مسیر سلامتمطالب ویژهگفت و گو

ایران داروک، تولید کننده شناخته شده داروهای گیاهی

در این مجال به سراغ مدیرعامل ایران داروک، یکی از شرکتهای تابعه پوراطب رفتیم تا ببینیم در شرایط حال حاضر کشور، اوضاع تولید کنندگان داروهای گیاهی چگونه است. به ماحصل مصاحبه انجام شده بذل عنایت فرمایید
لطفا مخاطبین ماهنامه آفتاب سلامت را با خود و سوابق کاری تان آشنا کنید.

محمدرضا رادپور هستم و دکترای داروسازی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل کرده ام. در صنعت داروسازی حدود ۲۰ سال حضور فعال دارم و همکاری ام در این حوزه از شرکت داروسازی «روزدارو» آغاز شد.

اعتقاد از گذشته تا هنوزم این است که اوج گیری آسانسوری در سازمان موجب بیگانگی با ساختار هاست به همین خاطر با انرژی و اشتیاق از همان ابتدا از پایین ترین سطوح شرکت داروسازی، به تحصیل دانش و تجربه پرداختم.

ابتدا سرپرستی واحد IPQC روزدارو را برعهده گرفتم و به تدریج سرپرست تولید، مدیر تولید و چندی هم سرپرست کارخانه شدم.

سال ۹۲ بعد از ۱۲ سال با همکارانم در مجموعه روزدارو خداحافظی کردم و فعالیتم در مجموعه بزرگ تهران شیمی آغاز شد. حدود ۸ سال تا پایان سال ۱۳۹۹ در تهران شیمی حضور داشتم. در آن مجموعه نیز پس از طی یک مسیر پلکانی، به مدت ۳ سال مدیر کارخانه تهران شیمی بودم و اکنون مدت ۹ ماه است در مجموعه ایران داروک مشغول انجام امور محوله هستم.

داروسازی ایران داروک از شرکت ­های فعال در عرصه ­ی دارویی کشور است. شما این شرکت را چگونه به مخاطبین معرفی می­ کنید؟

شرکت ایران داروک یک شرکت بسیار قدیمی در حوزه تولید داروهای گیاهی است که از سال ۱۳۶۰ فراورده های دارویی خود را بر اساس معیارهای رایج بین‌المللی و مطابق با اصول GMP در دسترس مصرف کنندان قرار داده است.

دانشمندان خوشنامی چون رازی و ابوعلی سینا، سابقه اعتمادآفرینی در زمینه داروسازی و پزشکی از خود به جا گذاشته اند که نسل های مختلف مردم کشورمان از آن زمان تا امروز، وفادارانه از صنعت داروهای گیاهی حمایت کرده اند.

البته مردم به صورت سنتی گیاهان را دم می کردند و می نوشیدند یا به صورت ضماد روی موضع می مالیدند خوب استفاده از گیاهان دارویی با این رویکرد غیر استاندارد است و می تواند به آسیب ها و صدمات جدی بیانجامد.

همان گونه که می دانیم در گیاهان عصاره هایی وجود دارد که درواقع مواد موثره گیاهان هستند.

موسسین ایران داروک با بررسی فرهنگ غیراصولی استفاده از گیاهان دارویی، مصمم شدند تا استانداردهای جهانی را در تولید داروهای گیاهی شرکت لحاظ کرده و محصولات گیاهی را با مقیاس و معیار مهندسی شده در اختیار مردم قرار دهند تا ضررهایی که یک گیاه دارویی می تواند پس از اوردوز شدنش ایجاد کند از روند استعمال آن حذف کنند.

این عزم جزم موجب تاسیس شرکت ایران داروک در سال ۱۳۶۰ شد و در روند توسعه تا سال ۱۳۹۰ با سهامدارانی قدرتمند، مجموعه نیرومندی را تشکیل دادند و در این سال هلدینگ «پوراطب» شرکت را به اقمار تحت مدیریت خود افزود که به دنبال آن، تغییرات ارتقا دهنده ای نیز به وقوع پیوسته است. تامین تجهیزات، بروزرسانی شرکت از لحاظ تطبیق کامل محصولات با سیستم GMP و و رعایت همه جانبه اصول، مقررات و قوانین داروسازی که موجب مطلوبیت بیش از پیش فراورده های ایران داروک شده و  هم چنان به سوی اهداف بهتر و بالاتر، مسیر توسعه را ادامه می دهیم.

با توجه به روند سریع تغییرات اقتصادی در کشور پر فراز و نشیب ایران، چه اهدافی در سال آتی ‏برای شرکت برنامه ریزی کرده اید؟

طبق اصول مدیریتی، تمامی شرکت های مترقی برای خود اهداف و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت تهیه کرده اند و شرکت ایران داروک هم در حال حاضر ۲۵ محصول نیولانچ در دست کار دارد که اکثر این محصولات یونیک هستند و سابقه تولید در ایران نداشتند البته ممکن است مشابه خارجی برای آنها وجود داشته باشد ولی هدف ما این است که این داروها را در کشور با قیمتی مناسب و کیفیتی در سطح داروهای مشابه خارجی به دست مصرف کننده برسانیم.

این جزو اهداف کوتاه مدت ما است که در حال انجام است ولی در حوزه اهداف بلندمدت، ایران داروک در صدد تولید داروهای شیمیایی است تا در آینده علاوه بر  ادامه تولیدات گیاهی، تولید داروهای شیمیایی را نیز به فعالیتهایش بیفزاید.

البته این نوید را می دهم که ما عرضه کننده داروهای شیمیایی خواهیم بود که مردم به آن نیاز دارند اما در بازار وجود ندارد. ولی در راستای رعایت قواعد استراتژیکی، از اسم بردن نام داروها خودداری می کنم اما قول می دهم که در آینده مردم ایران را با این داروها سورپرایز کنیم و داروهای جدیدی را با قیمت مناسب و کیفیت عالی در اختیار مصرف کننده قرار دهیم.

با توجه به حیاتی بودن ماهیت دارو و تجهیزات پزشکی، آیا صنعت داروی ایران این ظرفیت را دارد با تولید نسل جدیدی از داروهای درمانگر، تحریم ظالمانه را دور زده و باعث سرازیر شدن بیماران درمان طلب از اقصی نقاط جهان شود؟

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نرخ دلار، توریسم درمانی یا گردشگری سلامت در همین زمان جزو مواردی است که در ایران شاهد آن هستیم.

فقط کافی است در دانشنامه های تحت وب، نرخ مقایسه ای خدمات درمانی را مطالعه کنید تا منطق درمان جویان توریسم درمانی را دریابید.

در زمینه دارو که مربوط به بحث ما هم هست، قیمت داروهای ایرانی در مقایسه با مظنه دارو در کشورهای منطقه بسیار مناسب تر است و از نظر کیفیت هم قابل رقابت با برندهای معروف دنیاست. شرکتهای خوبی را در ایران می شناسیم که تولیداتش در بازارهای کشورهای همسایه از مطلوبیت بالایی برخوردار است. بنابراین ما امتیازاتی چون کادر درمانی ماهر، داروهای مرغوب و مراکز درمانی استاندارد را در چشم انداز گردشگری سلامت به نمایش می گذاریم و نتیجه آن استقبال بیشتر و بهتر از سوی درمان جویان خارجی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا