلوب آن است که هر چه زودتر درباره­ ی مصلحت ها و احتمالات به او مشاوره داده شود. مشاوره ها موضوعاتی هم ­چون خطرات ژنتیکی برای نوزاد، مدیریت مورد انتظار زایمان، تاثیر ام اس بر نتیجه بارداری، تاثیر بارداری و پرستاری بر روند ام اس، استفاده از دارو و گاه ­به ­گاه مسائل مربوط به فن­اوری کمک به بارداری را شامل شود. در جمع­بندی معلوم شد که اکثریت زنان مبتلا به ام اس قادر به بارداری خواهند بود، نوزادان سالم به دنیا خواهند آورد و تاثیر ناچیزی را بردوره­ی بلند مدت بیماری شان تجربه خواهند کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا