اخبار پزشکی جهانمسیر سلامتنوآوری های پزشکی

کشفی بی سابقه در راستای مداوای سختی رگ‌ها

به گزارش آفتاب سلامت پژوهشگران دو دانشگاه کالج کینگ لندن و دانشگاه کمبریج در تحقیقی مشترک، ساز و کار سخت شدن رگ‌ها را آشکار کرده و آنتی بیوتیکی متداول را به عنوان یک عامل درمانی موثر در مداوای این عارضه شناسایی کردند.

دانشمندان با استفاده از روش تصویر برداری طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی هسته‌ای nuclear magnetic resonance spectroscopy دریافتند مولکولی با عنوان PAR عامل اصلی تجمع رسوبات درون رگ‌ها و سخت شدن آن‌ها است، هنگامی که یک سلول می‌میرد، این مولکول ساخته می‌شود و به محض آزاد شدن در بدن شروع به جمع‌آوری یون‌های کلسیم می‌کند تا اینکه یون‌ها به شکل کریستال درآمده و به دیواره رگ‌ها می‌چسبند.

محققین عنوان کردند با توجه به مفید بودن کلسیفیکاسیون برای تکامل استخوانها، نتایج آزمایشات حیوانی نشان داده است، مسدود سازی PAR تاثیر نامطلوبی بر شکل گیری و استحکام استخوان ها نداشته باشد.

اعضای تیم تحقیق موفق شدند با استفاده از آنتی بیوتیک مینوسایکلین Minocycline در بدن جانوران فرایند مخرب کلسیفیکاسیون بیمارگونه را متوقف کرده و در نهایت مانع تولید مولکول PAR و رسوب کلسیم در دیواره رگ ها شوند. کلسیفیکاسیون بیمارگونه در مناطقی همچون عروق، غضروف‌ها، پستان و دریچه‌های قلبی دیده می شود.

آنتی بیوتیک مینوسایکلین از خانواده تتراسایکلین است که برای درمان تعدادی از عفونت های باکتریایی مانند پنومونی استفاده می شود. این آنتی بیوتیک در سال ۱۹۶۱ اختراع شد و از سال  ۱۹۷۱ درمان و استفاده تجاری از آن آغاز شده است.

بر حسب گزارش انتشار یافته، مقدار مینوسایکلین به کار برده شده برای جلوگیری از تولید مولکول PAR و رسوب کلسیم در بدن حیوانات ۵۰ میلی‌گرم در کیلوگرم است که این میزان برای انسان غیرقابل تجویز بوده و در حال حاضر نمی‌توان روش مذکور را برای درمان عارضه سختی رگ ها در انسان استفاده کرد.

این تیم امیدوار است از طریق مسدود کردن کلسیفیکاسیون مهارکننده پاراستاتیک از راهی دیگر مانع سخت شدن شریان در انسان شوند و حداکثر در ۲ سال آینده آزمایشات انسانی را آغاز کنند.

کلسیفیکاسیون برای سلامتی استخوان ها ضروری است، اما وقتی که در شریان ها اتفاق می افتد، می تواند سلامتی را دچار مخاطره سازد و جریان خون رسانی به بافت ها و اندام ها را مختل نماید و خطر بیماری قلبی عروقی مانند فشار خون بالا ، حمله قلبی را افزایش دهد .همچنین می تواند خطر ابتلا به زوال عقل و سایر بیماری های مرتبط با سن را افزایش دهد.

رسوب لیپید و کلسترول کم‌چگال بر روی دیواره داخلی رگ ها، سختی رگ ها و عوارضی همچون آترواسکلروز را به دنبال داشته که یکی از دلائل عمده آمار مرگ در جوامع انسانی است.

ملیندا جی دوئر Melinda J. Duer ، استاد گروه شیمی در دانشگاه کمبریج و کاترین ام شاناهان  Catherine M. Shanahan از محققین ارشد این مطالعه، بیش از ۱۰ سال است که کلسیفیکاسیون شریان را بررسی می کنند.

ملیندا جی دوئر اظهار داشت:

«تا امروز نمی دانستیم که چه عاملی این پدیده را کنترل می کند و به همین خاطر نمی دانستیم چگونه با آن برخورد کنیم.»

ملیندا جی دوئر در تکمیل توضیحات همکار خود عنوان داشت بر اساس تحقیقات قبلی می دانستیم که PAR تعمیرات DNA درون سلول ها را انجام می دهد و همچنین به پروسه تولید بافت استخوانی کمک می کند. با توجه به این ویژگی تلاش کردیم رد پای آن را در کلسیفیکاسیون بیمارگونه شریانی مورد بررسی قرار دهیم و در کمال حیرت متوجه شدیم که PAR عامل اصلی سختی رگ هاست. ما هرگز پیش بینی نمی کردیم که این عارضه توسط PAR ایجاد شود. با پیدا شدن عامل بروز بیماری، تیم به دنبال راهی بود که جلوی بروز آن را بگیرد و ما با آزمودن آنتی بیوتیک Minocycline سخت شدن شریان در موش صحرایی را مداوا کردیم.

گزارش کامل این پژوهش جدید در مجله Cell Reports منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا