نقد کاربردی

آوای چوپان دروغگو

تیترهای پر طمطراق دیابت در یک قدمی درمان، به زانو درآمدن سرطان، آلزایمر مداوا می شود، همچون آوای چوپان دروغگو، دیگر کنجکاوی و پیگیری مخاطبین را برنمی انگیزد.

در رژه ها گاهی برای گرم شدن و نظم گرفتن حرکات سربازان، فرمان در جا زدن صادر می شود. در این موقعیت اگر کسی از دور صف آرایی سربازان و حرکات آنان را ببیند، تصور می کند که اجتماعی از سربازان در حال پیشروی هستند در حالی که آنان اصطلاحا «در جا» می زنند.

روال چند دهه ای پژوهش های پرهزینه آمریکایی با هدف تولید مقاله های خنثی و علی السویه، تحقیقات پزشکی را از چشم دنیا انداخته و آن را به یک در جا زدن نمایشی مبدل ساخته است.

تیترهای پر طمطراق دیابت در یک قدمی درمان، به زانو درآمدن سرطان، آلزایمر مداوا می شود، همچون آوای چوپان دروغگو، دیگر کنجکاوی و پیگیری مخاطبین را برنمی انگیزد.

اگر به اسکلت اصلی اقدامات کاربردی پزشکی دقت شود اکثر آنچه که امروز برای درمان به کار گرفته می شود، پزشکی دوران جنگ جهانی دوم به قبل است و فقط صورت و شمایل ابزار قدیمی شکل و ظاهر مدرن به خود گرفته است.

«صبر کنید؛ درمانها در راهند»

کشورهایی که صاحب پژوهش و پزشکی پیشرفته هستند، مدتهاست عطای وزارت بهداشت آمریکا را به لقای آن بخشیده اند.

به طور مثال وزارت بهداشت ژاپن، در اقدامی تجدیدنظر طلبانه، نوآوری های درمانی اخیر خود را از صافی مقررات FDA آمریکا عبور نمی دهد و دیگر حاضر نیست دانشمندان و پژوهشگران خود را در رژه نمایشی آنان شرکت دهد. ژاپنی های ثروتمند و قدرتمند، دلزده از کارناوال نمایشی «صبر کنید؛ درمانها در راهند» مدتی است راه خود را از راه تاجرین درد و بیماری در امریکا جدا کرده اند.

وزارت بهداشت ژاپن، با ترویج خودباوری در میان پژوهشگران کشورش و حمایت همه جانبه از آنان، موجب شکوفایی استعدادهای پژوهشی و درمانی دانشمندان ژاپنی می شود.

صاحبین خلاقیت پس از ارائه ایده های در خور حمایت خود، آنچه را که برای تحقق اهداف درمانی نیاز داشته باشند از مراکز حمایتی کشور خود دریافت می کنند.

چندی پیش علی رغم سرزنش ها و برحذر داشتن های وابستگان سیستم بهداشت آمریکا، پروفسور Osamu Honmo از دانشگاه پزشکی Sapporo پس از کارآزمایی های بالینی ژاپنی، مجوز درمانی موسوم به Stemirac را از وزارت بهداشت ژاپن دریافت کرد و مجاز گردید تحت نام شرکت Green Light گزینش بیماران دچار آسیب های نخاعی را آغاز کرده و با روش درمان ابداعی به مداوای آنان بپردازد.

دکتر Takashi Tsuji پزشک دیگری است که با مجوز  وزارت بهداشت ژاپن پس از سه مرحله کارآزمایی بالینی و با مسئولیت شرکت های RIKEN, Organ Technologies and Kyocera آماده می شود تا درمانهای بی سابقه خود را به داوطلبین عرضه کند.

این مطالب عنوان شد تا اشتیاق حمایت شده عرضه درمانهای نوین از سوی وزارت بهداشت برخی کشورها مورد بررسی قرار گیرد.

در این ایام برخی از آپارتاید علمی علیه ایران گلایه می کنند.

چه بسا ایرانیان شگفتی ساز بتوانند این تبعیض ظالمانه را به فرصتی طلایی تبدیل کنند و سیل شفاجویان برای برخورداری از درمانهای نوظهور در شکل توریسم درمانی به بیمارستانها و مراکز درمانی ایران سرازیر شود.

فریبرز روشن فکر/ سردبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا