اخبار پزشکی جهانسلول های بنیادی و مهندسی ژنتیکمسیر سلامتنوآوری های پزشکی

عامل جوانی در موش ها عامل هیجان در دانشمندان

به گزارش آفتاب سلامت سال گذشته پروفسور دیوید سینکلر David Sinclair از استادان دانشگاه هاروارد بر نقش nicotinamide adenine dinucleotide در بازگشت جوانی و افزایش طول عمر طی مطالعه ای دامنه دار تاکید کرده بود.

اخیرا دکتر Shin-ichiro Imai، استاد زیست شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و نویسنده ارشد مطالعه ای تازه در بیانیه ای اظهار داشت:

«ما مسیر کاملا جدیدی را به سوی پیری سالم پیدا کرده ایم.»

او گفت: «ما از پیشرفت چشمگیر موش های پیری که از موش های جوان eNAMPT دریافت کرده بودند، شگفت زده شدیم.»

«تصور ما این است که eNAMPT نقش تثبیت کننده ای در حفظ nicotinamide adenine dinucleotide و به دنبال آن حفظ کیفیت زیستی دارد»

«موش های پیر تحت آزمایش ما هیچ گونه اصلاح ژنتیکی نشدند و صرفا eNAMPT دریافت کردند، به دنبال چنین تغذیه ای رفتارهای زیستی آنها، الگوهای خواب و ظاهر فیزیکی شان- مانند موهای ضخیم تر و شفاف تر – شبیه موش های جوان شده است.»

بدن موش های پیر پس از دریافت eNAMPT در تولید انسولین بهتر عمل کردند، وضعیت بینایی آنان بهبود نشان داد، کیفیت خوابشان بهتر شد و آنها می توانستند در آزمون های ورزشی بیشتر شرکت کنند. هنگامی که آزمایشات حافظه روی آنها انجام شد، پاسخهای شناختی بهتری نشان دادند.

با این حال، دکتر Imai هشدار داد هنوز مشخص نیست که آیا دادن eNAMPT به انسان همان اثر را داشته باشد.

محققان دریافتند طول عمر موش‌های مسن از زمانی که یک پروتئین به نام “eNAMPT” از خون موش‌های جوان به آنها منتقل می‌شود، افزایش می یابد.

این مطالعه نشان می‌دهد زمانی که موش‌های مسن‌تر با پروتئین یاد شده از خون موش‌های جوان‌تر تغذیه می‌شوند، طولانی‌تر زندگی می‌کنند و ویژگی‌های دوران جوانی را از خود نشان می‌دهند.

این تحقیق بر روی یک ترکیب به نام «نیکوتین‌آمید آدنین دیونوکلئوتید»(NAD) متمرکز بود که طی چند سال گذشته توجه بسیاری از پژوهش‌های ضد پیری را به خود اختصاص داده است.

دانشمندان کشف کرده‌اند که “NAD” برای سوخت و ساز سالم انرژی ضروری است و مقدار آن با افزایش سن در تمامی بافت‌های بدن به طور سیستماتیک کاهش می‌یابد.

«شینی‌چیرو ایمای» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما فکر می‌کنیم که بدن دارای سیستم‌های بی‌شماری برای حفظ سطح مناسب NAD است، زیرا این امری بسیار مهم است. مطالعه ما و دیگران نشان می‌دهد که این ماده در طول عمر و تندرستی ما نقش مهمی ایفا می‌کند. از آنجایی که می‌دانیم NAD چه در کرم‌ها، مگس‌های میوه، موش‌ها و چه در انسان به طور اجتناب ناپذیر با افزایش سن کاهش می‌یابد، بسیاری از محققان به پیدا کردن راه‌هایی برای تثبیت سطح بالای NAD همزمان با افزایش سن علاقمند هستند.

تحقیق جدید بر روی یک پروتئین به نام “eNAMPT” که در خون جریان دارد و نقش اساسی در بیولوژیک NAD را بازی می‌کند، متمرکز شده است. در حالیکه برخی مطالعات قبلی نشان داده بود که انتقال خون مستقیم از موش‌های جوان به موش‌های مسن می‌تواند خواص جوانی را انتقال دهند، اما مشخص نبود که دقیقاً چه مکانیسمی می‌تواند این همبستگی عجیب را پایه‌ریزی کند.

مطالعه جدید نشان داده که گردش “eNAMPT” ممکن است پاسخ این پرسش باشد.

هرچه “eNAMPT” بیشتری در جریان خون  حیوان یافت شود، موجود بیشتر زندگی می‌کند و این نشان می‌دهد که ممکن است این پروتئین زیست‌نشانگر مفید پیری در مطالعات آینده باشد.

البته همه اقدامات احتیاطی برای چنین پژوهش‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرد و این آزمایش تاکنون تنها روی حیوانات انجام و نتایج آن بررسی و تأیید شده است. این در حالی است که “eNAMPT” در خون انسان نیز یافت می‌شود، البته راه زیادی تا انجام آزمایش روی انسان باقی مانده است.

مقدار افزایش سطح NAD برای بهبود وضعیت سلامتی افراد مسن نامعلوم مانده است. به عنوان مثال، ویتامین B3 یا نیاسین به عنوان یک پیش‌ماده NAD شناخته می‌شوند، اما وجود آن در سطوح بالا در بدن منجر به عوارض جانبی ناخواسته می گردد.

مرحله بعدی برای این تحقیق این است که آیا مصرف مکمل “eNAMPT” یک راه امن برای افزایش سطح “NAD” در افراد مسن است یا خیر؟

این تحقیق در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا