مسیر سلامت

زیباسازی های آماری و واقعیت های هولناک

به گزارش آفتاب سلامت برخی رویدادهای های تاریخی، درس های بزرگی برای تجربه اندوزی هستند. 

یکی از این درس های تاریخی جنگ شرم آور تریاک است.

در این رویداد بهت انگیز، وقتی اروپا متوجه دست برتر چین در تجارت و بازرگانی شد، طی اقداماتی بیست ساله از ۱۸۴۰ تا ۱۸۶۰ که در تاریخ به جنگ تریاک شهرت یافته است، نیروی فعال کشور چین را به شکلی اجباری، طی قرارداد مکتوبی به نام  نانکینگ Nanking به طور رسمی و علنی، به مصرف مواد مخدر واداشت.

توزیع رایگان مواد مخدر به چین

اروپا نتوانسته بود در رقابت سالم اقتصادی، چین را مقهور خود سازد؛ به همین خاطر نسل فعال در جامعه چین را اسیر اعتیاد و مواد مخدر کردند.

انگلیس مزارع مفید و سودمند کشور هند را نابود کرد. زمینهای حاصلخیز این مستعمره فقیر را به کشت خشخاش اختصاص داد و سپس تریاک به دست آمده از خشخاش را به چین منتقل کرد.

انگلیس و فرانسه، تریاک و لوازم مصرف آن را به طور رایگان در میان چینی ها توزیع و زائدات آن را تحت عنوان “سوخته” از مصرف کنندگان خریداری می کردند. وقتی مقامات چینی در برابر این سیاست پلید مقاومت کردند، انگلیس و فرانسه به نیروی برتر نظامی متوسل شدند و قوای نظامی چین را در جنگی نابرابرشکست داده و دولت مغلوب را به زور اسلحه مجبور کردند تا با امضای پیمان ننگین نانکینگ ، واردات و مصرف تریاک را از سوی ملت خود متعهد شوند.

رویدادی طبیعی یا برنامه ای از پیش آماده

زیباسازی های آماری، واقعیت های اجتماعی را تغییر نخواهند داد. آنچه که در جامعه امروز ایران به روشنی محسوس است افزایش مصرف مخدر و دخانیات در نسل جوان و فعال جامعه است که برخی ساده انگاران آن را رویدادی طبیعی و  تصادفی می دانند. حال اینکه نگاه اجنبی ها به سطح توانایی و استعداد ایرانیان دوخته شده است و سلامت نسل فعال و جوان را هدف گرفته اند.

معتاد شوید تا عقب بمانید

ما در دنیایی زندگی می کنیم که برای متوقف کردن رشد و شکوفایی یک ملت حاضر اند در انظار بین المللی قرارداد “معتاد شوید تا عقب بمانید” امضا کنند.

اینک نباید افزایش مصرف انواع مخدر و دخانیات در کشور را مشکل کم اهمیتی جلوه داد و یا ان را در آمارها از چشم یکدیگر پنهان کرد. علاج این درد خانواده برانداز و جامعه سوز در آگاهی رسانی و تشکیل کمپین ها و جلب و جذب حمایت های خصوصی و دولتی برای ریشه کن کردن انواع اعتیاد در کشور است.

نویسنده: دکتر سید روح الله حسینی

رییس هیئت مدیره هلدینگ دارویی یاسین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا