اخبار پزشکی جهانمسیر سلامت

آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری

انتخاب ویژگی های نوزاد

یک شرکت نوپا در نیوجرسی تحت عنوان «Genomic Prediction» اخیرا اعلام کرده است که علاقمندان می‌توانند با روش IVF ، سالم‌ترین جنین را از میان جنین های آزمایشگاهی برای تولد نوزادی بهتر انتخاب کنند.

لقاح آزمایشگاهی (IVF) شیوه‌ای پزشکی است که در آن سلول تخمک بالغ از زن گرفته می‌شود و با اسپرم مرد در خارج از بدن لقاح می‌یابد.

در ماه اکتبر ۲۰۱۹، این شرکت که در همایش سالانه پزشکان درمانگر ناباروری در فیلادلفیا با استقرار غرفه حضور یافته بود، پرچمی تبلیغاتی با این مضمون در معرض دید بازدید کنندگان قرار داد:

او (نوزاد) باید وارث شباهت های دلنشین شریک زندگی شما باشد. خطر ابتلا به دیابت ارث شایسته ای نیست.

این شرکت با اشراف به انتظارات زوجهای آرزومند برای فرزند ایده آل، تبلیغات گسترده ای را آغاز کرده است. چه کسی مایل نیست فرزندش بلندقامت، باهوش، جذاب، چشم آبی یا نوزادی بدون هیچ گونه بیماری ژنتیکی باشد؟ قطعا اگر افراد قادر به تعیین ویژگی های دلخواه بودند، بی معطلی برترین و سالم‌ترین جنین را انتخاب می‌کردند.

به تازگی شرکت Genomic Prediction با شعارهایی که مورد انتقاد بسیاری از متخصصین ژنتیک قرار گرفته است، قصد جلب توجه زوجهای هدف را دارد.

Genomic Prediction

+۱۹۷۳۵۲۹۴۲۲۳

contact@genomicprediction.com

۶۷۵ US Highway One,

North Brunswick, NJ 08902

این شرکت مدعی آزمایش موثری موسوم به «آزمایش انتخاب نوزاد» (baby-picking test) است. آنها ادعا دارند با اندازه گیری‌ها و محاسبات مرتبط روی DNA، ابتلا یا عدم گرفتاری به یکی از ۱۱ بیماری شایع را در جنین‌های بارور شده  به روشIVF پیش بینی خواهند کرد.

آنها عنوان کردند به دنبال ثبت نام انجام شده از سوی یک زوج، به زودی یک مطالعه موردی را انجام خواهند داد.

این شرکت در کارت‌هایی میزان درصد ابتلای هر جنین به بیماری‌هایی نظیر دیابت، سکته قلبی و پنج نوع سرطان را نشان خواهد داد و به والدین مشاوره هایی ارائه می کند تا بتوانند بهترین جنین را برای تولد نوزاد انتخاب کنند.

آنها عنوان می کنند در آزمایش خود می توانند علاوه بر موارد گفته شده تشخیص دهند که جنین مورد نظر جزو آن دو درصد افراد کوتاه قد خواهد بود یا اینکه در شمار دو درصد افراد باهوش قرار خواهد گرفت.

برخی منتقدین ادعاهای این شرکت را رد می کنند و اظهار می دارند علم ژنتیک و باروری در این مقطع زمانی قادر به چنین پیش بینی های دقیقی نیست و دهه ها طول خواهد کشید تا معلوم شود اطلاعاتی که یک زوج درباره نوزاد خود از این شرکت دریافت کرده، درست بوده یا صرفا ادعاهایی بدون پشتوانه علمی و نادرست مطرح شده است.

“ناتان ترف”Nathan Treff  یکی از بنیانگذاران شرکت یاد شده و یک متخصص آزمایش گفت: حتی زوج‌هایی که قابلیت باروری دارند نیز می‌توانند از خدمات ما برخوردار شده و با انجام لقاح مصنوعی، بهترین فرزند را برای خود انتخاب کنند.

این شرکت اعلام کرد  IVF شامل ۷ هفته عکسبرداری از DNA و اعمال دو اقدام تخصصی پزشکی (یکی برای جمع آوری تخمک و دیگری برای کاشت جنین) است و به طور معمول حدود ۱۵۰۰۰ دلار هزینه در بر دارد. البته هزینه آزمایشات شرکت برای بررسی جنین ها نیز ۱۰۰۰ دلار است که به هزینه قبلی اضافه می شود، به علاوه ۴۰۰ دلار هم در ازای هر جنین به ثمر رسیده، دریافت خواهد شد.

سانتیاگو مونه Santiago Munne ، یک متخصص آزمایش جنین می گوید: در مورد آزمایشات بررسی جنین برای داشتن فرزندی بهتر باید واقع بینانه با موضوع روبرو شد. برخورداری یک جنین از تمام ویژگی های ایده آل به طور همزمان امکان پذیر نیست.در یک چرخه IVF ، شما به طور متوسط ​​شش جنین تولید می کنید. با توجه به این محدودیت، نمی توان تمام ویژگی های مورد انتظار را به طور اتفاقی در یکی از شش جنین مجتمع دید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا