اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

آغاز جنگ لیزری علیه سرطان

به گزارش آفتاب سلامت براساس مطالعه دانشمندان دانشگاه آرکانساس Arkansas که در مجله پزشکی journal Nature Communications انتشار یافته، دستگاهی مبتنی بر شلیک پرتوهای لیزری به سلول های سرطانی در دانشگاه  آرکانساس توسعه داده شده که می ‌تواند با تمیز سلول های بیمار از سلول های سالم، با لیزر یاخته های آلوده را از بین ببرد.

طبق گزارش منتشر شده، روش مداوای جدید، انقلابی در درمان بیماری‌های سرطانی ایجاد خواهد کرد، زیرا که این دستگاه لیزر می ‌تواند سلول‌های سرطانی را کشف و پیش از مهاجرت به سایر مناطق بدن و تبدیل شدن به توده‌های بدخیم، آنها را از بین ببرد. این دستگاه اشعه لیزر را به طور هدفمند صرفا به سلول های سرطانی می تاباند.

ولادیمیر زاهاروف Vladimir Zharov ، نویسنده این گزارش، گفت: «در مطالعه ما لیزر توانست تحولی شگفت در تشخیص و درمان سرطان ایجاد کند. آزمایش‌های اولیه بسیار امیدوارکننده هستند و طی آن ۹۶ درصد سلول‌های سرطانی یک بیمار از بین رفت.»

دانشمندانی که این پروژه تحقیقاتی را پیش می‌برند گفته‌اند که این فناوری جدید می‌تواند از مجموع ۲۸ نوع سلول‌ سرطانی، ۲۷ نوع آنها را تشخیص دهد.

دستگاه یاد شده طبق اظهارات اعضای تیم، بطور مداوم در حال تغییر و بهینه سازی است تا به شرایط ایده ال تری ارتقا یابد. آنها عنوان کرده اند که این فن آوری قاتل سرطان و در عین حال بی ضرر است.

سلول های توموری که از طریق جریان خون به بخش های دیگر بدن بیمار مسافرت می کنند، با چشمهای تیزبین دستگاه شناسایی شده و با شلیک پرتو لیزر، این شیاطین کوچک متاستاز هدف قرار گرفته و کشته می شوند.

مجله Science Transmission Medicine نیز گزارش این تیم پژوهشی را پوشش داده است. طبق اظهار نظر محققین، حساسیت فن آوری جدید، حدود ۱۰۰۰ برابر بیشتر و بهتر از تکنولوژی های جاری است.

این ابداع بی سابقه می تواند پزشکان را به ابزاری بی ضرر، غیر تهاجمی و کاربردی برای شکار و از بین بردن سلول های سرطانی بیماران مسلح سازد.  ولادیمیر زاهاروف، مدیر مرکز نانومواد دانشگاه آرکانزاس، که این تحقیق را رهبری میکرد، گفت: “این فناوری میتواند مانع پیشرفت متاستاز شود و همه گیر شدن آن در بدن بیمار را متوقف سازد”

گسترش سرطان یا متاستاز، یکی از دلایل عمده مرگ میلیونها بیمار در جهان است. سرطان زمانی گسترش می یابد که سلول های آلوده از طریق جریان خون و سیستم لنفاوی در مناطق جدید بدن پخش می شوند و تومورهای ثانویه را تشکیل می دهند.

کشتن این سلول های قاتل در جریان خون، قبل از اینکه فرصتی برای مهاجرت و استقرار در منطقه جدید پیدا کنند، در واقع پروسه درمان و پیشگیری از متاستاز را رقم خواهد زد و به نجات جان بیماران بسیاری کمک خواهد کرد.

زاهاروف و تیم او امیدوار هستند دستگاه ضد سرطان در نسخه های در دست تکمیل از توان و قدرت بیشتری برخوردار گردد تا کارآزمایی های بالینی و درمانی خود را آغاز کنند.

زاهاروف بیش از یک دهه ، ایده این تکنولوژی را پرورانده و در تلاش تکمیل و توسعه آن بود. او می گوید کارآیی دستگاه بر حیوانات آزمایش شده و ایمنی آن به اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نشان داده شده است، طبق اظهارات او این دستگاه اولین فن آوری تشخیص غیر تهاجمی CTC سرطان است که در انسان به کار گرفته می شود.

پیش از این حداقل یکصد دستگاه دیگر با هدف نظارت بر CTC پیشنهاد شده است. این سیستم ها معمولا شامل جمع آوری خون از یک ورید و تجزیه و تحلیل آن خارج از بدن است. تنها یکی از دهها دستگاه توانسته است تاییدیه FDA را دریافت دارد.

این دستگاه که به اندازه یک اجاق است، تحت عنوان CellSearch، نمونه های کوچکی از خون بیمار را مدیریت می کند و تنها یک تصویر لحظه ای از CTC هایی که در کل جریان خون موجود هستند، فراهم می سازد. اما کیفیت فن آوری مذکور نتوانست چندان مورد اقبال واقع شود تا در پروسه مراقبت های سرطان به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد.

پیش از این محققان دانشگاه میشیگان نیز در ماه آوریل ۲۰۱۹ اعلام کردند در زمینه مدیریت بر سلول های سرطانی پیشرفت کرده اند.

دستگاه آنها مقداری از خون را از بدن خارج می کند و سپس خون خارج شده را از آلودگی سرطانی  پاک کرده و دوباره به بدن می فرستد. با این حال، طی مطالعه آنها در سگها، ظرفیت دستگاه طوری بود که فقط دو قاشق غذاخوری از خون حیوان را در طول دو تا سه ساعت فرآوری کرد. اما دستگاه زاهاروف بدون اینکه خون از بدن خارج شود می تواند یک لیتر خون را در رکورد زمانی یک ساعت مورد بررسی دقیق قرار دهد. تیم آرکانساس در تلاش است دستگاه خود را به وسیله ای پوشیدنی در حد ساعت معروف اپل واتچ کوچک کند تا بیمار بتواند به راحتی هر چه تمام تر از آن استفاده کند.

آنها امیدوارند با توسعه بیشتر، این ابزار فیلتر خون بتواند برای تشخیص و درمان سرطان متاستاتیک در انسان استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا