اخبار پزشکی جهان

ادعای تولید پانکراس مصنوعی و پایان دیابت

به گزارش گاردین یک شرکت فعال در زمینه پزشکی می‌گوید پانکراس یا لوزالمعده‌ای مصنوعی با اندازه بسیار کوچک تولید کرده است که می‌تواند افراد دیابتی را از تزریق انسولین بی‌نیاز سازد.

شرکت «بتالین تراپوتیکس» Betalin Therapeutics  عنوان کرده است پانکراس‌های بیولوژیکی تولید شده آنها، برای بیماران دیابتی نوع ۱ و ۲ ساخته شده اند و می توانند قند خون این افراد را کنترل کنند بدون آنکه نیازی به تزریق انسولین باشد.

سازندگان پانکراس مصنوعی می گویند محصول یاد شده یک داربست بسیار ریز بیولوژیکی است که در آن از بافت ریه خوک تقلید شده است طوری که سلول‌های پانکراس را روی خود نگه می دارد. این سلول‌ها می توانند بر حسب میزان قند خون بیمار، انسولین آزاد کنند.

پانکراس مصنوعی پس از بی‌حسی موضعی زیر پوست ران فرد مبتلا به دیابت جاسازی می شود.

دست اندرکاران این محصول به نشریه گاردین گفته اند طرحی جامع برای آزمایشات بالینی این فن آوری به آژانس تنظیم مقررات بریتانیا داده است و قصد دارند مرحله تست کلینیکی آن را از سال آینده در این کشور آغاز کنند.

پیش بینی می شود برای اجرای این مرحله تا ۴۰۰ هزار نفر در چندین بیمارستان بریتانیا شرکت کنند.

دیابت یا بیماری قند  Diabetes Mellitus به قند خون بالا ی ۹۶ تا حدود ۱۱۲ میلی‌گرم در دسی لیتر گفته می‌شود. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است.

دیابت دو نوع اصلی دارد.

در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

مسئولان بتالین تراپوتیکس می گویند احتمالا قیمت پانکراس مصنوعی چیزی حدود ۴۰ هزار دلار خواهد بود و انتظار می رود در سال ۲۰۲۴ وارد بازارها شود.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت، چهار برابر شدن شمار مبتلایان به دیابت را به عنوان خبری تلخ هشدار داده است.

در کادر مشاوره شرکت بتالین تراپوتیکس دو برنده نوبل شیمی به نام‌های سیدنی آلتمن Sidney Altman و آریه وارشل Arieh Warshelحضور دارند که هر دوی آن‌ها مبتلا به دیابت هستند. این شرکت از یک بودجه ۴.۵ میلیون پوندی از اتحادیه اروپا و یک بودجه ۶ میلیون پوندی از آمریکا، چین و سرمایه گذاران دیگر برخوردار است.

بنابر آمار فدراسیون بین المللی دیابت بیش از ۴۶۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند.

سازمان بهداشت جهانی طی تحقیقی در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود اختلالات متابولیکی شامل دیابت، بالاتر از تصادفات جاده ای، هفتمین عامل مرگ و میر انسان‌ها در دنیا بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا