تفسیر سلامتنوآوری های پزشکی

ترمیم چند ثانیه ای زخم های مهلک با چسب چینی

چسبی مایع که تحت اشعه UV به بافت زنده بدن تبدیل می شود

به گزارش آفتاب سلامت محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ چین Zhejiang University School of Medicine واقع در شهر هانگژو، Hangzhou تحت سرپرستی پروفسور Hongwei Ouyang متخصص ارشد جراحی، چسبی زیستی ابداع کردند که می تواند ظرف مدت چند ثانیه، جراحت های شدید و مرگبار را بهبود بخشد. چسب زیستی یاد شده شامل آب، ژلاتین و ترکیبی از مواد شیمیایی است که به بافت آسیب دیده در ناحیه جراحت تزریق می شود سپس با تاباندن اشعه UV (نور ماوراء بنفش) به ترکیب مذکور، جراحت ظرف چند ثانیه بهبود می یابد.

پروفسور Hongwei Ouyang اظهار داشت در حال حاضر ما آزمایشات موفقیت آمیز خود را بر روی جراحت خوک ها انجام داده ایم و ویدئوی آن در وبگاه دانشگاه ژجیانگ در دسترس علاقمندان گذاشته شده است. این چسب زیستی می تواند زخمهای مهلک را در اندام های حیاتی همچون قلب و کبد ظرف چند ثانیه بهبود بخشد. ما خوک های مصدوم را معالجه کردیم و چسب زیستی با خاصیت لاستیک مانند خود تا حد “بافت همبند” ناحیه زخم را ترمیم کرد.

این چسب زیستی می‌تواند در موقعیتی که دسترسی به پزشک وجود ندارد برای توقف خونریزی بیمار کاربرد داشته باشد. موارد اضطراری مانند بند آوردن خونریزی های شدید  در عمل جراحی قلب یا کبد، تصادفات جاده ای، اتفاقات سهوی ، نزاع های منجر به مصدومیت شدید و موارد منجر به جراحت می تواند در زمره کاربردهای این ماده ترکیبی باشد.

در ویدئوی وبگاه دانشگاه ژجیانگ، ابتدا کبد در حال خونریزی یک خوک به نمایش گذاشته می شود. سپس چسب زیستی به ناحیه آسیب دیده تزریق شده و بلافاصله اشعه فرابنفش به ترکیب تزریقی می تابانند و مواد شیمیایی چسب زیستی ظرف چند ثانیه فعال گردیده و نهایتا به بند آمدن خون و ترمیم زخم منجر می‌شود.

این چسب با قابلیت ترمیم زخم در بافت‌های مرطوب نیاز به بخیه کردن را از بین می برد و به همین خاطر می تواند مصدومیت ها را با سرعت التیام داده و زمان بهبودی مصدوم را به مدت زمانی اندک تقلیل دهد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ در توصیف ماهیت این چسب زیستی، کارکرد آن را همانند “بافت همبند” معرفی کرده اند. بافت همبند همان بافت پیوندی است که از جمله وظایف آن حفاظت و پشتیبانی از بافت‌های دیگر است. بافت همبند علاوه بر حفاظت و پشتیبانی از بافت‌های دیگر، باعث ارتباط ساختارهای بدن نیز می‌گردد.

در ویدئوی مستند آزمایش یاد شده، چسب زیستی توانست حفره‌ای به اندازه‌ی ۶ میلی‌متر را در بافت آسیب دیده کبد خوک در رکورد زمانی ۲۰ ثانیه ترمیم کند.

پروفسور Ouyang اظهار داشت: “خونریزی غیر قابل کنترل یک تهدید بزرگ در جراحت های وسیع است.”

“مواد مهار کننده موجود برای جلوگیری از خونریزی، به علت چسبندگی ضعیف در بافت های مرطوب و حرکتی، اثر قابل قبولی بر خونریزی پس از زخم های شریانی مانند قلب تروماتیک ندارد.”

محققان چینی می گویند در آزمایش های خود توانسته اند خونریزی های شدید از زخم های قلب و کبد خوکها را طوری مداوا کنند که هیچ عارضه ناخواسته ای بعد از درمان روی ندهد و خوکها زنده بمانند.

پروفسور Ouyang گفت: “ما خوک ها را انتخاب کردیم، زیرا اعضای بدن آنها به انسان شباهت بسیار زیادی دارد.”

او اضافه کرد: “چسب ابداعی ما به راحتی و در هر شرایطی قابل اعمال است و می تواند هر گونه خونریزی جدی را که محصولات پزشکی فعلی نمی توانند متوقف سازند، مداوا کند.”

او ادامه داد: “این اولین بار است که چسبی زیستی توانست خونریزی با فشار بالا از جراحت جدی قلب با سوراخی به قطر mm6 را با کیفیتی قابل قبول متوقف سازد.”

این پروفسور جراحی نوید داد: “گام بعدی ما این است که آزمایش بر حیوانات را پس از مطالعات کافی به پایان رسانده و  کارآزمایی بالینی بر انسان را آغاز کنیم.”

نتایج این پژوهش شگفت آور و بی سابقه در مجله “Nature Communications” انتشار یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا