اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

آیا مهندسی بافت به حکومت چند هزار ساله دیابت پایان می دهد؟ ثبت روشی در درمان دیابت نوع ۱ با کمک مهندسی بافت

آیا مهندسی بافت به حکومت چند هزار ساله دیابت پایان می دهد؟

ثبت روشی در درمان دیابت نوع ۱ با کمک مهندسی بافت؟

خانم پروفسور سیمپسون محقق برجسته­ی دانشگاه فناوری سیدنی در تشریح روش شگفت­آوری که اخیرا برای درمان دیابت مورد آزمایش قرار گرفته، عنوان کرد:

ما سلول­هایی از بافت کبد را در راستای تولید انسولین مورد مهندسی قرار داده ایم.

این سلول­ها دارای توانایی سنجش قند خون و عکس العمل ترشحی مناسب به آن هستند.

نامی که این سلول­ها به آن مصطلح شده اند Melligen cells است و هم­چون سلول­های بتا در افراد سالم، نقش کاهنده­ی قند خون را برعهده خواهند گرفت.

پیاده سازی این روش آزمایشگاهی می تواند تا چند سال مبتلایان به دیابت نوع ۱ را از تزریق انسولین بی نیاز سازد.

این روش درمانی در سازمان ثبت اختراعات آمریکا به ثبت رسیده و در مراکز معتبر و مرتبطی در کشورهای فرانسه، سوئیس، بریتانیا، ایرلند، آلمان، اسپانیا، دانمارک، ایتالیا و هلند نیز مورد تحسین  و تایید قرار گرفته است.

ما در گروهی برگزیده از دانشگاه فناوری سیدنی سال گذشته توانستیم با این روش، موش­های مبتلا به دیابت را درمان کنیم اما فرقی که وجود دارد این است که سیستم ایمنی موش­ها مشکلی با سلول­های درمان گر(Melligen cells) نداشتند در حالی­که در انسان این سلول­ها مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می گیرند.

ما در گام دوم این سلول­ها را در محفظه هایی موسوم به encapsulate قرار دادیم تا از آسیب در مقابل سیستم ایمنی بدن در امان بمانند.

برای اجرایی کردن محافظت از سلول­های درمان گر، متخصصان شرکت بیوتکنولوژی PharmaCyte Biotech را به همکاری دعوت کردیم و حاصل این فعالیت مشترک، محصولی  به­نام Cell-in-a-Box  بود.

این محصول می تواند سلول­های Melligen را از حمله­ی سیستم ایمنی بدن انسان در امان نگه دارد تا وظیفه تولید انسولین و عادی سازی میزان قند خون را در بدن فرد بیمار ادامه دهند.

خانم سیمپسون که ریاست تیم تحقیقاتی دانشگاه فناوری را برعهده دارد اظهار داشت:

ما پیش بینی می­کنیم فناوری کپسول محتوی سلول­های  Melligen حملات سیستم ایمنی بدن را تاب آورده و پیوند سلول­های  Melligenرا برای اشخاص مبتلا به دیابت نوع ۱ امکان پذیر سازد.

با این فناوری ما قدمی بزرگ در بی نیاز سازی افراد مبتلا به دیابت از تزریق روزانه ی انسولین برمی­داریم و به دنبال آن عوارض ناتوان کننده­ی این بیماری مانند نارسایی کلیوی، نابینایی و مشکلات قلبی عروقی از سرنوشت بیمار خارج می شوند.

این پروفسور مبتکر استرالیایی تصریح کرد:

فن آوری   Cell-   in-a-Boxمی تواند در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ حداقل به مدت ۲ سال  دوام بیاورد و وظایف طراحی شده خود را انجام دهد.

سیمپسون نوید داد برای بکارگیری این فناوری در بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱، برنامه ریزی هایی انجام شده است که درآینده اجرا خواهد شد.

مدیکال پرس

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا