نقد کاربردی

توریسم درمانی جایگزینی مناسب برای چاه های نفت

طبق پیش بینی موسسه مطالعاتی Big Market Research تا سال ۲۰۲۰ سهم گردشگری سلامت ( توریسم درمانی) در جهان سالیانه به ۱۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید و این رقم معمولا بخاطر تفاوت سطح هزینه های درمانی کشورها با یکدیگر است. بطور مثال هزینه های درمانی کشور پر طرفدار هند ۹۰ درصد از کشور امریکا پایین تر است البته در این میان کشورهایی هم هستند که بخاطر خدمات درمانی ویژه به محبوبیت رسیده اند و درآمدهای سرشار کسب می کنند. در این گونه کشورها خدماتی ارائه می شود که انجام مخفیانه یا آشکار آن در کشور مبداء ممکن است با مجازات قانونی مواجه گردد. بطور مثال در کشور آلمان اهدای تخمک یک اقدام غیرقانونی است یا کلیه افرادی که در راستای انجام پذیرفتن اقدام رحم اجاره‌ای همکاری داشته باشند ممکن است با مجازاتی تا سه سال زندان روبرو شوند.

وزارت بهداشت برزیل آنقدر سطح خدمات درمانی در کشور خود را ارتقا داد که سازمان بهداشت جهانی (WHO) کشور برزیل را از بهترین کشورهای ارائه دهنده خدمات درمانی در امریکای لاتین برشمرد و عنوان کرد که شماری از مشهورترین جراحان جهان در برزیل به درمان بیماران اهتمام دارند.

وزارت بهداشت مالزی دو سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به صورت پیاپی جایزه اول بهترین مقصد گردشگری را از آن کشور خود ساخت.

وزارت بهداشت ترکیه زمان انتظار برای خدمات مورد نظر توریست را به صفر رسانید و ترکیه را در زمره محبوب ترین کشورهای عرضه کننده خدمات درمانی قرار داد.

وزارت بهداشت کره جنوبی با حاکم کردن بیمه های درمانی جذاب مانند بیمه آسیب های ناشی از خطای پزشکی، بیمه مرگ بیمار و موارد احتمالی دیگر، اطمینان خاطر توریست ها را به دست آورد و کره جنوبی جزو پر مراجع ترین مقاصد گردشگری درمانی قرار گرفت.

وزارت بهداشت کشورهایی مانند مکزیک، تایوان، لتونی و سنگاپور هر کدام با ایجاد جاذبه هایی به خصوص و منحصر بفرد باعث رونق توریسم درمانی در کشورهایشان شدند . در این بازار پر رونق، وزارت بهداشت کشور ما می تواند با همکاری وزارت امور خارجه ایران، با الگو قرار دادن این گونه ابتکار عمل ها و خدمات عمیق و ماندگار، وزارت نفت جدیدی شوند که نتوان به این آسانی تحریم کرد و کشور را با چالش های دردسر آفرین مواجه ساخت. هر وزارتخانه ایرانی می تواند خود را با همتاهای موفق خارجی مقایسه کرده و با رفع کاستی ها، وزارت نفت را از نقش قبله اقتصادی بودن برای کشور خارج سازد.

نویسنده: کبری حسینی

مدیر مسئول ماهنامه آفتاب سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا