اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامتنوآوری های پزشکی

بازتولید و آزمایش عصاره ضد سرطان هالیکوندرین

به گزارش آفتاب سلامت دانشمندان هاروارد موفق شدند یک عامل ضد سرطان قوی را که طی سی سال گذشته غیرقابل تکثیر به نظر می رسید، شبیه سازی و مقدار مورد نیاز تولید کنند تا سرانجام امکان آزمایش این مولکول ضد سرطان بر روی انسان امکان پذیر شود.

پیشرفت چشمگیر در تولید مولکول ضدسرطان به محققان اجازه داد آن را در آزمایشات بالینی بر انسان بیازمایند.

Yoshito Kishi از دانشمندان دانشگاه هاروارد و سرپرست تیم سازنده این مولکول عنوان کرد:

۳۳ سال پیش پژوهشگران ژاپنی از یک نوع اسفنج دریایی موسوم به Halichondrin ترکیبی ضد سرطان استخراج کردند که در آزمایشگاه مهارت بازتولید آن وجود نداشت.

به طور خاص، مولکول E7130 دارای ۳۱ محور کروی بود و بازتولیدگر را با ۴ میلیارد راه ممکن برای شبیه سازی مواجه میکرد که درصورت پیگیری یکی از آنها سنتز میتوانست اشتباه باشد.

سه دهه پیش آزمایش مولکول E7130 بر روی حیوانات، موفقیت های فوق العاده ای در مداوای سرطان نشان داده بود اما ناکامی در بازتولید آزمایشگاهی مولکول E7130 دانشمندان مرتبط با این پروژه را مایوس ساخته بود چون محققان برای بررسی خواص دارویی و رفتار بیولوژیکی و نیز اثرات ضد سرطانی آن، نیاز به مقدار بیشتری از آن داشتند.

در حال حاضر، پروفسور کیشی و همکارانش موانع قبلی را از سر راه برداشته و مولکول E7130 را در مقیاسی بیشتر از ۱۰ گرم با خلوص بالاتر از ۹۹٫۸ درصد بدست آورده اند.

در حال حاضر آزمایش بالینی این مولکول در فاز ۱ در ژاپن در حال انجام است که ایمنی و کارایی E7130 را در انسان بررسی می‌کند. پژوهشگران امیدوار هستند به زودی آزمایش بالینی فاز ۲ در ایالات متحده آغاز شود.

این تیم نشان داد که E7130 می تواند سلول های اندوتلیال مثبت را در سلول ها افزایش دهد و فیبروبلاست های مرتبط با سرطان را که مولکول های محیط میکروسکوپی تومور هستند و ممکن است در پروسه انتقال به وضعیت بدخیمی ها دخیل باشند، کاهش دهد.

در این پروژه مشترک شرکت Eisai و دانشگاه هاروارد همکاری های اثر گذاری داشتند که موجبات این موفقیت را فراهم آورده است.

همکاری بین دانشمندان Eisai و هاروارد، نمونه ای از ارتباط مثبت صنعت و دانشگاه است که با سرعت بخشیدن به تحقیقات علمی، احتمال گره گشایی از مشکلات درمانی را افزایش داده است.

نکته قابل توجه دیگر در این مطالعه علمی، جسارت وزارت بهداشت ژاپن در کارآزمایی بالینی با استفاده از مولکول E7130 است که بر روی بیماران سرطانی ژاپنی آزموده می شود.

در طول دو سال گذشته این چندمین بار است که ژاپن بی اعتنا به مجوزهای متعارف آمریکا و اروپا، داروهایی نوآورانه را بر بیماران داوطلب می آزماید. این اقدام ژاپن از سوی وزارت بهداشت کشورهای دیگری نیز دیده می شود که نشان دهنده سرخوردگی متولیان درمانی از تجارت کورکورانه کارتل های دارو و تجهیزات پزشکی است که ظاهرا میلی به ریشه کن سازی بیماری های مردم دردمند ندارند.

این مطالعه جدید در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا