اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامتسلول های بنیادی و مهندسی ژنتیک

ابداع تکنیکی جدید برای درمان عارضه طاسی

به گزارش آفتاب سلامت محققان دانشگاه کلمبیا یک محلول قوی حاوی فولیکول های مو را در یک قالب ویژه که با چاپ ۳ بعدی تولید شده، رشد دادند.

آنجلا کریستیانو  Angela Christiano سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه کلمبیا اظهار داشت ما با فناوری چاپ سه بعدی ظرفی مهیا کردیم که به محیط طبیعی فولیکولهای موی انسان شباهت داشت. ما فولیکولهای مو را در ظرف پر از محلول تغذیه کننده پرورش دادیم. ما مزرعه ای پر از مو به وجود آوردیم که می تواند محدودیت بانک مو در تکنیک کاشت مو را کاملا برطرف سازد.

کاهش عزت نفس در پی ریزش مو

تحقیقات نشان می دهد که ریزش مو می تواند باعث افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس شود. اینترنت پر از رد پای افرادی است که در جستجوی راههای جلوگیری از ریزش موهای خود هستند؛ اما علیرغم ادعاهای فاقد پشتوانه علمی بجز ۲ داروی ماینوکسیدیل و فیناستراید تاکنون هیچ داروی تایید شده ای برای درمان ریزش مو عرضه نشده است و داروهای یاد شده نیز اثر دائمی نداشته و نتوانسته اند گرفتاران عارضه ریزش مو را از خود راضی نگه دارند. از آن سو پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵، صنعت داروهای ریزش مو به رقم  ۱۲ میلیارد و سیصد و هفتاد میلیون دلار ارزش مالی ارتقا یابد و به همین خاطر بیش از پیش مورد توجه دانشمندان شاغل در مراکز تولید دارو و تجهیزات پزشکی قرار گرفته است.

دانشمندان تیم کلمبیا، سلول های فولیکول مو را داخل ظرف و سلول های تولید کننده کراتین را در بخش فوقانی قرار دادند. آنها با تلفیق عوامل مختلف، موجب رشد موفقیت آمیز مو از فولیکول های داخل ظرف شدند. آنان با به کار گیری این تکنیک در طول ۳ هفته، توانستند به موهای رشد یافته ای دست یابند که به انسان تعلق دارد. اگر چه آنان در حال تکمیل این موفقیت آزمایشگاهی هستند، می توان گفت اینک توانایی ایجاد یک منبع پایدار موهای طبیعی برای پیوند و ارائه مو به افراد نیازمند میسر شده است.

ایجاد مزرعه مو

تیم تحت سرپرستی کریستیانو اعلام داشت اینک یک مزرعه مو با شبکه ای از موهایی که به درستی طراحی شده اند، فراهم آمده تا به پوست سر بیماران مبتلا به طاسی پیوند شود.

سوراخ های میکروسکوپی کوچک که با چشم انسان دیده نمی شوند درون قالب سه بعدی ایجاد شده و فولیکول های انسان در آنها قرار داده شده است. این فولیکول های مو از سوی داوطلبان به دانشگاه کلمبیا اهدا شده و در محلولی از عوامل رشد مو درون ظرف یاد شده پرورش داده شد.

پس از گذشت ۲۱ روز از قرار دادن این مواد در قالب، نتیجه نمودار شدن قوی ترین فولیکول های مو بود که به وضوح رشد کرده بودند.

این تحقیق در مجله علمی Nature منتشر شده است .

افرادی که می خواهند جراحی ترمیم مو انجام دهند، جزو کسانی خواهند بود که در آینده از این بانک نامحدود برخوردار می شوند. در این نوع عمل به طور معمول حداقل به ۲،۰۰۰ فولیکول مو نیاز وجود دارد که از پشت سر گرفته و به قسمت جلوی سر بیمار پیوند می شود، البته پیش از عمل، جراح باید کافی و مناسب بودن موهای پیوندی را طی معاینه تایید کند و بسیاری از بیماران در این مرحله جواب منفی دریافت می کنند.

اما نوآوری تیم کلمبیا، نوید امکان دسترسی به موهای نامحدود را به بیماران  متقاضی پیوند می دهد و عمل جراحی پیوند مو به گروه وسیع تری از بیماران، خدمت رسانی خواهد کرد.

دکتر آنجلا کریستیانو گفت: «آنچه ما نشان دادیم این است که از این پس می توانیم یک مزرعه مو ایجاد کنیم. یک شبکه از موهایی که به صورت صحیح طراحی شده اند تا بتوانند به داخل پوست سر بیمار پیوند زده شوند. دیگر جراحی ترمیم مو به تعداد موهای اهدا کننده محدود نمی شود».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا