مسیر سلامت

با پانسمان مدرن بیشتر آشنا شویم

انواع بسیار زیادی از پانسمان جهت استفاده برای انواع مختلف زخم در مراحل مختلف بهبودی و جهت دستیابی به اهداف مختلف وجود دارند. در این شماره، ما نوع و استفاده­ ی برخی از متداول­ ترین انواع پانسمان را توضیح خواهیم داد و توصیه ­ای را من باب زمان استفاده از چه نوع پانسمانی ارائه خواهیم کرد.

هیدروکلوئیدها:

هیدروکلوئیدها نخست در دهه ­ی ۱۹۸۰ در زخم استفاده شدند. این­ها انواع پانسمان ­هایی هستند که از کربوکسی متیل سلولز (CMC) ساخته شده و برای زخم­ هایی با میزان ترشح کم تا متوسط تجویز می­ شوند. همچنین هیدروکلوئیدها را می ­توان برای حفاظت از بافت اپیتلیومی تازه تشکیل شده استفاده کرد. هیدروکلوئیدها را می­توان بعنوان پانسمان ­های اولیه مستقیما بر روی زخم قرار داد یا بعنوان پانسمان­ های ثانویه بر روی هیدروژل­ها، پانسمان­ های لایه­ ی تماسی، آلژینات­ها، پانسمان­ های فیبری یا حتی فوم­ ها استفاده نمود. هنگام درمان بیماران مسن با پوست شکننده، توجه داشته باشید که با توجه به چسبندگی قوی هیدروکلوئیدها، خطر آسیب دیدن پوست وجود دارد. توصیه می­ شود در صورت دسترسی از پانسمان­ های با چسبندگی ملایم تر استفاده شود یا هنگام برداشتن پانسمان از محصولات adhesive removal جهت کاهش خطر آسیب به پوست استفاده شود.

فوم ­ها

فوم­ ها رایج­ترین نوع پانسمانی هستند که امروزه استفاده می­ شوند. این تکنولوژی بسرعت در حال افزایش محبوبیت خود می­باشد چرا که دارای استفاده ­ی آسان، و راحت برای بیماران بوده، اگزودا را به خوبی جذب و کنترل می­کنند، می ­توانند حاوی مواد فعال باشند، می­ توان در اشکال و اندازه­ های متعدد، یا بدون چسبندگی ساخته شوند. آنها معمولا از فوم پلی اورِتان یک لایه­ ی نازک رویی ساخته می­ شوند که اجازه­ ی تبادل گازی را داده اما ضد آب و باکتری­ها هستند. اخیرا فوم ­ها در چنان تنوعی ساخته می­ شوند که امکان استفاده از آنها بر روی انواع مختلف زخم ­ها و برای کنترل مقادیر متفاوت اگزودا و در تمامی مراحل بهبودی را، ممکن می­ سازد. هنگام انتخاب یک پانسمان فوم، این فاکتورها را در نظر بگیرید: ظرفیت جذب، جذب عمودی و نگهداریِ اگزودا جهت جلوگیری از خیس خوردگی، مواد فعال استفاده شده، و ترجیحا شکل گیری بستر زخم.

آلژینات­ ها

آلژینات­ ها، پانسمان­ هایی هستند که از جلبک­ های دریایی ساخته می­ شوند که برای تمیز کردن زخم، بستن حفرات و متوقف سازی خونریزی جزئی استفاده می­گردند. این پانسمان فیبری معمولا در دو فرم مختلف لایه­های تخت یا به فرم نواری یا پرکننده وجود دارند. اثرثابت شده بندآورنده­ی خون، آلژینات­ها را به یک پانسمان ایده­آل برای استفاده، بعنوان مثال، بر روی محل دهنده پوست تبدیل می­کند. بااین حال، هنگام درمان زخم، می­توانید از دیگر ویژگی آلژینات­ها بخصوص جهت پر کردن حفره بعد از دبریدمان پینه استفاده کرد و یا زخم­های اسلافی را پاکسازی کنید. ساختار منحصر به فرد آلژینات­ها به آنها در جذب رطوبت و حذف اسلاف کمک کرده و آن را به یک ژل منسجم نرم تبدیل می­کند. تشکیل ژل به حفظ رطوبت بهینه­ی محیط زخم کمک می­کند. همچنین ژل منسجم به استحکام پانسمان که هنگام پر کردن حفرات بسیار مهم است کمک می­کند چرا که باقی ماندن تکه های پانسمان در زخم هنگام خارج کردن آن می تواند منجر به ایجاد عفونت بشود. توصیه می­شود که آلژینات­ها را تا آنجایی که متناسب با سایز و شکل زخم باشد، ببرید و مطمئن شوید که پانسمان در تماس با بستر زخم می­باشد. آلژینات­ها نیازمند پانسمان­های ثانویه هستند و بدنبال برداشتن آن،  بافت اسلافی و مرده را از سطح زخم جدا کرده و بستر زخم را تمیز برجای گذاشته و جهت پیش روی به سمت بهبودی آماده می­سازد.

پانسمان­ های فیبریِ CMC

پانسمان­ های فیبریِ CMC، پانسمان­ های فیبری هستند که از کربوکسی متیل سلولز ساخته می­ شوند. آنها پانسمان­ هایی بشدت جاذب هستند و مشابه آلژینات­ ها، ژل چسبناکی را تشکیل می ­دهند تا رطوبت محیطِ بهبود دهنده ­ی زخم را حفظ کنند. این پانسمان­ ها اثر متوقف کنندگی خونریزی را ندارند بنابراین نمی­ توان بر روی زخم­ های خونریزی کننده استفاده نمود. آنها پانسمان­ های متنوعی هستند که می ­توان در طیف وسیعی از زخم­ های ترشح کننده، ضخامت جزئی یا کامل و برای تمیز کردن زخم­ های اسلافی استفاده نمود. مشابه نحوه­ ی عملکرد آلژینات­ ها، این پانسمان­ ها بافت غیر زنده را به درون ساختار خودشان جذب کرده و بدنبال برداشت، زخم را تمیز می­ کنند. استفاده از پانسمان ثانویه لازم است و توصیه می­ گردند تا به منظور مناسب بودن با اندازه­ ی زخم برش داده شوند. تماس نزدیک با بستر زخم برای پانسمان ضروری است تا یک محیط بهینه را ایجاد کند.

هیدروژل­ ها

از هیدروژل ها در کشور ما با ژل یاد می­ شود، و برای استفاده بر روی زخم ­های نکروتیک خشک برای افزایش پاکسازی اتولیتیک تجویز می ­شوند. متأسفانه، بنظر می­ رسد اخیرا این محلول توسط کارشناسان مراقبت بهداشتی بیش از حد استفاده می­ شود. تعبیر غلطی که پاکسازی دارای اثر یکسانی با استفاده از هیدروژل­ ها دارد سبب این استفاده ­ی بیش از حد شده و می­ تواند بیمار و فرایند بهبود زخم را در معرض خطر قرار دهد. اگر اصلا پاکسازی نیاز شد، تنها زخم­ های با اگزودای خیلی کم یا بدون اگزودا باید با استفاده از هیدروژل­ ها پاکسازی شوند. در باقی موارد، با مقادیر اگزودای بالاتر، آلژینات­ ها و پانسمان­ های فیبری CMC باید استفاده شوند. جزء اصلی هیدروژل ­ها آب بوده تا رطوبت اضافه کند و حاوی جزء جاذب است تا بافت مرده را به خود کشیده و زخم را تمیز کند. هیدروژل­ ها می ­توانند معمولی یا با فرمول ضد عفونی کننده باشند. می­ توانند یکبار مصرف یا چند بار مصرف باشند که بدان معنی است که در ساخت محصولات مواد نگهدارنده استفاده شده است. توصیه می ­گردد جهت جلوگیری از آلودگی بخصوص در محیط بیمارستان، از انواع یکبار مصرف استفاده کنید. هیدروژل­ هایی که چسبندگی بالاتری دارند، احتمال کمتری دارند تا خیس خوردگی در لبه­ ی زخم یا پوست اطراف زخم ایجاد کنند.

نقره: نقره سابقه بلند مدتی در مراقبت از زخم دارد و سابقه ­ی ایمنی در پانسمان­ های زخم مدرن حاویِ نقره عالی بوده است. این مزیت برجسته ­ی نقره در برابر دیگر عوامل ضد میکروبی، به این دلیل است که نقره از پانسمان آزاد شده و می­ تواند به درون بستر زخم منتقل شده و بنابراین اثر آنتی باکتریال هم در تماس و هم در بخش­ های عمقی­ تر در زخم داشته باشد.

به دلیل افزایش توجه بر روی مقوله­ ی مقاومت باکتریایی نسبت به آنتی بیوتیک ­ها، مقاومت دارویی نسبت به ضد عفونی کننده ­ها نیز یک موضوع مورد بحث است. ضد عفونی­ کننده ­های موضعی، مانند نقره، متفاوت از آنتی بیوتیک­ ها هستند چرا که مکانیسم های عمل متعددی بر روی سلول ­های هدف دارند و بنابراین ریسک کمی در مورد مقاومت باکتریایی وجود دارد (اجماع بین المللی، ۲۰۰۲).

  • یون­ های نقره (Ag+) به دیواره ­ی سلولی باکتری وصل شده و جلوی نقل و انتقال مواد را در داخل و خارج سلول می­ گیرند.
  • یون­ های نقره به درون سلول باکتریایی منتقل شده، جایی که آنها سیستم تنفسی را از کار می­اندازند. تولید انرژی را از بین می ­برند.
  • در سلول باکتریایی، یون ­های نقره با DNA برهمکنش داده و جلوی تقسیم سلول باکتریایی را گرفته و همانندسازی را متوقف می­ سازند.

اثرات یون ­های نقره بر روی باکتری­ ها

بار مثبت یون­ های نقره (Ag+) است که دارای اثر ضد میکروبی می­ باشد (Lansdown، ۲۰۱۰؛ Percival، ۲۰۱۲). یون­ های نقره به چندین شیوه­ ی عمل مختلف میکروارگانیسم­ ها را هدف قرار می­ دهند. بعنوان مثال، یون­ های نقره به درون غشاهای سلول باکتریایی وارد شده و به پروتئین­ های غشایی مسئولِ نقل و انتقال مواد به داخل و خارج سلول­ های باکتریایی متصل می­ گردند. همچنین نقره به درون سلول وارد شده و با اتصال به DNA، جلوی تقسیم سلولی را خواهد گرفت. علاوه براین، نقره جلوی سیستم تنفسی باکتری و درنتیجه تولید انرژی را می ­گیرد. در انتها، غشای سلول باکتریایی از هم پاشیده و باکتری­ ها از بین خواهند رفت. (Lansdown، ۲۰۰۶؛ اجماع بین المللی، ۲۰۱۲). مطالعات اخیر نشان داده ­اند که نقره در برابر بیوفیلم نیز مؤثر است. مکانیسم اثر هنوز ناشناخته است اما نتایج خوبی از اثربخشی در برابر بیوفیلم بالغ و جلوگیری از تشکیل مجدد را، که به همان اندازه مهم است را نشان می ­دهد. پانسمان­ های نقره ارزان نیستند و باید بدرستی استفاده شوند و تا زمانی که امکان دارد (تا ۷ روز) روی زخم باقی بمانند تا بیشترین اثر و بصرفه بودن حاصل گردد. براساس این موضوع، توصیه می­ شود تا از پانسمان­ هایی استفاده کنید که می­ توانند نقره را برای مدت زمان طولانی­ تری آزاد کنند. تکنولوژی نقره ­ی یونی، معروف به داشتن بلند مدت ترین اثر می ­باشد چرا که آزاد سازی نقره در این تکنولوژی براساس برهمکنش با اگزودای زخم است.

نکاتی که باید هنگام استفاده از ضد میکروب­ها در نظر بگیرید:

  • اولین مرحله در درمان زخم­ های عفونی، دبریدمان و تمیز کردن می ­باشد. محققین در مطالعه ای که اخیرا منتشر شده، در حداقل ۸۰% زخم ­هایی که رو به بهبودی نمی­روند، بیوفیلم مشاهده کرده اند. بنابراین دبریدمان مهم ترین قدم درمانی می باشد که در هربار تعویض پانسمان باید انجام شود.
  • تمام پانسمان های آنتی باکتریال، اگر بدرستی و مطابق با دستورالعمل ­های بین المللی پس از دبریدمان بکار روند می توان در درمان زخم های عفونی استفاده شوند.
  • عفونت با علائم و نشانه های متنوعی همراه است و یک نشانه لزوما نمی تواند دال بر حضور عفونت باشد. توصیه می شود تا به دنبال علائم و نشانه­ های مختلف باشید و براساس یک ارزیابی جامع نتیجه گیری کنید. این همان جایی است که مثلث ارزیابی زخم می­ تواند به شما کمک کند. بنابراین هنگام ارزیابی بستر زخم، تا جایی که ممکن است به دنبال تمام نشانه­ های ممکن باشید تا بتوانید حضور یا عدم حضور عفونت را اثبات کنید.
  • همیشه به یاد داشته باشید تا از قانون دو هفته تبعیت کنید. یعنی، پانسمان ضد میکروبی را به مدت ۲ هفته استفاده کنید و بیمار و بهبود (یا عدم آن) را به دقت ارزیابی کنید. اگر رو به بهبود است، درمان خود را ادامه بدهید تا زمانی که تمام علائم و نشانه­ های عفونت بروند و سپس درمان ضد میکروبی را متوقف ساخته و به سمت پانسمان­ های معمولی بروید. اگر بهبودی حاصل نشد، توصیه می شود از پانسمان آنتی باکتریال دیگری (با تکنولوژی متفاوت) به مدت ۲ هفته استفاده شود، پس از ۲ هفته مجددا ارزیابی کرده و مراحل بالا را تکرار کنید.

محلول­ های شستشو / پاک کننده­ های زخم

محلو­های تمیز کننده­ ی زخم معمولا این روزها بعنوان مرحله­ ی آماده سازی بستر زخم استفاده می­ شوند. اگرچه این روزها محلول­ های ضد عفونی کننده، بطور گسترده ­تری استفاده می ­شوند. آخرین اجماع در مورد عفونت که در ۲۰۱۶ منتشر گردید، بر روی اهمیت شستشوی تحت فشار، صرف نظر از ویژگی­ های ضد عفونیِ محلول تمیز کننده، تأکید می­ کند. تصور می­ شود که هنگام تمیز کردن، فشار فیزیکی اعمال شده ساختار بیوفیلم را، اگر وجود داشته باشد، سست کند و کمک کند تا هر گونه ساختار یا کلنی­های میکروارگانیسم­ها را بردارد. توصیه می­ شود که قبل از پانسمان کردنِ بعد از تمیز کردن، از خشکی زخم اطمینان حاصل کنید.

تهیه و تنظیم: مرضیه ساداتی

مدیر آموزش شرکت ایلیا درمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا