مسیر سلامتمطالب ویژهگفت و گو

هیولای خودساخته انسان و فرصتی برای رهایی

شرکت داروسازی کوثر با همراه کردن برخی مراکز معتبر، کمپین «سفیر ترک ‏‏سیگار» را برگزار کرد.‏
‏در ‏این رویداد که با محوریت آگاهی بخشی در خصوص راهکارهای ترک سیگار و با ‏هدف دارو ‏درمانی شخصی سازی شده اجرا شد، دانشگاه علوم پزشکی ‏البرز و واحد ‏توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید رجایی شرکت داروسازی کوثر را همراهی ‏کردند.‏
روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه و در هفته ملی مبارزه با مواد مخدر، این اقدام خیرخواهانه ‏انجام شد.‏ کمپین یاد شده در سه سطح ‏به اجرا درآمد که شامل گفتگوی مستقیم با مردم از ‏سوی سفیران ترک سیگار، ارائه ‏مشاوره دارو درمانی تخصصی و ‏شخصی‌سازی‌شده و ‏برگزاری کارگاه آموزشی خود مراقبتی ویژه همراهان بیماران ‏سیگاری بستری در ‏مرکز قلب بود.‏ شایان ذکر است این برنامه هم‌زمان با اجرای طرح ملی پایش فشارخون برگزار ‏می‌شد.
آفتاب سلامت در ارتباط با برگزاری کمپین «سفیر ترک سیگار» مصاحبه ای با دکتر« میلاد بهروزی» مدیر بازاریابی ‏شرکت داروسازی کوثر انجام داد که در ادامه از شما ‏دعوت می کنیم به پرسش و ‏پاسخ های انجام شده عنایت فرمایید.‏ شایان ذکر است دکتر بهروزی، متولد سال ۱۳۷۲ و فارغ التحصیل دکترای حرفه ای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است و پژوهشگر حوزه دارو درمانی سوء مصرف مواد مخدر و دخانیات می باشد و سابقه فعالیت در حوزه توسعه محصول و بازاریابی دارویی در شرکت هایی نظیر الحاوی، رش پارس و کوثر را نیز در کارنامه دارند.
داروسازی کوثر با درک شرایط تحریم، مجدانه به تولید داروهای با کیفیت در زمینه ی ترک سیگار ‏همت گماشته ‏است. اما آمار سیگاری های کشور هم چنان هم در زنان و هم در مردان رو به فزونی ‏است. آیا امیدی به توقف این ‏روند پیش رونده ی تهدید آمیز وجود دارد؟
عدم شفافیت در ارائه آمار ‏صحیح مصرف‌کنندگان دخانیات

واقعیت این است که دو نوع آمار وجود دارد. آمار وابستگی به سیگار و استعمال آن که متاسفانه روز افزون است. اما ‏خوشبختانه آمار موفقیت در درمان ترک سیگار در مراجعه به پزشکان و مراکز تخصصی نیز بیشتر شده است. البته این را هم ‏باید در نظر گرفت همیشه یکی از مشکلاتی که در زمینه دخانیات و مواد مخدر وجود دارد عدم شفافیت در ارائه آمار ‏صحیح مصرف‌کنندگان و شاید عدم پایش دقیق این جامعه باشد اما نکاتی در آمارهای موجود دیده می شود که بعضا بسیار ‏حائز اهمیت است. به عنوان مثال طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۲۸ درصد جمعیت مردان و ۱۰ درصد جمعیت زنان ‏ایرانی سیگاری هستند این در حالی است که ۷۰ درصد این جمعیت، سنی کمتر از ۴۰ سال دارند و نیروی کار و سرمایه ‏اصلی کشور به حساب می آیند.

الکل سومین عامل اعتیاد در ایران

در ایران سالانه ۶۵ هزار نفر بر اثر مصرف زیاد سیگار جان خود را از دست می دهند! در ‏حالی که سیگار قابل پیشگیری‌ترین دلیل مرگ و میر شناخته شده است!

اثرگذاری مدیریتی بر واردات قانونی و غیرقانونی سیگار و هم چنین اجرای سیاست انقباضی در تولید داخلی این سم مهلک، موجب رهایی نظام سلامت از تبعات مصرف فزاینده ی آن خواهد شد، شاید برای چنین اقداماتی مجبور به صرف هزینه شویم اما دست روی دست گذاشتن باعث نابودی سرمایه های گزاف‌تری به دنبال ظهور بیماری های ناشی از سیگار خواهد شد؛

یا در مورد سوءمصرف الکل، شاید متعجب ‏شوید اما طبق آمار سازمان پزشکی قانونی، الکل بعد از سیگار و مشتقات مورفینی، سومین عامل اعتیاد در جامعه ایرانی ‏است. یعنی جلوتر از شیشه و کراک‎!!‎‏ همه ما می دانیم که در بحث بیماری های غیرواگیر، دخانیات به عنوان یکی از مهم‏ترین چالش های نظام سلامت ما مطرح است اما سازمان های بیمه گر از هیچ پروتکل درمانی حمایت نمی کنند و وزارت ‏بهداشت هم آن قدری که باید در پیشگیری و درمان جدی نیست!

متاسفانه در کشور ما، تا کارد به استخوان نرسد، توجهی که ‏باید نمی شود. ای کاش هرچه زودتر بسیج ملی کنترل دخانیات را هم شاهد باشیم! ‏

وارنیکلین داروسازی کوثر از لحاظ اثر دارویی چگونه در پروسه ترک به شخص معتاد به نیکوتین کمک می ‏کند؟
سیگار الکترونیکی درمان اصلی نیست

به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. چرا که عموما فکر می کنند همه ی داروها شبیه به هم هستند و مثل تبلیغات ماهواره ای ‏است!

همه دغدغه ی ما این است که این تفکر غلط را چه در سطح درمانگران و چه در سطح درمان پذیران اصلاح کنیم که ‏مواردی مثل سیگار الکتریکی و انواع فراورده های حاوی نیکوتین در نوع خاصی از درمان که به آن درمان جایگزین اطلاق می‏شود به کار می رود و صرفا جایگزین سیگار می شوند و بحث ترک را خود نمی توانند ایجاد کنند و درمان اصلی نیستند. ‏

همان طور که مصرف سیگار در افراد مختلف متفاوت است و میزان وابستگی آن ها به نیکوتین موجود در سیگار متفاوت است، ‏درمان ترک سیگار نیز راهکارهای متفاوتی دارد و امروزه پروتکل های جدید به سمت درمان های شخصی سازی شده رفته ‏است که در آن فاکتورهایی نظیر ژنتیک، محیط و کار فرد، شرایط روانی و جسمی، بیماری زمینه‌ای، میزان وابستگی به ‏نیکوتین و همراهی با درمان هر کدام جایگاه خاص خود را دارند و اثرگذار هستند و طول درمان را تعیین می کنند.

چگونگی ترک سیگار با وارنیکلین

امروزه در ‏خط اول درمان وابستگی به سیگار، فرد به سیگار کشیدن خود ادامه می دهد و داروی وارنیکلین را شروع می کند.

این دارو ‏چون آگونیست نسبی گیرنده نیکوتین است، می تواند در گام اول از میزان تمایل شدید به مصرف یا‎ Craving ‎ بکاهد و در ‏گام دوم بدن را به روال عادی عدم نیاز به نیکوتین اگزوژن بازگرداند.

در این پروسه افرادی مثل بیماران خاص قلبی، تنفسی، ‏زنان باردار که باید سیگار را سریع‌تر و در مدت کوتاهی کنار بگذارند، احتیاج دارند سیگار را خیلی سریع قطع کرده و از ‏جایگزین‌های آن مثل فراورده های نیکوتینی برای موارد خیلی شدید تمایل به مصرف که به آن‎ urge craving ‎گفته می‏شود در کنار وارنیکلین استفاده کنند‎.‎‏ ‏

تفاوت ترک سیگار با ترک مواد مخدر

بد نیست حال که بحث به این جا کشید در مورد تفاوت ترک سیگار با ترک مواد مخدر نیز توضیحاتی ارائه گردد. تفاوت و به ‏نوعی بهتر بودن سیگار نسبت به سایر مواد دخانی و مخدر را از دو نظر می توان تحلیل کرد. یکی بحث شروع پروسه ترک ‏سیگار و درمان و دیگری تفاوت در تمایل شدید به مصرف.

معمولا برای ترک مواد مخدر باید ماده مصرفی یک دفعه کنار ‏گذاشته شود و از جایگزین‌هایش (آگونیست‌های اپیوئیدی) استفاده شود و نشانگان ترک طولانی مدتی هم دارند که اکثرا ‏باعث می شود فرد در کمپ بستری شود؛

اما در مورد سیگار این طور نیست و فرد می تواند به سیگار کشیدن کما فی السابق ‏ادامه دهد و این دارو است که کمک می کند نیاز فرد به سیگار کمتر شود و خود کاتالیزوری می شود برای همراهی بیشتر فرد ‏و خانواده‌اش برای اضافه کردن راهکارهای غیر دارویی به دارودرمانی و افزایش سرعت بهبودی و تکمیل پروسه ترک‎.

از طرف دیگر میل شدید به مصرف مواد مخدر بسیار جدی‌تر از سیگار و طولانی‌مدت است.

برای همین است که شاهد آن ‏هستیم که معتادان ممکن است کیلومترها پیاده راه بروند، یا دزدی کنند، تن‌فروشی کنند، گدایی کنند تا کمی مواد تهیه ‏کرده و به قولی نشئه بشوند؛

اما مطالعات نشان داده، تمایل شدید به مصرف سیگار بین ۲ تا ۱۰ دقیقه است و سپس فروکش ‏می کند! پس کنترل آن راحت‌تر است.

چند توصیه برای ترک سیگار

در همین مورد یکی از توصیه هایی که به بیماران داریم آن است که سعی کنند از ‏تکنیک ۴D استفاده کنند‎ .Delay ‎یا تاخیر در مصرف سیگار، ‏do something else ‎ و سرگرم کردن خود به کار دیگر،‏drink water ‎ کمی آب بنوشید، ‏deep breathe ‎ چند بار نفس عمیق بکشید.
یا مثلا توصیه می کنیم سیگار زاپاس با ‏خود نداشته باشند یا در خانه نگه ندارند تا هر وقت میل به سیگار پیدا کردند، مجبور به خرید مجدد بشوند و این اتلاف ‏زمان خود باعث گذران زمان‎ urge ‎و نیاز اورژانسی به سیگار می شود و فروکش می کند‎.‎

وارنیکلین خط اول ترک سیگار

داروی وارنیکلین به عنوان خط اول ترک سیگار در دنیا مطرح است و نخستین بار توسط شرکت فایزر عرضه شد و به تایید‎ ‎FDA ‎ هم رسیده است.

داروسازی کوثر نیز به عنوان اولین شرکت تولیدکننده ایرانی، در سال ۹۵ از این دارو رونمایی کرد و ‏در این سه ساله ضمن داشتن بیشترین سهم ممکن در بازار، بازخوردها و موفقیت های درمانی بسیار زیادی داشته است که ‏نشان از کیفیت مناسب دارو دارد.

در این مدت رقیبان دیگری نیز وارد بازار شدند اما نتوانستند با کیفیت و کمیت وارنیکلین ‏کوثر هم‌تراز باشند.

به زودی نیز محصول ما به برند‎ «Quitter» ‎تبدیل خواهد شد و پروژه‎ redesign ‎ آن را استارت ‏خواهیم زد تا اقدامات برندینگ هم در کنار کیفیت، کامل شود.

اولین دسترسی به فرمولاسیون وارنیکلین توسط داروسازی کوثر

واقعیت این است که کمتر کشوری توانسته به فرمولاسیون ‏داروی وارنیکلین دسترسی پیدا کند و بخش عمده ای از بازار دنیا با برند ‏Chantix‏ ساخت شرکت فایزر آمریکا احاطه شده است؛ اما ‏خوشبختانه ما در داروسازی کوثر به همت همکارانمان توانستیم برای نخستین بار دانش تولید این داروی جدید را بومی ‏کنیم.
ما به سطحی از توانایی تولید دارو رسیده ایم که تمامی داروهای ‏موجود در پروتکل های درمانی روز دنیا برای مبحث ترک ‏سیگار در تولیدات داخلی صنعت دارویی کشور قرار گرفته اند. اما با توجه به نیاز حیاتی و ضروری صنعت خودکفای ‏داروسازی کشور به حمایت های مالی، شرکت های بیمه گر می بایست در راستای تسهیل دسترسی مردم به درمان ها در ‏سطحی که نیاز جامعه برطرف گردد، تعاملات حمایتگرانه داشته باشند.‏

چگونه است که در شرایط تحریم، کاغذ برای چاپ کتاب و نشریات نایاب می شود ولی دخانیات ‏هم در ‏واردات و هم در تولید رونق می گیرد؟

پیش تر به آمار مصرف کنندگان سیگار در کشور اشاره کردم. ۷۰ درصد از این جمعیت را افراد زیر ۴۰ سال و ‏نیروی کار بالقوه کشور تشکیل داده اند.

قطعا افزایش روزافزون مصرف سیگار در این گروه سنی می تواند به پاشنه آشیلی برای امنیت نسل فعال جامعه تبدیل شود و اهرمی برای توقف رشد و شکوفایی کشور در دست بیگانه ها باشد.

اشاره کردید که داروی وارنیکلین برای نخستین بار از سوی فایزر به بازارهای دارویی عرضه شده ‏است. ‏
آیا آمار مصرف سیگار در جامعه آمریکا پس از ارائه این دارو کاستی نشان داده است؟
آیا ما ‏نباید به عوامل چرایی ‏روی آوردن مصرف کننده به دخانیات رویکردی مستقل از داروسازی های ‏غربی داشته باشیم چرا که آنان خود ‏بزرگ ترین تولیدکنندگان محصولات دخانی در جهان هستند ‏و با توجه به رویکرد معروف نظام کاپیتالیستی مبنی ‏بر وفاداری به عوامل درآمدزا باید کمی به ‏عزم ریشه کن سازی مصرف دخانیات از سوی آنان مشکوک باشیم. ‏
شاید تلاش مستقل ‏دانشمندان و محققین داخلی بتواند بر این آمار رو به افزایش اثر کاهشی داشته باشد.‏

بله. سال ۲۰۱۲ که این دارو در بازار دارویی آمریکا و سپس اروپا به صورت گسترده عرضه شد، بازتاب های خیلی خوبی از ‏جامعه پزشکی و بیماران گرفت و توانست به سرعت در اکثر پروتکل های درمانی منتشر شده از انجمن های تخصصی نظیر ‏انجمن قلب و عروق آمریکا و انجمن ریه آمریکا به خط اول درمان دارویی ترک سیگار مبدل شود.

امروزه برای بسیاری از ‏بیماری های مزمن قلبی عروقی، ریوی و دیابت ترک سیگار در این کشورها به عنوان یک ‏trigger ‎‏ اجباری شده است. ‏در عین حال، تلاش های زیادی صورت گرفت تا سازمان های بیمه گر این دارو را تحت پوشش خود قرار دهند و حتی با ایجاد ‏مدل های حمایت از بیماران و ‏Pay off cards‏ به تسهیل دسترسی بیماران به این دارو کمک زیادی شده است.

این همان ‏تفاوت در نوع نگاه را نشان می دهد و اهمیت قائل شدن در زمان درست و به شیوه درست. بر میگردم به همان مثالی که در ‏مورد فشار خون عنوان کردم.

ضرورت ایجاد نگاه ملی به مقوله ترک سیگار

کارشناسان سال ها اهمیت کنترل فشارخون را گوشزد می کردند اما در سیاست های کلان ‏جایگاهی پیدا نمی کرد.

امروز و بعد از آسیب های فراوانی که به مردم وارد شده است، در ایران همه توجه ها سمت کنترل ‏فشار خون رفته است چرا که نظام سلامت درک کرده که اگر با فرایندهای حمایتی مالی و علمی خود فشار خون را کنترل ‏نکند، باید با هزینه های چند برابر بیشتر، مشکلات ثانویه ناشی از فشار خون را درمان کند. برای سیگار هم باید هرچه زودتر ‏این نگاه ملی ایجاد شود. ‏

ما باید این را درک کنیم که نه تنها کشورهای غربی، بلکه هیچ کشوری از پیشرفت ما و ارتقا وضع سلامتی و نشاط مردم ‏خوشحال نخواهد شد چرا که همه در رقابت با هم هستند و این خاصیت جهان کنونی شده است.
رویکرد داروسازی های ‏غربی و به طور کلی نظام سلامت آن ها را شاید بتوان در این ادعا خلاصه کرد که آن ها می گویند هم درد و هم درمان از آن ‏ماست! و به همین دلیل است که سعی می کنند ضمن حفظ بازار مصرف دخانیات در خارج از مرزهای خود، اولا درمان و به ‏نوعی پادزهر را در کشور خود و برای مردم خود فراهم آورند و در ثانی، این درمان را به صورت انحصاری به سایر کشورهایی ‏که آلوده به دخانیات شده اند بفروشند. سعی ما این است که با انحصارشکنی، مانع از سلطه طلبی و به ثمر رسیدن چنین ‏اهدافی شویم. ‏

با توجه به اطلاع و اشراف حضرتعالی به مباحث مهم، چه مطلب ناگفته ای را با مخاطبین در ‏‏میان می‏گذارید؟

ممنون از لطف شما و همکاران گرانقدرتان که اهمیت موضوع را درک کرده و در انعکاس آن همت گماشتید. ‏
انشالله این پویش که راه افتاده است نیز در مناسبت های مختلف و با همکاری سایر ارگان ها در فضای میدانی باز هم برگزار ‏بشود و در فضای مجازی نیز با هشتگ‌های #سفیر_ترک_سیگار و #متعهد_به_ترک به طور پیوسته در جریان خواهد بود‎.‎

با فروش دارو رسالت ما آغاز می شود

بخش حمایت از بیماران واحد بازاریابی کوثر نیز حامی وابستگان به سیگار در طول دوره درمان شان است و عمیقا اعتقاد داریم ‏که با فروش دارو رسالت ما به پایان نمی رسد. موفقیت های درمانی با داروی وارنیکلین-کوثر در کمتر از سه سال از ورود به ‏بازار بسیار حیرت انگیز بوده است اما هنوز با جا انداختن کامل پروتکل های نوین درمان دخانیات در ایران فاصله داریم و در ‏این راه به مشارکت همه دغدغه مندان سلامتی احتیاج خواهیم داشت. ‏

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا