نقد کاربردی

اقدامی بی سابقه برای نجات جان مصدومان

اخیرا گروهی به نام NYU Langone Health در دانشکده پزشکی مریلند پروژه ناآزموده و با ریسک بالایی را اجرا می کنند که FDA آمریکا بدون هیچ معطلی به آن مجوز کارآزمایی بالینی تفویض کرده است. در مجوز اخذ شده حتی نیازی به رضایت مصدوم نیز وجود ندارد.

در این نوع از درمان تمام خون مصدوم که جراحت های مرگباری برداشته، با محلول نمکی saline solution با دمای فوق العاده سرد و یخی( ice-cold)  جایگزین می شود که این اقدام موجب سرد شدن فوری دمای بدن بین ۵۰ تا ۵۹ درجه فارنهایت می گردد و پزشکان فرصت بیشتری برای نجات مصدوم پیدا می کنند.

البته از ارائه این مجوز فقط کسانی شگفت زده می شوند که از سوابق درگیری های وزارت بهداشت و پنتاگون بی اطلاع هستند.

وزارت بهداشت آمریکا و FDA به دفعات با دارپا (DARPA) موسوم به آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آآمریکا به دلیل دخالت های پزشکی و دارویی، منازعاتی را تا سطح دادگستری آمریکا مطرح کرده اما هر بار دادگستری رای را به نفع دارپا صادر کرده است.

از آن جا که سربازان آمریکایی طی عملیات نظامی با جراحت های ناشی از سلاح های سرد و گرم مواجه هستند، دارپا همواره به دنبال روشهای جدیدی است که تلفات ناشی از مصدومیت نیروهای نظامی آمریکایی را کاهش دهد.

هر بار که آزمایشی از این دست با جواب منفی FDA مواجه شود، پیشنهاددهندگان به سراغ پنتاگون و دارپا می روند و بجای مجوز FDA با مجوز ویژه نظامی، آزمایشات خود را پیش می برند.

اینک جامعه پزشکی چشم به نتیجه این آزمایشات بی سابقه دوخته است چرا که درصورت موفقیت می توان امیدوار بود با این روش نوظهور جان میلیونها انسان با مصدومیت های شدید ناشی از سوانح و تصادفات یا درگیری با سلاح گرم و سرد را نجات داد.

مدیریت این مطالعه را دکتر Samuel Tisherman برعهده گرفته و نام emergency preservation and resuscitation

را با مخفف EPR بر پروژه خود گذاشته اند. ساموئل تیشرمن اظهار داشت “تا امروز یک بیمار از سوی تیم ما در وضعیت حیات تعلیقی قرار داده شده است و ما می خواهیم روی ۱۰ نفر دیگر نیز روش خود را بیازماییم” اما این محقق دانشکده پزشکی مریلند، از هر توضیحی درباره وضعیت مصدومی که در شرایط حیات تعلیقی قرار داده شده، خودداری کرده است.

 مسلما وقتی بدن شخص مصدوم در وضعیت شبه انجماد قرار گیرد و فعالیت مغز و قلب وی متوقف شود، آسیبهایی به سیستم های حیاتی بدن وارد خواهد شد مگر اینکه تیشرمن و تیم دانشگاه مریلند از پیش برای آن تدبیری اندیشیده باشند. تیشرمن نوید داد شاید بتواند تا سال ۲۰۲۰ نتایج مطالعه خود را منتشر سازد.

سردبیر / فریبرز روشن فکر

fariborzrowshan@yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا