مسیر سلامت

الیزابت، رو به جاودانگی یا فاجعه ژنتیکی

 



به گزارش آفتاب سلامت سال ۲۰۱۵ «الیزابت پاریش» مدیر شرکت داروسازی بیوویوا  (BioViva)اعلام کرد به کمک مهندسی ژنتیک در سن ۴۴ سالگی تلومرهای بدن خود را به زمان ۲۰ سالگی و اندازه دوران جوانی خود برگردانده است. پزشکان و متخصصان شاغل در بیوویوا همگی بر این موفقیت گواهی داده اند ولی این توفیق و اثرات مثبت آن می باید از سوی دانشمندان مراکز مستقل و غیروابسته تایید شود.

اگر این تغییر ژنتیکی در تمامی بدن الیزابت تسری یافته باشد، تازه زمان بررسی این تئوری فرارسیده که آیا به زمان جوانی بازگشتن تلومر، تاثیری در به جوانی بازگرداندن سلول ها، بافت، اندام، دستگاه ها و نهایتا کل بدن را دارد یا باید در بررسی بروز پدیده پیری به دنبال عامل یا عوامل دیگری بود.

خطر ژن درمانی از مصرف داروهایی با مهر FDA کمتر است

«الیزابت پاریش» در دفاع از اقدام بی سابقه ژن درمانی که انجام داده در سایت شرکت داروسازی خود عنوان داشت: هر سال بیش از ۱۰۰هزار نفر در اثر تجویز داروهای تایید شده سازمان غذا و داروی آمریکا جان خود را از دست می دهند.

خطر ژن درمانی وی بسیار کمتر از تبعات مصرف داروهایی است که مهر FDA بر آنها خورده است.

«الیزابت پاریش» تصریح کرد نه تنها ندامتی از اقدام علمی و عاقلانه ژن درمانی خود ندارد بلکه در مسافرت های خارجی به دنبال کشوری است که به او اجازه دهد آزمایشات ژن درمانی خود را بر روی تعداد زیادی از داوطلبان انجام دهد تا روند همه گیر شدن ژن درمانی شرکت بیوویوا (BioViva) سرعت بیشتری یافته و بیماران و دردمندان هر چه زودتر از این دانش جدید و مفید بهره مند گردند.

«الیزایت پاریش» به آزمایش ژن درمانی  follistatinافزایش عضلات و توقف روند فقدان ماهیچه ها اشاره کرد و بیمارانی را مثال زد که پس از بهره مندی از این روش تازه توانستند از روی ویلچر بلند شده و راه بروند.

پیش از اقدامات رسانه ای شده «الیزابت پاریش»، گروهی پژوهش گر در دانشکده پزشکی هاروارد به سرپرستی «پروفسور دیوید سینکلر» با بالا بردن سطح نوعی پروتئین در سلول های موشی دو ساله، این موش را از لحاظ فیزیولوژیکی به وضعیت شش ماهگی اش بازگرداندند.

«پروفسور سینکلر» در توصیف این موفقیت عنوان داشت: تکرار این موفقیت در گونه انسانی مثل این است که مردی ۶۰ ساله را به سن ۲۰ سالگی اش بازگردانیم. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا