مسیر سلامتمطالب ویژهگفت و گو

از موفقیت در سطح ملی تا سودای صادرات به آن سوی آب ها

از آنجا که در دوران تغییرات اقتصادی فراگیر، مدیریت امری بسیار دشوار است و یک کسب‌ وکار در حال توسعه، به مدیران در حال رشد نیاز دارد، مصاحبه با مدیران عامل برندهای اصلی صنعت دارو، می تواند نکاتی کاربردی را به افراد خواهان دانش و تجربه انتقال دهد. با ما در دومین بخش مصاحبه با آقای مهندس علی گودرزی مدیرعامل سبحان دارو همراه باشید
آیا صنعت داروی ایران با بضاعت و مهارت کنونی می تواند با برندهای مطرح دارویی رقابت داشته باشد؟
افق روشن صادرات به قاره های اروپا و آمریکا را  باور کنیم

صنعت دارو یک سلسله به هم متصل و یک صنعت استراتژیک است و سال های سال پیشکسوتان ما در این حوزه اعم از داروسازان، شیمیست ها، میکروبیولوژیست ها و ‏متخصصین ساعی دیگر بهترین روزهای عمرشان را صرف کردند و همت گماشتند تا امروز بتوانیم با افتخار از تولید  ملی ‌‏۹۷ درصد نیازهای دارویی کشور داد سخن سر دهیم. ‏

باید اندیشه کرد که این ساختار نظام مند صنعت دارویی ایران که بسیاری از کشورها را به تحسین واداشته، چگونه به امروز غرورآفرین رسیده است؟

خواهش من این است که متولیان قدر این خودکفایی را بشناسند و آن را تجلیل کنند و حامی تولید کننده باشند.

متولیان و مسئولین وظیفه شان مانع زدایی است. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند دست تولید کننده را بگیرید. بوروکراسی ها را کم کنید تصمیم گیریها را هدفمند کنید. در دوره مقطعی حضورتان خدمت صادقانه ای را برای ممکلت و مردم انجام دهید.

بیماران عزیز این مرز و بوم مصرف کنندگان محصول ما هستند. آنان را از دستیابی به داروی با کیفیت ناامید نکنیم.

ما می توانیم خودمان را به عنوان یک مصرف کننده تصور کنیم تا آنچه را که برای خود می پسندیم برای بیماران ارزشمند خود تولید کنیم. بحث سودآوری و فروش بسیار مهم است اما منافاتی با حفظ کیفیت ندارد. سودآوری و فروش و حفظ کیفیت دو کفه یک ترازو هستند و باید بین آن دو تعادل برقرار کنیم تا این صنعت همچنان افتخارآفرین باقی بماند.

ان­شاءالله وقتی تحریم های ظالمانه برداشته شد تولیدات این صنعت را در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم معرفی کنیم.

در حال حاضر برای مصرف داروی ایرانی در برخی کشورها تمایل وجود دارد.

یکی از دوستانم که در جایگاه بازرس فعالیت می کنند و اهل کشور آذربایجان هستند می گوید که در این کشور برای مصرف داروی ایرانی اشتیاق خاصی وجود دارد. نتیجه تلاش صنعتگران با خروجی داروهای باکیفیت خود را نشان داده است. پس چرا به کشورهای اروپایی صادر نکنیم؟

من به واسطه شغلم از شرکتهای اروپایی زیادی بازدید کردم و به جرات می توانم بگویم که بعضی از شرکت های ما دست کمی از شرکت های اروپایی ندارند. پس می توانیم به افق روشن صادرات به قاره های اروپا و آمریکا نیز باور داشته باشیم.

آیا روابط حسنه ایران و چین در حوزه سلامت و بهداشت و درمان نمی تواند گره گشای مشکلات فعلی  باشد؟

برخورد شرکت های چینی با ما عوض نشده است. چین درسال گذشته همچنان از ما حمایت کرده است هر چند که در برخی مواقع مشکلاتی با بانکهای چینی داشتیم. متاسفانه سال گذشته بسیاری از شرکتهای ایرانی در انجام معاملات خود دچار مشکل بودند و این به دلیل مشکل آفرینی بانک چینی روی داد.

اگر همه شرکت‌های داروسازی به داوری گذاشته شوند، شرکت تحت مدیریت شما در این میان چه رتبه‌ای می‌گیرد؟ و از منظر رضایت مشتریان، شرکت شما در چه جایگاهی قرار دارد؟

با توجه به این که در شرکت های مختلفی حضور داشتم کارکنان سبحان را تیمی بسیار مجرب و کیفیت گرا می بینم چون سبحان همیشه به کیفیت قابل استناد خود می بالد و در سالی که گذشت علیرغم این که تولیدات ما روند افزایشی چشمگیری داشت، اما کوچکترین شکایتی از تولیداتمان مطرح نشد. و این نشان دهنده این است که پایه های کیفی در سبحان به طور قاطع حفظ شدند ما در این مدت به طور پیوسته مشکل تامین مواد اولیه را داشتیم و داریم اما همیشه سعی شده تا کیفیت را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

من نمره عالی را به سبحان خواهم داد چون همیشه توانسته سرآمدی را در کیفیت حفظ کند. داروهای اعصاب و روان دوزهای دقیقی دارند و اگر دوز دارو حتی به مقدار کمی پایین و بالا شود تاثیر آن در بیمار کاملا خود را نشان خواهد داد و این داروها در یکی از بهترین آزمایشگاه های کشور از سوی کادری بسیار مجرب آنالیز می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا