اعصاب و رواننقد کاربردی

انسان محتاج آرامش

بسیاری به یاد دارند ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۰ ایلان ماسک وعده داد شرکت «نورالینک» تحت مدیریت وی در تلاش است با وارد کردن تراشه ای در مغز انسان، امکان ارتباط مغز با کامپیوتر را فراهم ساخته تا انقلاب سایبرنتیک در زندگی بشر هزاره سوم آغاز شود.

نوید ایلان ماسک، همزیستی با هوش مصنوعی و ارتقا انسان به توانایی های غیرقابل شمارش است بطور مثال درمان الکترونیکی مصدومیت های نخاعی، امکان ارتباط تله پاتیک و بی نیاز به کلام انسان با انسان، حل مشکل یادگیری زبان های خارجی هم در شمار رویدادهای در حال وقوع مطرح گردید.

ماسک درمان بیماری افسردگی را نیز در آن مصاحبه از امکانات بالقوه و آتی تراشه یاد شده عنوان کرد.

نورالینک در آوریل ۲۰۲۱ طی آزمایشی نشان داد تراشه‌ای که در مغز میمون ایمپلنت شده، به حیوان اجازه می دهد با کمک ذهنش در رایانه پینگ پنگ بازی کند و این شاهدی بود بر ممکن و میسر بودن اتصال مغز انسان به کامپیوتر و عملی شدن همه آن وعده هایی که می توانستند رویدادهای فیلمهای علمی تخیلی را بزودی در دنیای واقعی بشر عینی سازند.

پنجم اکتبر ۲۰۲۱  Katherine Scangos مدیر یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرد آنها توانسته اند با روش کاشت تراشه مغزی در سر یک بیمار مقاوم به دارو، افسردگی مزمن و شدید او را درمان کنند.

این تراشه الگوهای فعالیت عصبی مرتبط با افسردگی را زیر نظر می‌گیرد و با استفاده از پالس‌های کوچک تحریک الکتریکی آن‌ها را به صورت خودکار قطع می‌کند.

کاترین اسکانگوس، استاد روانپزشکی بالینی در دانشگاه کالیفرنیا که هدایت این تحقیق را بر عهده داشته است، گفت:

«ما قبلاً نتوانسته بودیم این نوع درمان فردی را در روانپزشکی انجام دهیم. این موفقیت به خودی خود پیشرفتی باورنکردنی در شناخت ما از عملکرد مغز است که عامل و زمینه‌ساز بیماری‌های روان به شمار می‌رود.»

گزارش کامل این پارادایم جدید درمانی در نشریه « پزشکی نیچر» منتشر شده است.

پس از این موفقیت چشمگیر پزشکی، قدر مسلم مسابقه ای برای درمان سایر بیماری ها با روش کاشت تراشه مغزی آغاز خواهد شد.

مطمئا تراشه ای که می تواند الگوهای فعالیت عصبی مرتبط با افسردگی را شناسایی و خنثی کند بنابراین با کمی تغییرات نرم افزاری – سخت افزاری می تواند بطور مثال الگوهای خشم و میل به جنایت و ارتکاب سایر رفتارهای مجرمانه را شناسایی و پیش از اجرایی شدن آن در بدن شخص بیمار، خنثی سازد.

بدین وسیله شاید در آینده ای نه چندان دور بشر شاهد کاهش قابل توجه آمار جنایت ها و خشونت های اجتماعی باشد و دنیایی مطمئن تر و امن تر آغوش به روی انسان محتاج آرامش بگشاید.

فریبرز روشنفکر- سردبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا