اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

افزایش چهاربرابری پیوند با دستگاه مخصوص قلب و ریه

مسئولین بیمارستانی در انگلستان نوید داده اند با استفاده از یک دستگاه جدید که خون اکسیژن ‌دار را به قلب و ریه پمپ می‌کند، می‌توان جراحی‌های پیوند این دو عضو را تا چهار برابر افزایش داد.

آرون گرین Aaron Green یک بیمار نیازمند به دریافت عضو می‌گوید که عمل پیوند قلب و ریه او «باورنکردنی» بود.

این دستگاه در بیمارستان «رویال پاپ‌ورت» Royal Papworth در شهر کمبریج ساخته و برای نخستین بار در جراحی پیوند قلب و ریه استفاده شده است.

دستگاه یاد شده می‌تواند اعضایی را که کارکردشان رو به افت است زنده نگهدارد و فرصت بیشتری برای حفظ عضو اهدا شده پس از ایست قلبی فراهم می‌کند.

به گفته پدرو کاتارینو Pedro Catarino، یکی از جراحان بیمارستان رویال پاپ‌ورت، این کار شبیه «شارژ کردن باتری» ‌است: «این یک فرایند ترمیمی است که باعث آزاد شدن ذخیره انرژی قلب می‌شود و ما آن را تنظیم دوباره قلب می‌نامیم که امکان پیوند زدن آن را فراهم می‌کند.»

به اعتقاد او این دستگاه می‌تواند میزان قلب و ریه آماده پیوند را دست کم به دو یا شاید چهار برابر افزایش دهد.

کاتارینو گفت وجود این دستگاه یک نیاز بسیار ضروری است چون «بیمارانی که در فهرست انتظار پیوند هستند هر روز جان خود را از دست می دهند.»

بیشتر اعضای پیوندی،‌ از کسانی که دچار مرگ مغزی شده‌اند گرفته می‌شود ولی پزشکان اکنون می‌توانند قلب آنان را تا هنگام برداشته شدن، سالم نگه دارند. پیش از بیرون آوردن عضو اهدایی پزشکان عضو را زنده نگه می‌دارند اما اگر علت مرگ ایست قلبی باشد این کار مقدور نیست.

از این دستگاه اولین بار برای یک بیمار ۲۵ ساله به نام آرون گرین استفاده شد، قلب و ریه فرد اهداکننده که به علت ایست قلبی جان باخته بود و اندام‌هایش رو به تخریب می‌رفت با این دستگاه زنده نگهداشته شدند.

دکتر کاتارینو می‌گوید:‌ در کسانی که دچار مرگ مغزی شده‌اند ما چهار ساعت وقت داریم عضو را از اهدا کننده به گیرنده پیوند بزنیم،‌ ولی در ایست قلبی، حداکثر سی دقیقه فرصت داریم.

در بیمارستان رویال پاپ ورت، پنج سال است که قلب بیمارانی که با ایست قلبی مرده‌اند به نیازمندان پیوند زده می‌شود ولی تابستان گذشته نخستین عمل پیوند دو عضو قلب و ریه با استفاده از دستگاه جدید انجام گرفت.

اکنون آرون گرین تنها فرد در جهان است که قلب و ریه هایش از اهداکننده‌ای گرفته شده که ایست قلبی داشته است.

آرون گرین می گوید که پس از عمل جراحی، برنامه ریزی برای ازدواجش «خیلی خوب» پیش می رود.

او می گوید: «اولین چیزی که یادم هست این است که بیدار شدم،‌ به دستم نگاه کردم و دیدم که دیگر کبود نیست. باورم نمی شد که قلب و ریه تازه چقدر زود کارشان را انجام دادند.»

آقای گرین دو ماه بعد از پیوند، بیمارستان را ترک کرد و توانست دوباره بازی کریکت و دوچرخه‌سواری را ادامه دهد.

او کار تازه ای را شروع کرده و برای ازدواج در سپتامبر برنامه‌ریزی می‌کند.

ارتباط پژوهشی با بیمارستان رویال پاپ‌ورت:
Royal Papworth Hospital NHS Foundation Trust
Papworth Road
Cambridge Biomedical Campus
Cambridge
CB2 0AY    Telephone: 01223 638000

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا